عرضه خودرو در بورس کالا به نفع خریداران واقعی است؟ / دولت با دفاع از عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال درآمد است!

مدیران عامل دو شرکت ایران خودرو و سایپا در نامه‌ های جداگانه ای به سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار تداوم عرضه خودرو در بورس کالا شدند؛ راهکاری که به رغم ایجاد شفافیت و سودی که نصیب خریداران و خودروسازان کرده، همچنان سبب تشکیک در کارآمدی این ابزار در فروش خودروسازان و محل مناقشه و مخالفت عده ای با این سیاست برای بازگشت قیمت گذاری به روال گذشته شده است.

/ خبرنگار : زهرا حریری / به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهایی که برخی ها بر طبل توقف عرضه خودرو در بورس و بازگشت قیمت گذاری‌ها به روال گذشته می‌کوبند بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا از ابتدای عرضه که تا به امروز که نزدیک هشت ماه می گذرد نشان می‌دهد که در نتیجه فروش نزدیک به 45 هزار خودرو در بورس کالا، حدود 12.5 میلیارد تومان سود از جیب دلالان به خودروساز و خریدار خودرو منتقل شده است.

با این حال اعلام مخالفت ها و ارائه نقدهایی در خصوص ناکارآمدی شیوه عرضه خودرو در بورس کالا از مسائل داغ این روزهای بازار و صنعت خودرو است.

مخالفت ها با سیاست عرضه خودرو در بورس کالا و طرح بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو در شرایطی مطرح می شود که طبق آمارهای رسمی، پدیده قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را با زیان بیش از 150 هزار میلیارد تومانی مواجه ساخته است معضلی که سیاست گذاران را ناگزیر ساخت تا مسیری هر چند موقت را برای کشف واقعی قیمت ها، رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکننده، حذف سفته بازی در بازار و حمایت از مصرف کننده را با بورسی کردن فروش خودروها عملیاتی کنند.

البته دلالان نیز در این مدت بیکار نمانده‌اند و با هزینه کلان در فضای مجازی و انتشار اخبار منفی علیه خودروسازان و بازار سرمایه تمام تلاش خود را برای اثرگذاری بر روی مردم و مسوولان کرده‌اند اما آمارهای واقعی بیانگر اصلاح روندهای نادرست گذشته، احیای صنعت خودرو، حمایت از مصرف کنندگان خودرو و سهامداران است.

اما با وجود آمار و ارقام سود حاصل از فروش خودرو در بورس کالا برای دولت و تولیدکنندگان و مزیت و سودی که به نظر می رسد با اجرای این راهکار به جیب مصرف کنندگان رفته است؛ چرا همچنان برخی ها با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت می کنند؟

در این ارتباط امرالله امینی از تحلیلگران صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن تایید برخی مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط کنونی بازار و موج زیان دهی خودروسازان گفت: نکته ای که بسیاری از مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا مطرح می کنند این است که راهکار بورس کالا بر خلاف حقوق مصرف کنندگان خودرو است و عملا اجرای این سیاست به نفع دولت و تولیدکننده است.

وی در همین زمینه به نشست اخیر خودروسازان و کارشناسان اقتصادی با حضور وزیر اقتصاد و سازمان بورس در دانشگاه علامه طباطبایی و دفاع مدیران شرکتهای خودروسازی از عرضه خودرو در بورس کالا اشاره و تصریح کرد: معتقدم با وجود منافعی که این راهکار برای خودروسازان به عنوان یک بنگاه اقتصادی دارد اما قطعا شرکتهای خودروسازی یک رسالت اجتماعی نیز بر عهده دارند و آن هم توجه و دفاع از حقوق مصرف کنندگان است.

این تحلیلگر صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: وجود سازمان حمایت از مصرف کنندگان و شورای رقابت در این سالها عمدتا به دلیل دفاع از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و جلوگیری از هر گونه انحصار در بازار خودرو بوده است اما عملا عملکرد این بخش ها به خصوص شورای رقابت در این سالها نتیجه معکوس داده است و بیش از همه زیان خودروسازان و مصرف کننده را به دنبال داشته است.

امینی افزود: اگر چه در همه دنیا بازار سرمایه و بورس کالا به عنوان بازاری دارای شفافیت و قیمت‌گذاری منصفانه شناخته شده است اما تاکنون در دنیا جز برخی کالاهای حیاتی، خودرو به عنوان کالایی مصرفی در بورس کالا عرضه نشده است از این رو این سیاست با توجه به مشکلات بازار خودرو می تواند راهکاری موقت باشد ضمن اینکه باید تمهیداتی انجام شود که با عرضه بیشتر خودرو در بورس کالا و پاسخ گویی به حجم تقاضا، این راهکار به زیان خریداران واقعی تمام نشود.

وی تصریح کرد: منطقی‌ترین راه برای تمام متقاضیان این است که همه بتوانند محصول را با قیمت تمام شده خودروساز خریداری کنند اما در شرایطی که سیاست گذار تمایلی به آزادسازی قیمت ندارد و شاهد حجم ورود سرمایه ها به بازار خودرو هستیم تنها راهکار عرضه خودرو در بورس کالا است اما این سیاست نمی تواند همیشگی باشد و باید به طور موقت اجرایی شود.

به گفته این تحلیلگر صنعت خودرو، افزایش عرضه خودروسازان و واردات گسترده خودرو از مسیرهایی است که می تواند به تعادل در بازار خودرو و حذف دلالی و رانت در این بازار کمک کند و خودروساز و مصرف کننده را منتفع کند.

امینی در پایان با اشاره به اینکه در عرضه خودرو در بورس کالا از جیب مصرف کننده هزینه می شود، تاکید کرد: متاسفانه نگاه دولت در جریان عرضه خودرو به بورس کالا بیشتر نگاه درآمدی است و به هیچ وجه دولت نگاه توسعه ای به بورس کالا ندارد بنابراین دولت با دفاع از این راهکار ضمن اینکه می خواهد مشکل زیاندهی خودروسازان و خریداران را حل کند، تلاش دارد از این محل درآمد خوبی نیز کسب کند.
 

کد خبر 140600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha