چالش اصلی برقی‌سازی موتورسیکلت‌های کار چیست؟ / رفع نگرانی دارندگان موتورهای برقی با اجرای طرح سوآپ باتری

در جریان رونمایی از فاز نخست ناوگان موتورسیکلت برقی در شرکت پست تهران، اعلام شد برای جلوگیری از آلودگی هوا 700 موتورسیکلت برقی جایگزین یک هزار و سیصد موتورسیکلت بنزینی می‌شود طرحی که به رغم وعده مسئولان در حوزه حمل و نقل شهری و اختصاص تسهیلات کم بهره همچنان به جهت نبود برخی زیرساخت ها با ابهامات و دغدغه هایی برای مصرف کنندگان همراه است.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در سال‌های اخیر موتورسیکلت‌ها همواره یکی از منابع آلایندگی هوای کلان‌شهرها اعلام شدند و بر این اساس مسئولان نیز با تصویب قوانین و الزاماتی خواستار ارتقاء استانداردهای تولیدات در این صنعت و جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی شدند اما تا چه میزان این الزامات و قوانین بر اساس امکانات تولیدکنندگان داخلی است و تا چه حد این قوانین در ارتقاء تولید، استانداردها و کاهش آلودگی هوا تاثیر گذاشته از موضوعات مهمی است که همچنان جزء چالش‌های جدی صنعت موتورسیکت در کشور است.

به هر حال صنعت موتورسیکلت از صنایع مهم حوزه حمل و نقل در جهان و به خصوص کشورمان به شمار می رود و مدت‌هاست به عنوان یک وسیله اقتصادی در دنیا و کشورمان شناخته می‌شود و می‌تواند نیاز بسیاری از مشتریان با قدرت خرید پایین و حتی مشاغلی که از موتور برای کسب درآمد استفاده می‌کنند را مرتفع کند.

با این وجود به گفته فعالان این صنعت وضع قوانین شتاب زده و الزام به اجرای آنها چالش‌های زیادی را برای تولید موتورسیكلت و بازار این صنعت رقم زده است.

با این وجود به گفته مسئولان روزانه حدود 20 میلیون سفر در کلان‌شهر تهران انجام می‌شود که از این میزان سفر، حدود 40 درصد (8 میلیون سفر)، طولی کمتر از 5 کیلومتر دارد و با در نظر گرفتن شرایط محیطی و توپوگرافی می‌توانند به وسیله دوچرخه معمولی و برقی، اسکوتر برقی و موتورسیکلت برقی انجام شوند ضمن اینکه حرکت در مسیر تولید و استفاده از تولیدات برقی می تواند در اجرایی شدن قانون هوای پاک نقش بسیار موثری داشته باشد.

حال با شدت گرفتن آلودگی هوا به خصوص در کلان‌شهرها و به منظور جلوگیری و کاهش منابع آلاینده، قرار است 700 موتورسیکلت برقی جایگزین یک هزار و سیصد موتورسیکلت بنزینی شود، خبری که این هفته در مراسم رونمایی از فاز نخست ناوگان موتوری برقی در شرکت پست تهران اعلام شد و در راستای نقش کلیدی موتورهای برقی در کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی و حرکت به سوی «پست سبز» با حضور مسئولان کلید خورد و قرار است در تمام کلان شهرهای کشور عملیاتی شود.

طرحی که به گفته زئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بنا است برای اولین بار این موتورها با باتری سوآپ حرکت کنند همچنین بر اساس اعلام شفیعی به ازای هر موتور برقی 50 میلیون تومان وام کم بهره از سمت سازمان حمل و نقل پرداخت خواهد شد.

قیمت بالای موتورهای برقی و نقش حمایت‌ها و مشوق‌های دولت

اما با وجود وعده‌های حمایتی مسئولان شهری همچنان یکی از دغدغه های اصلی کارشناسان این صنعت و حتی مصرف کنندگان موتورسیلکت های برقی، قیمت تمام شده بالای موتورهای برقی، نبود زیرساخت ها و مهمتر از همه عملی شدن حمایت ها برای مصرف کنندگان این موتورسیکلت هاست که عموما جزء اقشار آسیب پذیر هستند و از این وسیله برای کسب درآمد استفاده می شود.

به گفته یک مقام مسئول در انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت هم اکنون 50 درصد قیمت بالای موتور سیکلت مربوط به باطری آن است، باطری که باید هر سه سال یک بار تعویض شود و باعث شده تا استقبال از این موتور‌ها زیاد نباشد.

در کشور ما عموما قشر کم درآمد از موتورسیکلت استفاده می کنند اما با توجه به شرایط کلان شهری مانند تهران و وجود شیب های بسیار آیا موتور سیکلت‌های برقی می توانند به راحت در این خیابان‌ها تردد کنند؟

با وجود چنین مشکلات و از سویی مسائل مربوط به قیمت و تامین باطری موتورهای برقی، به گفته یک مقام صنفی در صورت حمایت دولت و تامین زیرساخت های لازم، تشویق به خرید و استفاده از موتورسیکلت های برقی شدنی است.

در همین ارتباط حبیب‌الله محمودان نایب رئیس سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت معتقد است با وجود مانورهای تبلیغاتی بسیار به ویژه از سوی سازمان‌ها و موسسات دولتی برای تولید و مصرف موتورهای برقی، این مسیر بدون حمایت تسهیلاتی و اجرای طرح سوآپ، نمی تواند در تولید و استفاده از این نوع موتورها موفقیت‌آمیز باشد.

مشکلات تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور چیست؟

وی در همین ارتباط به مشکلات تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور پرداخت و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته همچنان تولید باتری‌های لیتیومی در کشور به میزانی افزایش نیافته که صرفه اقتصادی داشته باشد تا بتوان در تولید موتورهای برقی روی آنها حساب باز کرد. عدم تقاضا برای موتورهای برقی که امروز در بازار عرضه می شود به جهت وجود باتری‌های لیکوئید اسیدی و عمر کوتاه این باتری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه همچنان پاشنه آشیل موتورسیکلت‌های برقی باطری این موتورهاست، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر موتورسیکلت‌هایی که با عنوان برقی وارد بازار می شود در واقع برقی نیستند و اغلب با باتری کار می کنند که پس از مدتی باتری این موتورها کارایی نخواهند داشت. بنابراین با وجود عرضه موتورهای برقی همچنان مساله باتری این موتورها از دغدغه های اصلی خریداران است از این رو شهرداری برای حمایت از موتورسیکلت‌های برقی باید به نحوی عمل کند که باتری این موتورها به قیمت رقابتی در بازار وجود داشته باشد.

نقش شرکت های دانش بنیان در تولید و توسعه باتری‌های لیتیومی در کشور

این مقام صنفی در صنعت قطعه سازی موتورسیکلت ضمن تاکید بر ضرورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در صنایع تولید باتری‌های اتمی و لیتیومی خاطر نشان کرد: دولت می‌بایست در راستای تولید موتورهای برقی، تسهیلاتی را با هدف ایجاد انگیزه برای سازنده و مصرف‌کننده ارائه دهد.

به گفته محمودان با راه‌اندازی ایستگاه‌های سوآپ دیگر مصرف کنندگان کمتر نگران باتری خواهند بود و از این بابت هزینه‌ای به‌مالک موتورسیکلت برقی تحمیل نمی‌شود؛ یعنی اگر ایستگاه‌های سوآپ راه‌اندازی شوند مسلما خریدار به‌راحتی نمونه برقی موتورسیکلت را انتخاب می‌کند.

وی در پایان و با توجه به اهمیت صنعت موتورسیکلت از آغاز بکار سومین نمایشگاه موتورسیکلت و دوچرخه و قطعات موتورسیکلت از فردا ( 4 بهمن ماه )در نمایشگاه شهر آفتاب خبر داد و اظهار داشت: پیش‌بینی می شود با استقبال خوب قطعه سازان، برگزاری این نمایشگاه گام مثبتی در جهت ارتقاء صنعت موتورسیکلت در کشور باشد.

یادآور می شود بزرگ ترین رویداد صنعت موتورسیکلت کشور از 4 تا 7 بهمن ماه با حضور بیش از 10 شرکت تولیدی موتورسیکلت و دوچرخه و مشارکت حدود 40 قطعه ساز در حوزه موتورسیکلت و دوچرخه در کشور برگزار می شود.
 

کد خبر 140647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha