هر خودروی فرسوده بیش از ۶۰ هزار تومان بنزین بیشتر مصرف می‌کند

­رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: هر خودروی فرسوده روزانه بیش از ۶۰ هزار تومان بنزین، بیشتر از خودروی معمولی مصرف می‌کند، بر این اساس یک خودروی فرسوده در سال حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بنزین مصرف می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو، محمود مشهدی شریف، با بیان این مطلب افزود: ۲۲۰ مرکز اسقاط در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۵۰ مرکز فعال و ۱۰۰ مرکز دیگر نیمه فعال است. در سال ۹۸ تعداد خودرو‌های اسقاط شده ۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه بود، در سال ۹۹ به ۱۳ هزار دستگاه رسید و در سال ۱۴۰۰ نیز کمتر از ۳۰ هزار دستگاه اسقاط شد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: فعالیت مراکز اسقاط در سال ۹۳ و ۹۴ به اسقاط ۳۵۰ هزار دستگاه رسید، در حالی که ظرفیت مراکز اسقاط یک و نیم تا ۲ میلیون دستگاه در سال است؛ یعنی اکنون کمتر از یک و نیم درصد خودرو‌های تولیدی اسقاط در سال صورت می‌گیرد. ظرفیت اسقاط بالاست، اما آنچه اتفاق می‌افتد بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

به گفته مشهدی شریف، سال ۹۶ به بعد که واردات خودرو ممنوع شد، عملا محل استفاده از گواهی اسقاط از بین رفت و خودرویی اسقاط نشد؛ گواهی اسقاطی تولید نشد و در نتیجه اسقاط تقریبا به صفر رسید. اکنون که قانون ساماندهی صنعت خودرو بعد از ۳ سال و نیم تصویب شد امیدواریم که خودرو‌های فرسوده مجدد اسقاط شود، البته از سرگیری واردات خودرو نیز باعث رونق گرفتن اسقاط خودرو‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: پیش بینی شده یک تا ۲ میلیون خودرو در سال تولید شود که طبق قانون باید یک چهارم این میزان تولیدی اسقاط شود؛ اگر واردات هم صورت گیرد باید بیش از ۵۰۰ خودرو در سال خودرو اسقاط شود.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: بر اساس لایحه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرد، یک اتفاق ناخوشایند افتاد اینکه اعلام شد اگر گواهی اسقاط موجود نبود یک و نیم درصد قیمت خودرو به حساب وزارت صمت واریز شود؛ میانگین قیمت دولتی خودرو ۳۰۰ میلیون تومان است که ۱.۵ درصد قیمت خودرو حدود ۴.۵ میلیون تومان می‌شود، آیا می‌شود با ۴.۵ میلیون تومان خودرو فرسوده خرید و اسقاط کرد.

مشهدی شریف افزود: قیمت خودرو فرسوده باید حدودا ۱۵ درصد قیمت خودروی نو باشد، یعنی اگر خودروی فرسوده بر اساس ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شود ۱۵ درصد آن حدود ۴۵ میلیون تومان می‌شود.

وی با اشاره به روند دنباله دار آلودگی هوا، گفت: اکنون سه هفته است که هوای تهران و کلان شهر‌ها آلوده است و مدارس تعطیل شدند، اگر خودرویی اسقاط نشود، هوایی پاک نخواهد شد، هوای پاک در صورتی به وجود می‌آید که خودرو‌های فرسوده اسقاط شوند؛ نیمی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است که عموم منابع متحرک مربوط به خودرو‌های فرسوده می‌شود؛ اگر خودروی فرسوده اسقاط نشود هوای تهران همچنان آلوده خواهد ماند. در سال ۱۴۰۱ تنها ۲ روز هوای پاک داشتیم که بقیه ناسالم بوده است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: با پرداخت درصدی به عنوان مبلغ به وزارت صمت، قطعا هوایی پاک نخواهد شد، همچنین بدون اسقاط تلفات جاده‌ای نیز کم نخواهد شد. اکنون یارانه پنهان پرداخت می‌شود یعنی به شخصی که خودرو ندارد مبلغی پرداخت نمی‌شود، اما شخصی که خودرو دارد، بابت بنزینی که دریافت می‌کند یارانه پنهان می‌گیرد، در واقع یارانه پنهان به کسانی پرداخت می‌شود که تمکن مالی بیشتری دارد.

مشهدی شریف ادامه داد: اکنون به دلیل مصرف بالای بنزین در خودرو‌های فرسوده، به وارد کننده بنزین تبدیل خواهیم شد؛ در حالی که با صرفه جویی می‌توانستیم بنزین صادر کنیم.

کد خبر 140651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha