آغاز به کار عجیب خودروسازان بزرگ دنیا از کجا بود؟

تبلیغات محیطی شرکت SNOWA در سطح شهر، حرف‌وحدیث‌های متعددی را در محافل خودرویی و حتی اقتصادی مطرح کرده است. اینکه یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی قصد ورود به فضایی خودرویی را دارد، اتفاق عجیبی نیست.

به گزارش پرشین خودرو، بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا در ابتدای فعالیت خود اساساً فعالیتی در حوزه خودرو نداشتند.
«این ماشین کم‌مصرف است» و «این ماشین دو در است» شعارهایی که در کنار تصویر یک خودرو که زیر پوشش آبی‌رنگ مخفی شده، اسنوا را بار دیگر سر زبان‌ها انداخته است. شرکتی که تا پیش از این با تولید لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر شناخته می‌شود ولی حالا به نظر می‌رسد که قصد دارد فعالیت صنعتی خود را توسعه دهد.

آغاز به کار عجیب خودروسازان بزرگ دنیا از کجا بود؟

اسنوا احتمالاً پای در مسیری گذاشته است که برای بسیاری از مردم عجیب و مبهم است؛ اما نگاهی به تاریخ برخی از خودروسازان بزرگ دنیا نشان می‌دهد که برندهای مشهور از ابتدا اساساً کار خود را در دنیای متفاوت از خودرو استارت زده بودند.
اشکودا
برای آنهایی که صنعت خودرو را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند برند SKODA یک نام کاملاً شناخته‌شده و مشهور به حساب می‌آید. اشکودا که یک شرکت اهل جمهوری چک به حساب می‌آید، در حال حاضر در بازار اروپا به تولیدکننده محصولاتی بسیار باکیفیت و جوان‌پسند معروف است؛ اما شروع به کار اشکودا در مسیری بسیار متفاوت بود. داستان از این قرار است که مؤسس این شرکت در ابتدا با کار کردن در یک کتاب‌فروشی فعالیت خود را در بازار کسب‌وکار شروع کرده بود. او بعد از اینکه دوچرخه‌اش خراب می‌شود، از شرکت آلمانی سازنده دوچرخه درخواست کمک می‌کند اما پاسخ را به زبان آلمانی دریافت می‌کند. بعد از مواجهه با این پاسخ، او بدون داشتن تجربه، تعمیرگاهی برای دوچرخه‌ها راه‌اندازی می‌کند و سپس به تولید دوچرخه می‌پردازد. بعد از مدتی اشکودا تولید موتورسیکلت را در دستور کار خود قرار داد و سرانجام به خودروسازی روی آورد.
اوپل
برای ایرانی‌ها دهه 70 شمسی اوپل کورسا نماد جوانان متمول بود. شرکتی اصالتاً آلمانی که اولین خودرویش را سال 1899 تولید کرد و جالب آنکه تاریخ تأسیس آن به سال 1862 برمی‌گردد. در واقع سؤال این است که طی این مدت اوپل مشغول به چه کاری بوده است؟ در فاصله بین این دو تاریخ، اوپل در حال ساخت چرخ‌خیاطی بوده است. این شرکت دقیقاً در همان جایی که امروزه دفتر مرکزی‌اش قرار گرفته، فعالیت خود را آغاز کرده و بعد از تجربیاتی که در این حوزه در طول ۳۷ سال کسب می‌کند، به سمت خودروسازی کشیده می‌شود. البته اوپل بعد از چرخ‌خیاطی به سراغ ساخت دوچرخه‌سازی هم می‌رود که موفقیت زیادی برایش به‌وجود می‌آورد. همان دوچرخه‌های معروفی که چرخ جلوی بسیار بزرگی داشتند و چرخ عقب بسیار کوچک بود.
پژو
احتمالاً اولین فعالیت‌های پژو به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا و فرانسه برای برخی از ایرانی‌ها چندان تعجب‌برانگیز نباشد. چراکه اغلب قدیمی‌ها دوچرخه‌های پژو را به‌ خوبی به خاطر دارند؛ اما چیزی که بیشتر مشتریان از آن بی‌خبرند این است که پژو قبل از اینکه به خودروسازی روی بیاورد به ساخت قهوه‌ساز، فلفل ساب، نمک‌پاش و سایر وسایل آشپزخانه مشغول بود. حتی پژو در زمینه تجارت فولاد هم فعالیت‌هایی داشت و وسایلی مانند چتر، اره، میله‌های فولادی برای دیگر صنایع و چرخ‌های پره سیمی تولید می‌کرد. این شرکت در طول جنگ جهانی اول اسلحه هم تولید می‌کرده است.
تویوتا
از بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در دنیا بعید است که کار خود را در حرفه‌ای غیر از خودروسازی آغاز کرده باشد؛ اما واقعیت چیز دیگری است. برند تویوتا کسب‌وکار خود را با ساخت دستگاه‌های بافندگی برای نساجی آغاز کرد. کار آنها در حوزه بافندگی به‌ قدری مطرح بود که اگر در همین رشته ادامه کار می‌دادند در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین‌ها در دنیا بودند. آنها به دلیل ساخت دستگاه‌های خودکار نساجی به موفقیت‌های چشمگیری در ژاپن دست یافتند. این شرکت در ابتدا با نام تویودا و سپس تویوتا با کمک شرکتی انگلیسی وارد خودروسازی شد. اولین خط تولید شرکت تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا و در همان کارخانه شرکت نساجی تأسیس شد.
کد خبر 141918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha