دوو تراکس تنها تجاری‌ساز کره‌ای در بازار خودروهای کار و تجاری ایران

دوو تراکس تنها شرکت کره‌ای در بازار خودروهای کار و تجاری ایران است که در ماه‌های گذشته فعالیت خود را افزایش داده و کامیون دوو را به بازار عرضه و برنامه‌هایی نیز برای معرفی کشنده دووتراکس در دست دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروهای سنگین و یا به اصطلاح خودروهای کار و تجاری در سراسر دنیا با مدل‌ها و نسخه‌های مختلف تولید شده و به فروش می‌روند. شرکت‌هایی نیز که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند زیاد بوده اما تنها تعدادی محدودی از آنها توانسته‌اند محصولات خود را به مرحله صادرات رسانده و صاحب سبک در این زمینه شوند. از کمپانی ولوو سوئد گرفته تا کشنده‌های آمریکایی نظیر پیتربیلت، ماک و کنورث همه و همه در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارند. اما از جمله شرکت‌های آسیایی و کره‌ای که در زمینه ساخت خودروهای سنگین فعالیت می‌کند شرکت دوو تراکس بوده که با توجه به عمر کم خود توانسته در بیشتر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته محصولات خود را عرضه کند.

دوو، یک شرکت چند منظوره کره‌ای است که خصوصا برای ایرانیان محصولات مختلف این شرکت بسیار نام آشنا و خوش ساخت بوده است. در سال 1967 کمپانی دوو توسط کیم وو چونگ تاسیس شد و از ابتدا تنها در زمینه تولید منسوجات و لباس فعالیت می‌کرد. رفته رفته با بهتر شدن اوضاع اقتصادی کره و حمایت دولت وقت از شرکت‌هایی که همسو با برنامه رشد اقتصادی دولت بودند دوو نیز که یکی از همین شرکت‌های مذکور بود در زمینه‌های متفاوت دیگری ورود کرد. ابتدا این شرکت به سوی کشتیرانی قدم برداشت و پس از آن مجددا به فعالیت‌های خود تنوع داده و به حوزه‌های دیگری مانند خودروهای سبک و سنگین، الکترونیک، خدمات مالی، خدمات مشاوره و هوانوردی ورود کرده و اقدام به تولید محصول کرد.

در سال 1982 بود که دوو با خرید سهام شرکت Saehan Motor به دنیای تولید خودرو وارد شد. از ابتدا محصولات دوو تنها در کره جنوبی به فروش می‌رفت. در آن زمان محصولات شرکت اوپل در کره توسط شرکت Saehan Motor تولید و به فروش می‌رفت که در نهایت با خرید سهام آن شرکت توسط دوو، محصولات اوپل با تغییر نشان تحت نام دوو در بازار کره به فروش رسید اما در سال 1988 دوو تصمیم گرفت مانند دیگر همتای خود یعنی هیوندای شروع به صادرات محصولات خود کند. اولین خودرویی که با نام دوو صادر شد یک خودروی هاچ بک بود که Lemans نام داشت و در اصل محصولی از شرکت اوپل با نام کادت بود. البته لازم به ذکر است که برخی از نسخه‌های این خودرو با نام ریسر در ایران نیز عرضه و اتفاقا با استقبال خوبی هم مواجه شد.

کامیون باری دووتراکس

پس از چند سال از اینکه دوو با پلتفرم‌هایی مشترک و تکنولوژی‌های یکسان با دیگر خودروها محصولات خود را تولید می‌کرد تصمیم گرفت با استخدام یک مهندس کارکشته آلمانی بنام ‌Ulrich Bez محصولاتی بر پایه پلتفرم‌های مختص به خود را تولید کند. جالب است بدانید اولین محصولی که صفر تا صد آن مختص دوو به حساب می‌آمد هاچ بک کوچک و جذاب ماتیز بود که برای ایرانیان هم این خودرو بسیار خوشنام و خاطره انگیز است. دوو در آن زمان‌ها بسیار اوج گرفت و نام خود را کنار غول‌هایی همچون هیوندای، سامسونگ و الجی می‌دید. اما اواخر دهه 90 میلادی با شروع بحران اقتصادی قاره آسیا، دوو نیز متحمل ضررهایی جبران ناپذیر شد و در نهایت فروپاشید.

یکی از زیرمجموعه‌های دوو همانطور که اشاره شد دوو تراکس است که در زمینه تولید خودروهای سنگین و کشنده‌های مختلف فعالیت می‌کند. در سال 2004 این شرکت کره‌ای توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های هند و البته سراسر دنیا یعنی تاتا خریداری شده و خون تازه‌ای به رگ‌های آن راه یافت. شرکت تاتا نیز یک شرکت با مالکیت هندی و خوشه‌ایبوده که چندین زیرمجموعه دارد.

کامیون باری دوو تراکس

نکته قابل توجه این است که تاتا موتورز سهام شرکت‌های رنج روور و جگوار انگلستان را داراست. پس از اینکه دوو تراکس به عضویت تاتا درآمد اولین کامیون خود را در سال 2005 میلادی تولید کرد. دوو تراکس اولین محصولات خود را به آفریقای جنوبی صادر کرد و با استقبال خوبی مواجه شد. پس از آن دوو تراکس فعالیت‌های صادراتی خود را گسترش داده و به بازارهای مختلفی راه پیدا کرد. به علت کیفیت بالا و خرابی کم کشنده‌ها و محصولات دوو تراکس در کشورهای آفریقایی با سرعت بالایی به فروش رسیدند تا اینکه سرانجام در سال 2009 این شرکت در یکی از کشورهای آفریقایی تولید شدند. پس از آن محصولات دوو تراکس در روسیه، الجزایر، آسیا، آفریقا، پاکستان و ویتنام نیز عرضه شدند.

این سابقه خوب در کنار کیفیت بالا سبب شد تا شرکت کاسپین خودرو هم به سراغ این شرکت رفته و محصولات دوو تراکس را در ایران عرضه کند. تاکنون دو نسخه باری و کشنده این کمپانی کره‌ای در ایران مونتاژ شده  و در آینده‌ای نزدیک قرار است تا سبد محصولات این شرکت در ایران متنوع‌تر شود.

کد خبر 142012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha