آشنایی با ساینا اس CVT و ساینا S گازسوز CNG

ساینا اس CVT و ساینا اس CNG وارد خط تولید سایپا شده و مدیرعامل این شرکت بزرگ خودروساز داخلی خط تولید این دو خودرو را در سایپا کاشان افتتاح کرد. با این حساب زمان زیادی برای ورود این دو خودرو به بازار باقی نمانده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ساینا اس نسخه‌ای جدید و در اصل نسخه فیس لیفت ساینا محسوب می‌شود که با تغییرات زیادی در ظاهر و باطن روانه بازار شد. اولین نسخه ساینا سال 1395 شمسی رونمایی و به عنوان فیس لیفتی از تیبا روانه بازار شد. از این خودرو به علل مختلفی استقبال خوبی شد و سایپا ابتدا آن را در تیپ‌های مختلفی از جمله SX، EX، اتوماتیک و پلاس تولید کرد.

سرانجام نارنجی پوشان سایپا تصمیم گرفتند ساینا خود را زیر تیغ جراحی برده و تغییرات جزئی اما مفید را در ظاهر آن ایجاد کرده و همچنین از نظر فنی نیز آن را ارتقا دهند. 

ساینا اس سرانجام در سال 1399 متولد شد تا تبدیل به جدیدترین و پنجمین عضو خانواده ساینا شود. پس از ورود این خودرو به بازار مانند دیگر اعضای خانواده‌اش استقبال بسیار خوبی از آن شد و توانست جای خود را در مدت کمی داخل بازار کشور پیدا کند.

پس از اینکه ساینا موفقیت خود را در بازار پیدا کرد سایپا اعلام کرد نسخه اس این خودروی سدان اقتصادی را در دو تیپ اتوماتیک CVT و گازسوز CNG تولید خواهد کرد. چندی پس از این خبر، پیش فروش این دو خودرو نیز آغاز شد و پس از آن خط تولید آنها هم توسط مدیر عامل سایپا و چندی از مسئولین در سایت کاشان سایپا افتتاح شد.

بررسی طراحی ظاهری ساینا اس

ساینا اس CVT و ساینا اس CNG از نظر ظاهری تفاوتی با ساینا اس معمولی ندارند. همانطور که اشاره کردیم ساینا اس نسخه فیس لیفت شده ساینا بوده که از نظر ظاهری تفاوت‌های اندک اما کاربردی با نسل قبلی خود دارد.

در قسمت جلو ساینا اس سپر خودرو مجدد طراحی شده و ورودی هوای ثانویه به همراه چراغ‌های مه شکن خودرو به صورت یک تکه و به رنگ مشکی تبدیل شده است. همچنین از دیگر نکات مثبت تغییرات این بخش اضافه شدن چراغ‌های روز به این خودرو است.

ساینا اس

در ساینا اس CVT و ساینا اس CNG مانند نسخه معمولی ساینا اس، چراغ‌های اصلی بدون تغییر مانده و همان ظاهر کشیده و تند و تیز قبل را حفظ کرده اما زمینه آن به رنگ مشکی تغییر پیدا کرده است.

همچنین جلوپنجره هم دستخوش تغییرات جزئی شده و یک نوار کرومی به اطراف جلوپنجره اضافه شده و باعث شده نمای جلوی این خودرو اسپرت‌تر و جذاب‌تر شود. تغییرات ظاهری دیگر مربوط به بخش عقب ساینا اس‌های جدید می‌شود. 

ساینا اس اتوماتیک و ساینا اس دوگانه سوز مانند ساینا اس چراغ‌های عقب با طراحی جدید را دارند. مانند نمای جلو طراحی سپر عقب نیز جدید شده و نسبت به قبل ظاهر بروزتری پیدا کرده است. همچنین شب نماهای ساینا S های جدید نیز به صورت دو خط نازک در آمده و محل نصب پلاک عقب در ساینا اس نیز به علت تغییر شکل چراغ های عقب کمی دستخوش تغییرات مثبتی شده است.

طراحی کابین 

ساینا اس CVT و ساینا اس CNG مانند برادر دیگر خود یعنی ساینا اس معمولی در نمای کابین نیز هر کدام تغییراتی را نسبت به نسل قبل خود داشته‌اند. این تغییرات بیشتر مربوط به داشبورد خودرو شده و خوشبختانه تغییرات مثبتی نیز هستند. در ساینا S های جدید غربیلک فرمان طراحی جدیدی داشته و طرح کلی فرمان نیز به صورت D کات درآمده است. این تغییرات در ساینا اس CVT بیشتر شده و کلیدهای کروز کنترل و کنترل سیستم پخش خودرو به آن افزوده شده است.

ساینا اس

ساینا اس های جدید میزبان صفحه کیلومتر شمار بوده و در این خودروها کلاستر به کلی تغییر کرده و ظاهری بروزتر و جذاب‌تری را دارد. لیور دنده در ساینا S جدید شده و همچنین دکمه‌های قسمت کنار فرمان نیز متفاوت شده‌اند. دیگر اجزای کابین ساینا اس نسبت به نسخه‌های قبلی ساینا تغییری نکرده و همان ظاهر قبل را دارند. فضای کابین نسبت به کلاس خودرو فضایی مناسب و کارآمد بوده و هر ۴ سرنشین خودرو با کمبود جا مواجه نمی‌شوند. همچنین فضای صندوق عقب نیز قابل قبول ارزیابی می‌شود.

مشخصات فنی ساینا اس CVT

ساینا اس CVT در بخش فنی مجهز به پیشرانه M15 ساخت شرکت مگاموتور، یکی از زیر مجمعه‌های سایپا است که نسبت به قبل تغییراتی را به همراه داشته است. این پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را داراست.

جعبه دنده این خودروی سدان اقتصادی نیز از نوع اتوماتیک CVT است که نیروی پیشرانه را به محور جلو خودرو منتقل می‌کند. جعبه دنده ساینا اس CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک بوده که یک مزیت محسوب شده و همچنین حالت اسپرت، تیپ ترونیک و برفی نیزبرای آن تعبیه شده است.

ساینا اس

براساس اعلام مهندسان سایپا، ساینا اس به جای استفاده از دریچه گاز مکانیکی، از نمونه الکتریکی به صورت استاندارد بهره می‌برد و همچنین ساختار مدیریت پیشرانه و برق آن نیز بروز شده است. همچنین مهندسان شرکت مگاموتور اعلام کرده‌اند پیشرانه نسخه S نسبت نسخه های قبلی لرزش کمتری دارد و به صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو 5 عرضه می شود که تغییرات مثبت برای این خودرو محسوب می‌شود.

مشخصات فنی ساینا اس CNG

نسخه گازسوز ساینا اس نیز همان پیشرانه ‌M15 مگاموتور را دارد منتها با این تفاوت که پایه آن گازسوز شده است. این پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری قدرتی معادل 87 اسب بخار و گشتاوری در حدود 128 نیوتن متر را داراست. با توجه به اینکه این خودرو گازسوز شده بنابراین بسیار خودروی مقرون به صرفه و با مصرف کم است که می‌تواند در بلند مدت بسیار موثر واقع شود. جعبه دنده ساینا S گازسوز نیز از نوع 5 سرعته دستی بوده که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

امکانات ایمنی و رفاهی ساینا اس CVT

ساینا اس CVT در بخش امکانات رفاهی و ایمنی خودروی نسبتا دست پری است و امکانات خوبی به این خودرو افزوده شده است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی چرخ‌های جلو و کاسه ای چرخ‌های عقب، ترمز ABS و EBD، کروز کنترل، تهویه الکتریکی دستی، غربیلک فرمان چرمی با کنترل سیستم صوتی، سنسور نور، سنسور باد تایرها، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، شیشه ها و آینه های برقی، تریم داخلی پارچه ای، چراغ روشنایی روز و تنظیم ارتفاع چراغ‌های اشاره کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی ساینا اس CNG

ساینا اس CNG هم در بخش امکانات رفاهی به مواردی همچون تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، دکمه الکتریکی صندوق پران، کامپیوتر سفر، ترمز ABS، EBD، رینگ فولادی، کاسه‌ای عقب، ترمزهای دیسکی جلو، چراغ روشنایی روز، بلوتوث، سیستم صوتی MP3 و USB با چهار باند، تهویه الکتریکی دستی، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، دماسنج محیط، سنسور پارک عقب، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و دو کیسه هوای SRS مجهز شده است. 

کد خبر 142077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha