نگاهی به ساینا S؛ سدان کوچک شهری سایپا

ساینا S مانند برادر بزرگ تر خویش یعنی تیبا بر روی پلتفرم X200 سایپا ساخته و توسعه داده شده است. در اصل ساینا را می‌توان فیس لیفتی برای تیبا دانست که با چهره‌ای بروزتر و مدرن‌تر قصد داشت موفقیت‌های تیبا را افزایش دهد.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ساینا یکی از محصولات جدید و مقرون به صرفه سایپا است که برای اولین بار در سال 1392 در 3 تیپ معرفی و به بازار خودروی کشور عرضه شد. این خودرو تنها در نسخه سدان تولید شده و فاقد نمونه هاچ بک است.

پس از موفقیت های زیاد این خودروی اقتصادی در بازار خودرو، سایپا تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت شده آن را در سال 1399 تحت عنوان "ساینا S" به فروش رساند. با عرضه این خودرو در بازار موفقیت‌های ساینا بیشتر شد و این خودرو توانست طرفداران بسیاری پیدا کند.

 

ساینا s


ساینا S مانند برادر بزرگتر خویش یعنی تیبا بر روی پلتفرم X200 سایپا ساخته و توسعه داده شده است. در اصل ساینا را می‌توان فیس لیفتی برای تیبا دانست که با چهره‌ای بروزتر و مدرن‌نر قصد داشت موفقیت‌های تیبا را افزایش دهد.

پس از موفقیت سایپا در فروش این خودرو، این شرکت دست به فیس لیفت کردن و بروز رسانی ظاهر آن زد و نتیجه آن تولد ساینا S بود که با انجام برخی تغییرات ظاهری بیرونی و داخلی به بازار عرضه شد.

 

ساینا s


همانطور که اشاره کردیم ساینا S نسخه فیس لیفت شده ساینا محسوب می‌شود که از نظر ظاهری تغییرات مثبتی نسبت به نسخه‌های قبلی پیدا کرده است. در نمای جلو سپر خودرو بازطراحی شده و ورودی هوای ثانویه به همراه قسمت مه شکن خودرو به صورت یکپارچه و به رنگ مشکی تبدیل شده است. همچنین از دیگر نکات مثبت تغییرات این بخش اضافه شدن چراغ‌های روز به این خودرو است.

ظاهر کلی چراغ‌های اصلی بدون تغییر مانده و همان ظاهر تند و تیز و کشیده قبل را حفظ کرده اما زمینه آن به رنگ مشکی تبدیل شده است. همچنین جلوپنجره هم دستخوش تغییرات اندکی شده و یک نوار کرومی اطراف جلوپنجره را احاطه کرده و باعث شده نمای جلوی این خودرو اسپرت‌تر و جذاب‌تر شود.

 

ساینا s


تغییرات ظاهری دیگر مربوط به بخش عقب سایناS می‌شود. چراغ‌های عقب اولین موردی است که در ساینا جدید به چشم می‌خورد. مانند نمای جلو طراحی سپر عقب نیز جدید شده و نسبت به قبل ظاهر بروزتری پیدا کرده است. همچنین شب نماهای ساینا S نیز به صورت دو خط نازک در آمده و محل نصب پلاک عقب در ساینا S نیز به علت تغییر شکل چراغ های عقب کمی دستخوش تغییرات قابل قبولی شده است.

 

ساینا s



با ورود به کابین ساینا S مانند نمای بیرونی این خودروی مقرون به صرفه شاهد تحولات مثبتی هستیم. این تحولات و تغییرات بیشتر مربوط به داشبورد خودرو شده و خوشبختانه تغییرات مثبت و قابل قبولی هستند. در ساینا S غربیلک فرمان طراحی جدید و خوبی به خود دیده و طرح کلی فرمان نیز به صورت D کات درآمده است. همچنین در نسخه S که تیپ پایه ساینا فیس لیفت محسوب می شود پشت آمپر نیز به کلی تغییر کرده و ظاهری بروزتر و جذاب‌تری را دارد. لیور دنده در ساینا S جدید شده و همچنین دکمه‌های قسمت کنار فرمان نیز متفاوت شده‌اند.

 

ساینا s


دیگر اجزای کابین ساینا S نسبت به نسخه‌های قبلی ساینا تغییری نکرده و همان ظاهر قبل را دارند. فضای کابین نسبت به کلاس خودرو فضایی مناسب و کارآمد بوده و هر ۴ سرنشین خودرو با کمبود جا مواجه نمی‌شوند. همچنین فضای صندوق عقب نیز قابل قبول ارزیابی می‌شود.

 

ساینا s



در بخش مشخصات فنی سایناS باز هم تغییرات مثبتی را شاهد بوده است. قلب تپنده نماینده سایپا همان پیشرانه معروف M15 ساخت شرکت مگاموتور است. این پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ تنفس طبیعی توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد.

براساس گفته مهندسان سایپا، ساینا S به جای استفاده از دریچه گاز مکانیکی، از نمونه الکتریکی به صورت استاندارد بهره می برد و همچنین ساختار مدیریت پیشرانه و برق آن نیز بروز شده است. همچنین مهندسان شرکت مگا موتور اعلام کرده‌اند پیشرانه نسخه S نسبت نسخه های قبلی لرزش کمتری دارد و به صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو 5 عرضه می شود که تغییرات مثبت برای این خودرو به حساب می آید.

 

ساینا s


جعبه دنده ساینا اس از نوع ۵ سرعته دستی بوده که نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ساینا S حدود 7 لیتر به صورت ترکیبی بوده و همین مورد یکی از بزرگترین نکات مثبت این خودروی سدان کوچک شهری است. همچنین استاندارد آلایندگی این خودرو هم یورو ۵ می باشد.


عایق بندی کابین و موتور هم در ساینا S نیز ارتقاء پیدا کرده که این امر سبب شده تا صدای کمتری به کابین ساینای فیس لیفت وارد شود. همچنین استحکام بخش های جلو و عقب ساینا S نیز تا حدودی بیشتر از دیگر نسخه‌های قبلی این خودرو است. از دیگر نکات مثبت فنی این خودرو می‌توان به ساختار برقی و الکترونیک آن اشاره کرد.

 

ساینا s

 


ساینا S از سامانه BCM و مدیریت یکپارچه بهره می‌برد که همین مورد سبب شده تا ساینا S در بخش الکتریکی از ساینا EX قوی‌تر و دوام و کارایی آن بالاتر باشد. لازم به ذکر است این تغییر انجام شده در ساینا S این امکان را برای مالکان خود فراهم کرده تا بتوانند آپشنی چون کروز کنترل را در صورت تمایل به شکل اصولی نصب کنند.

ساینا S به امکاناتی همچون: سامانه نمایش وضعیت جعبه دنده و راهنمای تعویض دنده GSI، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، دکمه الکتریکی صندوق پران، کامپیوتر سفر، ترمز ABS، EBD، رینگ فولادی، کاسه‌ای عقب، ترمزهای دیسکی جلو، چراغ روشنایی روز، بلوتوث، سیستم صوتی MP3 و USB با چهار باند، تهویه الکتریکی دستی، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، دماسنج محیط، سنسور پارک عقب، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و دو کیسه هوای SRS مجهز شده است.

 



ساینا S جدیدترین عضو خانواده ساینا است که در طول مدتی که بر روی خط تولید نارنجی پوشان سایپا بوده توانسته طرفداران بسیاری را پیدا کند. از مزایای این خودروی سدان می‌توان به طراحی زیبا، قیمت مناسب، مصرف سوخت قابل قبول که در پی آن آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند، کیفیت مطلوب و قوای محرکه مناسب اشاره کرد. همچنین ساینا S را می‌توان یکی از بهترین گزینه ها برای تاکسی های شهری و بین شهری دانست چرا که با ورود این خودرو به ناوگان تاکسیرانی کشور سبد هزینه‌های حمل و نقل شهری کاهش پیدا خواهد کرد./

کد خبر 140289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha