ناک زدن خودرو چیست و به چه عللی ایجاد می‌شود؟

یکی از شایع‌ترین مشکلات و البته صداهایی که حین رانندگی رخ می‌دهد صدای تقه زدن و یا به اصطلاح ناک زدن است که بنا به دلایل مختلفی این اتفاق رخ می‌دهد. این صدا مانند بسیاری از صداهای دیگر که از زیر کاپوت می‌آید نشان دهنده یک رخداد منفی برای پیشرانه بوده که باید آن‌را جدی گرفت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تاکنون برای بیشتر راننده‌ها این اتفاق رخ داده است که هنگام رانندگی صداهای مختلفی را از درون کاپوت و موتور خودروی خود بشنوند. صداهایی که هرکدام نشان از اتفاقی در قلب تپنده خودرو یا دیگر اجزای آن داشته و راننده موظف است هر چه سریع‌تر نسبت به رفع نقص بوجود آمده اقدام کند. یکی از این صداهای بوجود آمده که اتفاقا بسیار مهم بوده و راننده هر چه زودتر نسبت به رفع کردن آن باید اقدامات لازم را انجام دهد صدای تقه زدن هنگام رانندگی است که به اصطلاح به آن ناک زدن گفته می‌شود. 

ناک

ناک زدن هنگام روشن بودن موتور و در داخل پیستون‌ها رخ می‌دهد. همانطور که اشاره کردیم این صدا به صورت تقه زدن بوده و علل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن سوختن ناقص سوخت داخل سیلندر است. هنگامی که سوخت به داخل سیلندر وارد می‌شود به جای اینکه به یکباره و طی یک انفجار درست و بزرگ اشتعال صورت پذیرد، انفجارهای کوچک پشت سر هم اتفاق افتاده و سبب می‌شود تا زمان‌بندی موتور و سیلندرها بهم بریزد. 

ناک

دلایل ناک زدن

ناک زدن ممکن است به دلایل مختلفی صورت پذیرد. به صورت کلی موتورهای احتراق داخلی به صورت چهار زمانه یا چهار حالته کار می‌کنند. بدین صورت که داخل یک سری از سیلندرها مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه سیلندر شده و انفجار صورت می‌گیرد. همزمان در سیلندرهای دیگر دود ناشی از احتراق از طریق سوپاپ‌های مربوطه در حال خارج شدن است.

حال در این حالت ناک زدن باعث می‌شود تا این چرخه تحت تاثیر قرار گرفته و روند احتراق به خوبی صورت نپذیرد. ناک زدن در خودروهایی که پیشرانه آنها مجهز به توربو شارژ هستند نیز بیشتر از خودروهای تنفس طبیعی صورت گرفته که بسیار هم برای آنها مضر و خطر آفرین است.

  1. کیفیت سوخت، قاتل اصلی!

بزرگترین دلیلی که موتور خودروها خصوصا خودروهای توربوشارژ به ناک زدن می‌افتند سوخت‌های بی کیفیتی است که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شوند. حتما تاکنون نام اکتان را شنیده‌اید. تمام پیشرانه‌های خودروهای درون سوز برای فعالیت درست و بدون مشکل به یک سوخت استاندارد نیاز داشته و از یک استاندارد به خصوص پیروی می‌کنند. 

این استاندارد ذکر شده با عدد اکتان مشخص می‌شود. ممکن است برای برخی خودروها، بنزین با اکتان 87 مناسب باشد و برای برخی خودروهای دیگر بنزین با اکتان 95. حال ممکن است که بنزینی که داخل باک خودرو وجود دارد اکتان کمتری نسبت به استاندارد پیشرانه خودرو داشته باشد، در اینجا باید از اکتان اضافه که پس از سوخت گیری داخل باک ریخته می‌شود استفاده کرد تا بنزین به کیفیت مورد نظر برسد. 

ناک


وجود مشکل در سیستم سوخت رسانی

از اکتان و کیفیت سوخت که عبور کنیم یکی دیگر از شایع‌ترین دلایلی که ممکن است منجر به ناک زدن شود، مشکل در اجزای سیستم سوخت رسانی خودرو بوده که وظیفه انتقال سوخت و هوا را به صورت درست و استاندارد به داخل محفظه سیلندر دارند. سیستم سوخت رسانی در خودروها از چند بخش از جمله انژکتور، سنسور اکسیژن و پمپ سوخت تشکیل شده است. هر مشکلی که در اجزای مذکور رخ دهد سبب می‌شود تا ناک زدن اتفاق افتد. 

از جمله نقص‌هایی که ممکن است رخ دهد وجود نقص در سنسور اکسیژن و یا انژکتور بوده که به سبب آن هوای کافی و استاندارد داخل محفظه سیلندر وارد نمی‌شود و به طبع آن احتراق به درستی صورت نمی‌پذیرد. در این حالت شاهد انفجارهای متعدد و کم زوری هستیم که چرخه فعالیت موتور را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز ناک می‌شود. 

ناک

  1. بروز ایراد در پیشرانه

همانطور که اطلاع دارید پیشرانه‌های احتراقی چهار زمانه فرایند مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را در یک سیکل کامل اجرا می‌کنند. در بیشتر پیشرانه‌ها خصوصا پیشرانه‌های 4 سیلندر خطی این فرآیند به صورت جفت رخ می‌دهد. به این صورت که سیلندرهای 1 و 4 برنامه و عملکرد یکسان و مشابهی داشته و همچنین سیلندرهای 2 و 3 نیز با یکدیگر کار می‌کنند. این برنامه ریزی توسط سنسورهای مختلف و همچنینی مغز متفکر خودرو یعنی ECU صورت می‌گیرد و اگر کامپیوتر نیز در این زمینه به مشکل برخورد کند شاهد ناک زدن موتور خواهیم بود. 

ناک

  1. مشکل در یاتاقان‌ها

شاید عجیب به نظر برسد اما ناک زدن خودرو تنها مربوط به مشکلات سیلندر و پیستون نمی‌شود و گاهی ممکن است که ناک زدن زمانی رخ دهد که یاتاقان‌ها دچار ایراد شده‌اند. یاتاقان‌ها نقش اساسی در فرآیند انتقال قدرت پیشرانه به دیفرانسیل و چرخ‌ها دارند. این قطعات در گذر زمان دچار فرسایش شده و سبب ایجاد لغزش و ناک می‌شوند. باید به این نکته توجه کرد که سرویس‌های دوره‌ای و چک کردن روغن موتور در بازه‌های زمانی مناسب سبب می‌شود تا این ایرادات کمتر رخ دهند. 

ناک

  1. خرابی بلبرینگ‌ها و تسمه تایم

مورد آخر که وجود ایراد در آن سبب ناک زدن می‌شود خراب شدن بلبرینگ‌ها و تسمه تایم خودرو است. زمان بندی و عملکرد پیشرانه‌های احتراقی از طریق یکسری بلبرینگ و یک تسمه تایم یا در بعضی از خودروها زنجیر تایم صورت می‌گیرد. نکته اینجاست که این قطعه مانند بسیاری از قطعات دیگر در خودروها یک بخش مصرفی است و در یک بازه مشخص باید تعویض شود. 

تسمه تایم روی یک مجموعه بلبرینگ سوار شده و فرآیند تایمینگ و زمان بندی موتور را انجام می‌دهد. حال اگر این بلبرینگ‌ها فرسوده شده و قادر به کار کردن درست نباشند سبب می‌شوند تا تسمه تایم از روی آنها جدا شده و در نتیجه زمان بندی موتور بهم ریخته و سرانجام ناک زدن‌های پیاپی صورت گیرد. 

ناک

کد خبر 142233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha