کد خبر 142417
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
افزایش 10 تا 15 درصد تولید در دستور کار تایرسازان قرار گرفت

پس از اعمال افزایش 20 درصدی قیمت تایر در روزهای پایانی سال 1401 و تاثیر آن بر کنترل قیمت و خروج تایرسازان از زیان‌دهی؛ حالا تایرسازان با اعلام آمادگی برای تحقق مهار تورم، از هدف‌گذاری برای دستیابی به رشد 10 تا 15 درصدی تولید در سال جاری خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اواخر سال گذشته بود که با اعلام تایرسازان موضوع افزایش 20 درصدی قیمت محصولات آنها خبری شد؛ تایرسازان که از ماه‌ها قبل طی مکاتباتی با سازمان حمایت خواستار افزایش قیمت شده بودند، از نیمه اسفندماه 1401 طبق محاسبات انجام شده و در چارچوب ضوابط و دستورالعمل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، توانستند به میزان 20 درصد نرخ فروش محصولات تولیدی را افزایش دهند.

البته افزایش 20 درصدی قیمت تایر پس از چندین ماه انباشت تورم و زیان‌دهی کارخانه‌های تایرسازی اعمال شد؛ افزایش قیمتی که در همان ابتدا مشروط بر کنترل و تامین نیاز بازار از سوی تایرسازان گردید.

هم‌زمان با این تصمیم قیمتی و پس از برنامه‌ریزی و خواست ستاد تنظیم بازار، مقرر گردید تا بخش قابل توجهی از محصولات تایرسازان از طریق پلتفرم‌های تجاری (سایت‌های فروش رسمی) در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

به گفته مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر این تصمیم ستاد تنظیم بازار در آخرین روزهای پایانی سال و برای مقابله با سوءاستفاده برخی افراد در خرید از شرکت‌های مختلف تایرسازی صورت گرفت، در واقع این ستاد با برخی پلتفرم‌های اینترنتی به تفاهم رسید و مقرر شد تا نمایندگان تایرسازان از طریق این پلتفرم‌ها اقدام به خرده‌فروشی کنند تا مردم نیز بتوانند از نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها به قیمت‌های مصوب تایر مورد نیازشان را تامین کنند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو در خصوص ادامه این نحوه فروش و توزیع تایر افزود: فروش اینترنتی تایر سواری که در هفته‌های پایانی سال 1401 با همکاری برخی اپلیکیشن‌ها آغاز شده بود، تا شکست قیمت‌ها در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

به گفته این مقام صنفی، این طرح در سال جاری نیز با حضور همه تولیدکنندگان تایر سواری ادامه دارد بنابراین مردم می‌توانند از نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها به قیمت‌های مصوب تایر مورد نیازشان را تامین کنند.

تنها با اشاره به اینکه طرح فروش اینترنتی در تامین و توزیع مناسب و شفاف تایر تاثیر زیادی داشته است تاکید کرد: در این طرح خود شرکت‌های تایرساز نیز به صورت عرضه مستقیم و فروش اینترنتی به توزیع پرداختند همچنین بسیاری از تایرسازان با استقرار کامیون‌هایی در سطح شهر و اجرای طرح فروش نسبت به توزیع و فروش مستقیم انواع تایر سواری اقدام کردند به‌طوری که امروز شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم.

سخنگوی انجمن تایر تاکید کرد: آمار و ارقام به‌دست آمده و برخی ارزیابی‌های میدانی نشان داد با اجرای این طرح از هفته‌های پایانی سال گذشته تا امروز قیمت بسیاری از تایرها کاهش محسوسی در بازار داشته است.

تنها در عین حال هر نوع اظهارنظر و اعمال قیمت‌ها را در نهایت منجر به واکنش در بازار و اجحاف در حق مصرف کننده دانست و گفت: اگر چه قیمت تایر در هفته‌های اخیر تا حدودی روند کاهشی داشته است اما  با وجود نرخ تورم و روند افزایشی قیمت مواد اولیه نمی‌توان در سال جاری قیمت ثابتی را برای تایر متصور بود.

به گفته وی تولید کنندگان تایر همواره از اینکه چرا قیمت‌گذاری در تمام زنجیره تولید آزاد و بدون نظارت و اعمال قیمت‌های دستوری انجام می‌شود اما محصول نهایی مشمول قیمت‌گذاری دستوری است، گله‌مند هستند.

این مقام صنفی در انجمن تایر در ادامه و با توجه به شعار سال از آمادگی تایرسازان برای تحقق مهار تورم و رشد تولید در سال 1402 خبر داد و گفت: با این حال جهش تولید در صنعت تایر نیارمند برخی  زیرساخت‌ها و بسترها از سوی حاکمیت است.

تنها در عین حال تلاش تولید کنندگان تایر را عامل مهمی برای عملی شدن مهار تورم و رشد تولید در سال جاری اعلام کرد و گفت: تایرسازان با وجود تمام موانع و مشکلات و تحریم‌ها با تمام قوا در حال تولید هستند چرا که حیات خود را  در گرو رشد تولید می‌دانند.

وی در پایان از هدف‌گذاری تایرسازان برای دستیابی به رشد 10 تا 15 درصدی تولید در سال جاری خبر داد و گفت: البته تحقق این هدف مستلزم شرایط و فضای کسب و کار شرکت‌های تولید کننده است.

کد خبر 142417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha