۲ عامل تاثیرگذار در انتخاب محصولات ایران خودرو توسط عمان 

کشور کوچک اما توانمند عمان را باید یکی از نخستین کشورهای عربی جنوب خلیج فارس دانست که محصولات ایران خودرو را انتخاب و مصمم به افتتاح خط تولید این محصولات شده است اما دلیل انتخاب محصولات ایران خودرو توسط عمان چیست و چرا این کشور باید تمایل به تاسیس خط تولید ایران خودرو در عمان داشته باشد؟ 

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته هیاتی از سه بخش دولتی، خصوصی و اتاق بازرگانی و شورای تجارت عمان به ایران سفر کرد و در نشست با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از تمایل به امضای تفاهم‌نامه برای افتتاح خط تولید محصولات این شرکت در عمان خبر دادند. 

کشوری نظیر عمان که هیچ‌یک از محدودیت‌های ایران در همکاری با شرکت‌های نام‌دار بین‌المللی ندارد چرا باید محصولات ایران خودرو را برای تولید در کشورش انتخاب کند؟ 

این سوال بزرگ، ذهن بسیاری از مردم را پس از انتشار خبر تاسیس خط تولید ایران خودرو در عمان، درگیر خود کرده است. 

با وجود مشکلات و چالش‌هایی که صنعت خودروی ایران با آن درگیر است اما پیشرفت‌های زیادی در این صنعت به وقوع پیوسته که در بیشتر اوقات در گردوغبار چالش‌ها، گم یا نادیده گرفته شده است که بررسی دلایل آن در این مبحث نمی‌گنجد. 

به هر حال هر هیاتی که از کشورهای خارجی برای بازدید از صنعت خودرو وارد کشور می‌شود دلایل زیاد و متقنی برای تایید یا رد همکاری مشترک آن‌هم در سطح افتتاح خط تولید در کشور خود خواهد داشت. 

هر چند تاسیس برخی از خطوط تولید خارجی که در سال‌های اخیر به خودروسازان ایرانی تحمیل شد بیش از آن‌که دلایل اقتصادی داشته باشد تحت تاثیر تصمیمات سیاسی بود اما حضور هیات عمانی و انتخاب ایران خودرو برای آغاز همکاری را نمی‌توان در گروه تصمیم‌های تحمیلی سیاسی بر خودروسازان نظیر خط تولید در بلاروس و ... قرار داد. 

به هر حال هیاتی که از چند نهاد دولتی و خصوصی عمان برای بررسی سطح فنی و توانمندی گروه صنعتی ایران خودرو وارد کشور شد و در تلاش برای امضای تفاهم‌نامه آغاز همکاری مشترک است، نسبت به توانایی ایران خودرو در تولید محصولات باکیفیت یقین حاصل کرده که برای مصرف‌کنندگان ایرانی ملموس نبوده یا در بازگوکردن آن ضعف‌هایی وجود داشته است. 

هرچند ما از جزئیات آنچه هیات عمانی را به یقین در تصمیم‌گیری رساند بی‌اطلاعیم اما می‌توانیم به برخی از عوامل موثر در این تصمیم‌گیری اشاره کنیم. 

یکی از مهم‌ترین عواملی که در تصمیم تاسیس خط تولید ایران خودرو در عمان تاثیرگذار بوده به یقین به استانداردهای به‌روز و بین‌المللی محصولات ایران خودرو بازمی‌گردد. آزمون‌های استانداردی محصولات ایران خودرو که در برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود را باید از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در عقد این تفاهم‌نامه دانست. 

آزمون‌هایی که در ایران به نام استانداردهای ۸۵ گانه شناخته می‌شود همان عامل موثر در جمع‌بندی نهایی هیات عمانی بوده که به دلایل مختلفی مورد توجه عامه مصرف‌کنندگان ایرانی قرار نگرفته است. 

این استاندارد که بعضا در برخی کشورهای تولید کننده خودرو از الزامات استاندارد خودرو محسوب نمی‌شود و حتی با بسیاری از خودروهای برندهای جهانی برابری می‌کند همان چیزی است که هیات عمانی به خوبی از آن آگاه شد. 

استاندارهای ۸۵ گانه که در تمامی محصولات ایران خودرو لحاظ شده به اذعان بسیاری از منابع از سخت‌گیرانه‌ترین الزامات استانداردی صنعت خودرو است که حتی منجر به توقف تولید برخی از محصولات این شرکت نظیر سمند و پژو ۴۰۵ و جایگزینی با محصولات به‌روزتر در بازه زمانی کوتاه‌مدت شد. 

استانداردهای ۸۵ گانه که در کشورهای چین، برزیل، هند و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس الزامی نیست از الزامات اساسی تولیدکنندگان خودرو در ایران است که یقینا مورد توجه هیات عمانی نیز قرار گرفته است. 

استانداردهای ۸۵ گانه خودروهای ایرانی از میزان صدای خودرو و تجهیزات روشنایی و اطلاعات بدنه خودرو تا تجهیزات رفاهی و ایمنی را دربرمی‌گیرد که هر چند برخی از آنها می‌تواند در نگاه اول اساسی به نظر نرسد اما وجود آن از الزامات خودروهای ساخت داخل و یکی از مزیت‌های محصولات ایرانی در مقایسه با رقبا است. 

آنچه هیات عمانی را مجاب به تاسیس خط تولید ایران خودرو در عمان کرد همان چیزی است که از نگاه مصرف کنندگان ایرانی دور مانده و در گردوغبار چالش‌های صنعت خودرو گم شده است.

کد خبر 142524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha