بررسی، معرفی و مشخصات وانت آریسان ۲

وانت آریسان یکی از خودروهای کار و تجاری بازار ایران است که توسط ایران خودرو تولید می‌شود. این خودرو کار و تجاری ابتدا تحت عنوان وانت آریسان معرفی و به بازار عرضه شد اما به دلیل برخی مشکلات شاسی و بدنه بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. سرانجام ایران خودرو تصمیم گرفت تا نسخه جدید این وانت را تحت عنوان آریسان ۲ با برطرف کردن مشکلات نسخه قبلی روانه بازار کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، آریسان یک خودروی وانت شهری در دسته خودروهای کار و تجاری است که برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ توسط آبی پوشان جاده مخصوص رونمایی شد. خودروسازان ایرانی از ابتدای فعالیتشان خصوصا بعد از انقلاب توجه زیادی به وانت کردن برخی محصولات خود کردند. از پیکان وانت که بعدها به باردو تغییر نام پیدا کرد تا سایپا ۱۵۱ که نسخه وانت شده پراید محسوب می‌شد همه و همه وانت‌هایی بوده که از دل یک خودروی سواری بیرون آمد. آریسان نیز نسخه وانت شده پژو RD، اما با رخ جلوی شبیه به پژو پارس با کمی تغییرات بوده که از ابتدای تولید با مشکلات فراوانی روبرو شد. 

آریسان ۲

مشکلاتی از جمله کیفیت ساخت پایین، مصرف بالا و قدرت کم پیشرانه که آریسان را در نظر مردم کمرنگ کرد. مهم‌تر از این مشکلات نکته‌ای عجیب و غریب گریبان‌گیر آریسان شد و آن هم دو نیم شدن خودرو پس از برخی بارگیری‌های سنگین بود. شاسی این خودرو بسیار ضعیف بود و اگر کمی بیشتر از ظرفیت اندک آن بار می‌زدید خودرو از وسط نصف و به دو نیم تقسیم می‌شد. با تمام این تفاسیر تولید آریسان حدود ۶ سال ادامه داشت تا زمانی که این خودرو نتوانست استاندارد یورو ۵ را پاس کند و ایران خودرو مجبور شد تولید آن را متوقف کند.

آریسان ۲

سرانجام در تابستان ۱۴۰۱ با گذشت ۲ سال از توقف تولید نسل اول آریسان، ایران خودرو تصمیم گرفت نسل جدید این وانت را با برطرف کردن مشکلاتش مجددا تولید کند. پس از انتشار خبرهای مختلف از آریسان ۲ این خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۱ به نمایش عمومی درآمد و سپس به بازار عرضه شد. اکنون در اوایل تابستان ۱۴۰۲ این خودرو در کارخانه قیمتی بسیار بالا و هم رده با سدان‌های ملی ایران خودرو مانند تارا دستی پیدا کرده که بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

آریسان ۲

آریسان ۲ از نظر ظاهری برخلاف بخش فنی تغییرات چندان زیادی نداشته است. تنها مه شکن‌های جلو به این خودرو اضافه شده و همچنین بر روی قسمت‌های جانبی خودرو اکنون خطوط طرح‌دار دیده می‌شود. نمای جلو تا حدود زیادی شبیه به پژو پارس بوده و سپر خودرو به همراه جلوپنجره نیز به صورت مشکی رنگ طراحی شده‌اند که نشان از رده اقتصادی این خودرو است، البته صرف نظر از قیمتش!

نمای عقب خودرو هم از چراغ‌های ستونی نسبتا ساده و بزرگ بهره‌مند شده که به همراه سپر مشکی رنگ بخش عقب خودرو را تشکیل داده‌اند. درب قسمت بار طراحی بسیار ساده‌ای داشته که البته با توجه به کلاس آن امری طبیعی است. 

آریسان ۲

در بخش کابین آریسان ۲ مانند ظاهر بیرونی خودرو تغییر خاصی نسبت به نسل قبلی رخ نداده است. داشبورد و کابین این خودرو کاملا مشابه با سدان پرطرفدار ایران خودرو یعنی پژو پارس بوده و طراحی داشبورد آن با توجه به اینکه این خودرو یک خودروی کار محسوب می شود قابل قبول است.

یکی از تغییرات کابین منتقل شدن تایر زاپاس از زیر صندلی شاگرد به زیر بدنه است که این مورد به بهبود فضای کابین کمک کرده و یک نکته مثبت برای آریسان ۲ محسوب می‌شود. 

آریسان ۲

آریسان ۲ در بخش مشخصات فنی برخلاف طراحی و کابین کاملا متفاوت شده و تغییرات زیاد و البته مثبتی را به همراه داشته است. پیشرانه این خودرو اکنون از نوع XU۷P شده که بر روی پژو پارس و سورن پلاس نیز به کار رفته است. البته به صورت پیش فرض پیشرانه آریسان ۲ به صورت دوگانه سوز بوده و توانایی تولید حدود ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور را داراست. 

این در حالی است که پیشرانه قبلی این خودرو تنها ۸۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را می‌توانست تولید کند. استفاده از پیشرانه جدید سبب شده تا شتاب و قدرت خودرو افزایش چشمگیری داشته باشد که یک نکته مثبت و حائز اهمیت برای آریسان ۲ است. جعبه دنده خودرو از نوع ۵ سرعته دستی است که برخلاف نسخه قبلی اکنون قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. همچنین ظرفیت بار این خودرو از ۶۰۰ به ۷۵۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

آریسان ۲

گنجایش مخزن گاز آریسان ۲ از ۷۰ به ۷۵ لیتر تغییر کرده اما از طرف دیگر باک بنزین آن کمی کوچکتر شده و ظرفیت آن از ۵۲ به ۴۰ لیتر کاهش پیدا کرده است. استاندارد آلایندگی پیشرانه آریسان ۲ اکنون یورو ۵ بوده که نسبت به نسخه قبلی ارتقا پیدا کرده است. همچنین شاسی این خودرو نیز قوی‌تر شده و دیگر شاهد تا شدن خودرو پس از بار زدن بر روی آن نخواهیم بود. 

آریسان ۲

آریسان ۲ از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز به امکاناتی مانند ترمزهای جلو دیسک و عقب کاسه‌ای مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و شاگرد، فرمان تلسکوپی هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع (دستی)، مه‌شکن عقب، قفل مرکزی با ریموت، رادیو پخش، شیشه‌ بالابرهای برقی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سنسور پارک عقب و مه شکن های جلو تجهیز شده است. 

آریسان ۲

قیمت آریسان ۲ در کارخانه حدود ۳۸۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان است که نسبت به خودرویی مانند تارا دستی تنها چند درصد تفاوت دارد.

نسخه‌های کارکرده این وانت نیز قیمتی حدود ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۳۸۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان در بازار دارند.

کد خبر 142871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha