کد خبر 142891
۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
شرایط اجاره خودرو

بهتر است قبل از اجاره خودرو چندین شرکت معتبر را زیر نظر بگیرید و سپس با بررسی شرایط هر کدام، شرکتی که با شرایط شما هماهنگی بیشتری دارد را برای رنت اتومبیل انتخاب کنید.

به گزارش پرشین خودرو، این روزها افراد به دلایل مختلف برای اجاره خودرو اقدام می‌کنند؛ از این رو این صنعت در کشور ما روزبه روز در حال افزایش است؛ افرادی که تمایل به اجاره خودرو داشته باشند لازم است تا برای جلوگیری از سوءاستفاده شرکت‌های نامعتبر به طور کامل از شرایط و مدارک لازم برای رنت ماشین اطلاع پیدا کنند. شما با آگاهی کامل و صحیح از قرارداد اجاره اتومبیل و آشنایی با نمونه قرارداد آن می‌توانید در عین داشتن انتخاب درست تا حد زیادی از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید. از این رو به شما توصیه می‌کنیم تا ادامه این مقاله را از دست ندهید.

اهمیت اجاره خودرو

افراد به دلایل مختلف می‌توانند برای اجاره خودرو اقدام کنند. شما در شرایطی مانند مسافرت‌های چندروزه می‌توانید از رانندگی‌های طولانی بین‌شهری با اتومبیل خود راحت شوید و هنگام رسیدن به فرودگاه یا ایستگاه قطار با کرایه یک اتومبیل مناسب، تمام کارهای خود را در طی این چند روز انجام دهید. بسیاری از شرکت‌های اجاره خودرو در زمینه کرایه اتومبیل‌های فرودگاهی فعالیت می‌کنند تا مسافران، ماشین موردنظر خود را در فرودگاه دریافت کرده و سریعاً به انجام کارهای خود بپردازند. کرایه اتومبیل برای سلبریتی‌ها، اجاره ماشین شب عروسی، مراسم‌های مهم و بزرگ و اجاره ون نمونه‌ای از دلایل مختلف برای راه‌اندازی شرکت‌های کرایه اتومبیل است. شرایط قراردادهای اجاره در اغلب شرکت‌ها یکسان است و شاید در تعدادی از بندها با یکدیگر تفاوت داشته باشند. شما قبل از آن که برای کرایه اتومبیل موردنظر خود اقدام کنید لازم است تا با شرایط اجاره خودرو آشنا شوید.

نکات مهم قبل از تحویل اتومبیل کرایه‌ای

نکاتی که قبل از رنت ماشین باید به آن‌ها توجه داشته باشید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حتماً مؤسسه‌ها و شرکت‌های باتجربه را برای کرایه اتومبیل انتخاب کنید.
  • نسبت به داشتن بیمه اتومبیل‌های شرکت موردنظر اطمینان پیدا کنید.
  • برخی از شرکت‌ها در بسترهای اینترنتی اقدام به کرایه اتومبیل می‌کنند و در این حالت شما حتماً باید به نماد اعتماد الکترونیکی آن‌ها دقت داشته باشید.
  • حتماً در هنگام بستن قرارداد، تمام بندهای آن را با دقت بخوانید تا مشکلی در آینده شما را تهدید نکند.

شرایط اجاره خودرو با راننده و بدون راننده

زمانی که شما به یکی از شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو برای کرایه اتومبیل موردنظر خود مراجعه کنید، شرکت موردنظر در مقابل شما دو گزینه قرار می‌دهد. یکی گزینه اجاره خودرو با راننده و دیگری گزینه اجاره خودرو بدون راننده است. در این دو گزینه به غیراز وجود یا عدم وجود راننده، تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود. برای درک بهتر این تفاوت‌ها شرایط آن‌ها را به طور کامل در ادامه توضیح می‌دهیم:

  1. شرایط اجاره خودرو با راننده

زمانی که شما درخواست خودرویی با راننده را دارید، لازم نیست تا هیچ مدرکی به شرکت موردنظر ارائه دهید، زیرا در این حالت، مسئولیت‌های خودرو به صورت کامل بر عهده راننده قرار می‌گیرد و در این حالت در صورت بروز هرگونه اتفاقی دیگر لازم نیست تا شما پاسخگو باشید. اغلب اوقات هزینه کرایه اتومبیل با راننده از کرایه خودرو بدون راننده پایین‌تر خواهد بود.

  1. شرایط اجاره خودرو بدون راننده

زمانی که خودرویی را بدون راننده اجاره می‌کنید، لازم است خود را در صورت وقوع هر نوع اتفاقی مسئول بدانید. در این حالت شما مسئولیت همه چیز را به گردن خواهید گرفت. برای اجاره خودرو بدون راننده باید امانت‌دار خوبی باشید به خصوص زمانی که اتومبیل‌های لوکس و گران‌قیمت را اجاره می‌کنید. البته در برخی از شرکت‌ها، اتومبیل‌های خاص و منحصربه فرد خود را بدون راننده کرایه نمی‌دهند.

شرایط اجاره اتوبوس، مینی‌بوس و ون

برخی از افراد به دلایل مختلفی به دنبال اجاره ون، مینی‌بوس و اتوبوس هستند. شرایط اجاره این خودروها با اتومبیل‌های معمولی کمی تفاوت دارد و می‌تواند از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. با این حال اغلب شرکت‌ها این مدل خودروهای خود را با راننده اجاره می‌دهند. برای اجاره ون، اتوبوس و مینی‌بوس هزینه‌ای که در نظر گرفته می‌شود به صورت ساعتی محاسبه خواهد شد و در صورتی که قصد خروج از شهر را داشته باشید بر اساس تعرفه مشخص‌شده آن را محاسبه می‌کنند. در صورتی که درخواست اجاره این نوع خودروها را بدون راننده داشته باشید لازم است تا مسئولیت تمامی اتفاقات را خودتان بپذیرید.

شرایط اجاره خودرو

مدارک لازم در اجاره خودرو بدون راننده

برای اجاره خودرو بدون راننده حتماً لازم است تا مدارک زیر را آماده کنید:

  • ارائه کارت ملی
  • ارائه گواهینامه با اعتبار حداقل 6 ماه
  • گواهی اشتغال به کار یا محل سکونت
  • پرداخت ودیعه به مبلغ تعیین شده
  • عرضه یک فقره چک یا سفته به مبلغی برابر باارزش خودرو

شرایط سنی لازم برای اجاره خودرو حداقل 20 سال سن است و همه مدارکی که ارائه می‌دهید باید به نام خودتان باشد. مبلغ ودیعه نقدی برای خودروهای مختلف، متفاوت است و در هنگام تحویل‌دادن خودرو آن را به شما باز می‌گردانند.

آیا برای توریست‌ها و افراد مقیم خارج امکان اجاره خودرو وجود دارد؟

شرایط بسیاری وجود دارد که توریست‌ها در شهرهای مختلف برای سپری‌کردن اوقات خود نیاز به رنت ماشین پیدا می‌کنند یا این که هم‌وطنان مقیم خارج برای مدتی که در کشور هستند تمایل دارند تا با کرایه اتومبیل به راحتی به هرجایی که می‌خواهند رفت‌وآمد داشته باشند. از این رو شرایط اتباع خارجی یا هم‌وطنان مقیم خارج برای کرایه اتومبیل با شرایط هم‌وطنان داخلی کمی تفاوت دارد. این شرایط شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برخورداری از حداقل سن 20 سال
  • ارائه گواهینامه بین‌المللی معتبر
  • پرداخت ودیعه نقدی به مبلغ مشخص‌شده
  • تحویل اصل پاسپورت یا آی دی کارت به عنوان ضمانت‌نامه

توجه داشته باشید که توریست‌ها و هم‌وطنان مقیم خارج لازم نیست تا چک یا سفته برای کرایه اتومبیل موردنظر خود ارائه دهند. همچنین لزومی به پرداخت ودیعه نقدی بر اساس واحد پول ایران نیست و می‌توانند این ودیعه را با دیگر ارزهای رایج در دنیا پرداخت کنند.

آیا امکان کرایه خودرو بین‌شهری وجود دارد؟

مسافرت با اتومبیل می‌تواند برای برخی افراد از مسافرت با هواپیما، قطار یا اتوبوس بسیار لذت‌بخش‌تر و هیجان‌انگیزتر باشد. درواقع در مسافرت با اتومبیل شما  نسبت به مسافرت با دیگر وسایل نقلیه آزادی عمل بیشتری خواهید داشت و زمان تفریح، گشت‌وگذار و رفت‌وبرگشت کاملاً دست خودتان خواهد بود. از این رو برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا با کرایه یک اتومبیل مناسب سفری لذت‌بخش را برای خود و دیگر اعضای خانواده رقم بزنند. برخی از موسسه‌های کرایه اتومبیل در زمینه اجاره خودرو برای مسافرت‌های بین‌شهری نیز فعالیت می‌کنند و شرایطی را برای این مدل قراردادهای خود تعریف کرده‌اند که می‌تواند از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. لازم به ذکر است که اجاره خودرو در برخی از شهرها مانند تهران، اصفهان، مشهد یا جزیره‌هایی مانند جزیره کیش یا قشم بسیار مرسوم‌تر است.

جمع‌بندی

مزیت‌هایی که اجاره خودرو به همراه دارد؛ مانند بالا بردن کیفیت زندگی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، فراهم‌کردن آسایش و راحتی و موارد بسیار دیگر باعث شده تا روز به روز به تعداد افرادی که برای اجاره خودرو اقدام می‌کنند، افزوده شود. شرکت‌های بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند و لازم است که شما حتماً قبل از تحویل خودرو با نمونه قرارداد آن‌ها آشنا شوید. ما سعی کردیم تا شرایط لازم برای رنت ماشین را به طور کامل توضیح دهیم با این حالت این شرایط می‌تواند در شرکت‌های مختلف کمی تفاوت داشته باشد. بهتر است قبل از اجاره خودرو چندین شرکت معتبر را زیر نظر بگیرید و سپس با بررسی شرایط هر کدام، شرکتی که با شرایط شما هماهنگی بیشتری دارد را برای رنت اتومبیل انتخاب کنید.

کد خبر 142891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha