4 نکته هنگام بررسی سلامت فنی، بدنه و لوازم یدکی خودروهای چینی

چطور از سلامت فنی و بدنه ی ماشین های چینی مطمئن شویم؟ مهم ترین نکاتی که هنگام خرید ماشین های چینی باید در نظر بگیریم چیست؟

به گزارش پرشین خودرو، با توجه به افزایش بی سابقه ی قیمت ماشین، بازار خرید و فروش ماشین های چینی رونق بسیاری گرفته و دانستن نکاتی در مورد خرید ماشین های چینی اهمیت بسیار بالایی دارد. موتور و گیربکس، سلامت شاسی و بدنه، جلوبندی و استهلاک لوازم یدکی 4 نکته ی مهم در تشخیص سالم بودن ماشین های چینی هستند که حتما باید هنگام خرید آن ها را بررسی کنید.

لوازم یدکی خودروهای چینی

  1. موتور و گیربکس

مهم ترین بخش و قلب تپنده ی هر ماشین موتور و سیستم انتقال قدرت یا گیربکس ماشین است و تشخیص سلامت این بخش ها اگرچه دشوار است، اما شدنی است. برای اطمینان از سلامت موتور خودرو باید چند عامل مختلف را چک کنید. برای چک کردن روغن سوزی می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

* اگر در زیر خودرو متوجه روغن ریزی شده اید یا در زیر کابین خودرو جای چکه یا لکه های روغن یا هر مایعی می بینید باید بررسی کنید و ببینید مربوط به روغن ریزی موتور، گیربکس یا رادیاتور ماشین است.

* اگر هنگام روشن شدن خودرو بوی سوختگی یا بوی بیش از حد غلیظ دود و سوختگی به مشام می رسد، امکان وجود ایراد در سیستم احتراق خودرو وجود دارد و حتما باید بررسی شود. همچنین اگر موتور روغن سوزی داشته باشد، زیر کاپوت و شیارهای آن سیاه و کثیف می شود و از این نشانه ها می توانید پی به روغن سوزی موتور ببرید.

داخل خروجی اگزوز را نگاه کنید، اگر این فضا چرب باشد یا دود آبی رنگ از آن خارج شود موتور روغن سوزی دارد، همچنین با نگاه به دود خروجی و تشخیص تیره بودن بیش از حد آن باید به سیستم احتراق بنزین نیز مشکوک شوید و با نشان دادن به مکانیک از درستی کارکرد سیستم احتراق بنزین اطمینان حاصل کنید.

لوازم یدکی خودروهای چینی

برای بررسی گیربکس در خودروهای دستی، خودرو را در دنده ی سبک قرار داده و ترمز بگیرید، بعد با برداشتن آرام پا از روی کلاچ واکنش ماشین را ارزیابی کنید، اگر ماشین شروع به لرزیدن کند و با ریپ زدن خاموش شود احتمال خرابی دیسک و صفحه وجود دارد.

در مورد خودروهای دنده اتوماتیک سیستم گیربکس کمی پیچیده تر است و به کارشناسی دقیق تری نیاز دارد که اغلب با استفاده از دستگاه مخصوص انجام می شود. تست دیاگ می تواند بخش های مختلف فنی خودرو را به خوبی کارشناسی کرده و ایرادهای موجود در هر بخش را به شما نشان دهد.

  1. سلامت بدنه

افراد معمولا هنگام خرید خودرو برای تشخیص سلامت بدنه به کارشناس تشخیص رنگ بدنه ی ماشین مراجعه می کنند، در اینجا نکاتی را به شما در این مورد ارائه می دهیم تا بتوانید تا حد زیادی توانایی تشخیص سلامت بدنه از لحاظ رنگ و صافکاری و سلامت شاسی را داشته باشید. از آن جا که بدنه در تعیین قیمت خودرو نقش تعیین کننده ای دارد بهتر است در شناسایی عوامل مختلف تشخیص سلامت بدنه خبره باشید.

بررسی سلامت بدنه به دو بخش سلامت شاسی و رنگ شدگی و صافکاری تقسیم می شود.

 برای تشخیص سلامت بدنه از بررسی بدنه در ساعات ظهر و زیر نور مستقیم خودداری کنید. در هوای روشن روز از زوایای مختلف به قسمت های مختلف بدنه نگاه کنید و در این مرحله به درزهای بین درهای ماشین و یکسان بودن آن ها، کاپوت و صندوق، باز و بسته شدن درها و مشاهده ی هرگونه موج یا ناهمواری در آن ها دقت کنید.

معمولا تشخیص رنگ شدگی بدنه کار سختی نیست و با دقت به تمام بخش ها از زوایای مختلف قادر هستید رنگ شدگی را تشخیص دهید، در غیر اینصورت می توانید از کارشناسان تشخیص رنگ کمک بگیرید.

برای اطمینان از سلامت شاسی یا همان اسکلت بندی ماشین چینی و تشخیص سرشاسی ضربه خورده یا تصادفی به تراز نبودن خودرو، وجود صداهای غیرمعمول و سایش خودرو توجه کنید. این ها مهم ترین علائم شاسی معیوب و ضربه خورده هستند.

  1. جلوبندی

اتاق و شاسی ماشین از طریق جلوبندی یا سیستم تعلیق با هم ارتباط پیدا می کنند. برای تشخیص سلامت جلوبندی ماشین های چینی به موارد زیر توجه کنید و با بررسی آن ها از سالم بودن جلوبندی ماشین چینی قبل از خرید مطمئن شوید.

  • کشیده شدن و عکس العمل نامناسب ماشین در پیچ ها و انحراف آن در جهت خلاف حرکت فرمان
  • سواری خشک و سفت یا بیش از حد نرم
  • ناهماهنگی آج های روی لاستیک و بی نظمی آن ها
  • لرزش فرمان

اهمیت جلوبندی ماشین در منترل و جذب لرزش ماشین هنگام عبور از تاهمواری ها و ایمنی آن در مسیرهای پر پیچ و خم دیده می شود. جلوبندی سالم در هدایت ماشین و افزایش کنترل آن نقش مهمی دارد.

  1. لوازم یدکی ماشین های چینی

برای تشخیص میزان کارکرد و سلامت لوازم یدکی ماشین های چینی به کارکرد ماشین توجه کنید. عمر مفید لوازم یدکی مختلف با یکدیگر متفاوت است و پس از مدتی نیاز به تعویض دارند و استفاده از لوازم یدکی که عمر مفید خود را پشت سر گذاشته و یا فرسوده شده است می تواند آسیب های جدی به سایر بخش های خودرو وارد کرده و هزینه های زیادی در پی داشته باشد.

انجام به موقع سرویس های دوره ای یکی از روش های نگهداری و افزایش طول عمر قطعات و لوازم یدکی ماشین است. هرگونه بوی بد، روغن ریزی و نشت مایع از خودرو، صدای اضافه، مشکل در تعویض دنده و واکنش های غیرعادی می تواند نشانه ی خرابی یا استهلاک لوازم یدکی خودروهای چینی باشد. سایر مواردی که می تواند نشان دهنده ی خرابی لوازم یدکی ماشین های چینی باشد عبارتند از:

  • لرزش و ریپ زدن ماشین
  • کاهش بی دلیل سطح آب رادیاتور یا روغن ماشین
  • جوش آوردن ماشین
  • تاخیر در شتاب گیری
  • مصرف سوخت بالا
  • بد روشن شدن

کارشناسی قطعات ماشین های چینی

کارشناسی ماشین های چینی پیش از خرید

کارشناسی ماشین های چینی قبل از خرید به شما کمک می‌ کند تا ماشین را با امنیت خاطر نسبت به سالم بودن و ایمنی بالا و پیشگیری از بروز مشکلات آتی و متحمل شدن مخارج اضافی خریداری نمائید. در این مقاله سعی کردیم مهم ترین نشانه های خرابی یا وجود ایراد در بخش های مختلف ماشین های چینی را بررسی کرده و به شما در تشخیص سلامت ماشین چینی از لحاظ فنی، بدنه و لوازم یدکی راهنمایی های مفیدی ارائه دهیم.

علاوه بر موارد گفته شده در این مقاله، نکات بسیار دیگری برای تشخیص سلامت قسمت های مختلف ماشین های چینی وجود دارد که با شناخت آن ها می توانید هنگام خرید خودرو با آگاهی بیشتر و بهتری اقدام کنید و تجربه ی خرید ماشین را به تجربه ای رضایت بخش و مطمئن تبدیل کنید.

سوالات متداول

  1. لرزش و ریپ زدن ماشین نشانه ی ایراد در کدام بخش ماشین است؟

ریپ زدن ماشیت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهم ترین علت های ریپ زدن عبارتند از ایراد در پمپ بنزین ماشین، کثیفی و گرفتگی صافی بنزین، ایراد در سیستم سیم کشی انژکتور، خرابی شمع ها و نفوذ آب و روغن به محفظه ی سیلندر.

  1. در بررسی سلامت بدنه به چه مواردی باید توجه کرد؟

سلامت بدنه شامل رنگ بدنه، عدم وجود ناهمواری در بدنه و سلامت شاسی و ستون ها می شود.

تست خرابی سیستم جلوبندی چگونه انجام می شود؟

زمانی که ماشین ساکن است، با دست روی کاپوت ماشین چند بار فشار بیاورید و واکنش آن را بررسی کنید. اگر بعد از رها کردن، ماشین بیش از 3،2 بار بالا و پایین شد، احتمالا سیستم جلوبندی ماشین فرسوده شده است.

کد خبر 142895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha