فونیکس FX یا دیگنیتی پرستیژ؛ جدال دو هموطن چینی در ایران

فونیکس FX و دیگنیتی پرستیژ هر دو محصولاتی هستند که در سال قبل به بازار خودروی کشور عرضه شد و توانستند طرفداران بسیاری را پیدا کنند. این دو خودرو محصولاتی از کشور چین بوده و البته از خودروهای روز و مدرن بازار هستند. در این مقاله به مقایسه فونیکس FX یا دیگنیتی پرستیژ خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، دیگنیتی پرستیژ در اصل نسخه ارتقا یافته دیگنیتی پرایم است که توسط گروه بهمن به بازار کشور عرضه شد. دیگنیتی پرایم به‌واسطه طراحی اسپرت و زیبای خود توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند اما قدرت و مشخصات فنی آن یکی از نقاط ضعف و ناامید کننده‌اش بود که انتقادات فراوانی به آن وارد کرد. پس از این انتقادات گروه بهمن تصمیم گرفت تا با عرضه نسخه پرستیژ دیگنیتی به این انتقادات پاسخ قابل دفاعی ارائه دهد. 

دیگنیتی گروه بهمن در اصل محصولی از کمپانی دانگ فنگ چین بوده و IX5 نام دارد اما در ایران تحت عنوان دیگنیتی و در دو تیپ پرایم و پرستیژ به بازار عرضه می‌شود. دیگنیتی پرایم و پرستیژ بیشترین تفاوت را در بخش فنی داشته و نسخه پرستیژ در واقع نسخه‌ای قوی‌تر است اما نسخه پرایم زودتر از پرستیژ به بازار عرضه شد. لازم به ذکر است که دیگنیتی پرایم در دسته کراس اوورهای کوپه قرار گرفته که تا قبل از آن خودروهایی نظیر BMW X4 و BMW X6 از همین سگمنت وارد بازار ایران شده بودند.

دیگنیتی پرستیژ

این سوی میدان، فونیکس FX نیز محصولی جذاب و مدرن از مدیران خودرو است که از سال ۱۴۰۰ وارد بازار کشور شد. این خودرو در دو تیپ اکسلنت و پرمیوم وارد بازار شده و توانست خیلی زود در معرض نگاه اقشار مختلف جامعه قرار گیرد. این خودرو نیز مانند دیگنیتی در اصل محصولی از شرکت چری چین بوده که با نام اومودا ۵ وارد بازارهای جهانی شد. سبک طراحی این خودرو کاملا مدرن و بر اساس ترند روز است.

اف ایکس

مقایسه طراحی ظاهری

از نظر ظاهری با دو خودروی اسپرت و جذاب روبرو هستیم که هر دو مورد پسند بازار ایران بوده‌اند. ابتدا به سراغ فونیکس FX می‌رویم، طراحی ظاهری این خودروی جدید کاملا بروز بوده و بر اساس ترند روز طراحی خودرو در سراسر دنیا طراحی شده است. FX یک خودروی کراس اوور اسپرت است که برای اولین بار در سال 2021 در نمایشگاه گوانگجو چین رونمایی شد. در نمای جلو اولین موردی که به چشم می‌خورد جلوپنجره بزرگ و یکدست خودرو بوده که تا دو طرف خودرو کشیده شده و از دو طرف به چراغ های LED مخصوص روز که طراحی باریک، شکسته و کشیده‌ای دارند ختم می‌شود. همچنین چراغ‌های اصلی داخل یک قاب با چراغ‌های مه‌شکن یکی شده و روی سپر تعبیه شده‌اند.

اف ایکس

در نمای عقب فونیکس FX همچنان طراحی هماهنگ با دیگر نماهای خودرو وجود دارد. چراغ‌های اصلی با زوایای تند و تیز و بر اساس ترند روز به صورت بهم پیوسته طراحی شده و گرافیک جذابی دارند که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. شیشه عقب با زاویه زیادی طراحی شده و همچنین درب صندوق نیز از خطوط شکسته نسبتا زیادی تشکیل شده است. نکته مثبت دیگر دیفیوزر عقب این خودرو بوده که دو خروجی دوگانه اگزوز دارد. 

اف ایکس

این سوی میدان اما دیگنیتی طراحی قدیمی‌تری نسبت به فونیکس دارد اما در کلاس کراس اوورهای کوپه قرار داشته که یک حسن برای آن محسوب می‌شود. در نمای جلو چراغ‌هایی کشیده و اخمگین را دارد که ظاهر این خودرو را بیش از پیش تهاجمی و خشن کرده است. جلوپنجره نیز بخش بعدی است که طراحی کشیده و نسبتا بزرگی دارد و داخل آن به اصطلاح کهکشانی تزئین شده است. همچنین فرم سپر نیز اسپرت‌تر از نسخه قبلی شده و همه و همه نشان دهنده آن است که با یک خودرو اسپرت و چشم نواز روبرو هستیم.

دیگنیتی

در قسمت عقب دیگنیتی پرستیژ اما شاهد طراحی بروز بر اساس ترند روز طراحی دنیا هستیم. چراغ‌های عقب ظاهری کشیده و نسبتا باریک را دارند و به یکدیگر از طریق یک نوار LED نازک متصل شده‌اند. چراغ‌ها به صورت کامل بر روی درب صندوق طراحی شده و به همین خاطر یک سری چراغ نیز بر روی سپر خودرو تعبیه شده است. بر روی سپر نیز علاوه بر چراغ‌ها دو خروجی دوگانه اگزوز واقعی نیز تعبیه شده تا بیش از پیش نشان دهد که با یک خودروی اسپرت روبرو هستیم. 

دیگنیتی

مقایسه کابین و طراحی داخلی

در بخش کابین نیز همانند طراحی ظاهری نماینده فونیکس مدرن‌تر و به‌روزتر از نماینده بهمن موتور است. با ورود به کابین این خودروی جذاب با یک طراحی زیبا و به‌روز روبرو می‌شویم. صفحه نمایش بزرگ مالتی مدیا با صفحه کلاستر دیجیتال خودرو به صورت یکپارچه طراحی شده که کمی هم به سمت راننده زاویه پیدا کرده تا راننده به راحتی با آن کار کند. فرمان به صورت D کات طراحی شده و غربیلک نیز بع صورت سه شاخه به همراه کلیدهای کنترلی تعبیه شده است.

اف ایکس

نکته مثبت دیگر داشبورد میانی استفاده از لیور دنده الکتریکی است که سبب شده تا یک فضای خالی زیر کنسول میانی ایجاد شود. فضای کابین نکته مثبت دیگر فونیکس FX است که سبب شده تا این خودروی کراس اوور مناسب خانواده‌ها در مسافت‌های طولانی باشد و سرنشینان خصوصا در قسمت عقب با مشکل خاصی روبرو نشوند. همچنین متریال بکار رفته در داشبورد و اتاق کیفیت بالایی داشته و حس خوبی را به سرنشینان می‌دهد.

اف ایکس

این سوی میدان، درون کابین دیگنیتی پرستیژ داشبورد میانی کمی مایل به سمت راننده طراحی شده و بر روی آن ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع قرار گرفته و پس از آن یک صفحه نمایش لمسی بزرگ قرار گرفته است. در بخش انتهایی داشبورد نیز یک صفحه نمایش لمسی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده که خوانایی خوبی نیز دارد. 

فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده و غربیلک آن هم به صورت 3 شاخه به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل طراحی شده است. صفحه کیلومتر شمار یکی از معدود تفاوت‌های نسخه پرستیژ با نسخه پرایم است که در این خودرو به صورت تمام دیجیتالی درآمده است. اما یکی از نکات منفی کابین این خودرو استفاده از قطعات دکوراتیو با رنگ مشکی پیانویی براق است که در کوتاه مدت خط و خش‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند.

دیگنیتی

مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی دو خودرو بیشترین شباهت را با یکدیگر دارند. دیگنیتی پرستیژ به یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو شارژ تجهیز شده که می‌تواند 228 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن بر متر گشتاور را تولید کند. پیشرانه دیگنیتی پرستیژ نیز به سیستم پاشش سوخت مستقیم یا GDi مجهز شده که یک نکته بسیار مثبت است. جعبه دنده دیگنیتی پرستیژ نیز مانند برخی رقبایش از نوع 6 سرعته اتوماتیک AT است که نیروی پیشرانه را به محور جلو انتقال می‌دهد. همچنین شتاب دیگنیتی پرستیژ نیز زیر 10 ثانیه بوده که نشان از پرشتاب بودن آن است.

دیگنیتی

فونیکس FX پرمیوم که نسخه قوی‌تر میان دو تیپ فونیکس FX است از یک پیشرانه 1.6 لیتری TGDI بهره می‌برد که توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت توسط یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه تر محصول شرکت گتراک به محور جلو انتقال می‌یابد. مصرف سوخت ترکیبی این نسخه حدود 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و برخلاف نسخه اکسلنت از 3 حالت رانندگی ECO، SPORT و NORMAL پشتیبانی می‌کند. سیستم تعلیق این نسخه در محور جلو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب از نوع مولتی لینک که سواری نرم‌تر و لذت بخش‌تری را برای سرنشینان به همراه دارد. 

اف ایکس

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی دیگنیتی پرستیژ به امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد لاستیک (TPMS)، سیستم کنترل کشش، سانروف، حالت های مختلف رانندگی، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی، سنسور عقب، صندلی ۱۰ حالته برقی راننده، صندلی ۴ حالته برقی شاگرد، گرم‌کن صندلی های جلو، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور و سیستم تهویه اتوماتیک مجهز شده است. 

دیگنیتی

این سوی میدان اما فونیکس FX مدیران خودرو امکاناتی مانند تهویه اتوماتیک دو کاناله، سیستم پاکسازی هوای کابین، سردکن و گرمکن صندلی های ردیف جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد، فرمان کمکی برقی، دوربین 360 درجه، نمایشگر مالتی مدیا لمسی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، سیستم صوتی سونی، سانروف، درِ صندوق عقب برقی، نورپردازی متغیر کابین، استارت دکمه ای، فرمان پذیر صوتی تجهیزات الکتریکی خودرو، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی دو رنگ، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه رانندگی خودران سطح 2.5، کروز کنترل تطبیقی و چراغ‌های LED تجهیز شده است.

اف ایکس

قیمت

قیمت دیگنیتی پرستیژ در بازار آزاد حدود ۲.۱۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بوده و در کارخانه قیمتی معادل ۱.۶۱۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان دارد. 

فونیکس FX پریمیوم هم در بازار آزاد قیمتی حدود ۱.۹۹۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان دارد و قیمت کارخانه آن نیز ۱.۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. 

کد خبر 142966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha