تیگو۸ پرو e پلاس؛ نخستین کراس‌اوور پلاگین-هیبرید مونتاژ ایران

تیگو۸ پرو پلاگین-هیبرید عضو جدید خانواده تیگو۸ کمپانی بزرگ چری است که توسط فونیکس، برند لوکس مدیران‌خودرو در ایران تحت عنوان تیگو۸ پرو e پلاس معرفی شده و برای تست و بررسی توسط خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو به پیست اتومبیل‌رانی آزادی آورده شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تا قبل از تیگو۸ پرو PHEV که آغازکننده جریان سبز فونیکس در ایران خواهد بود، تیگو۸ پرو و تیگو۸ پرومکس توسط فونیکس پا به جاده‌های ایران گذاشته و توانستند طرفداران بسیاری را پیدا کنند. اکنون نیز تیگو۸ پرو e پلاس آماده عرض اندام و نشان دادن قابلیت‌های منحصر به فرد خود در بازار ایران است.

تیگو۸ پرو یکی از محصولات رده بالای کمپانی بزرگ چری چین بوده که تا قبل از معرفی تیگو ۹، نسخه پرومکس آن پرچمدار محصولات چری بود. شرکت چری یک از مطرح‌ترین خودروسازان کشور چین بوده که محصولات آن در ایران سابقه زیادی دارند. چری جزو اولین چینی‌هایی بود که وارد ایران شد و رفته‌رفته طرفداران بسیاری پیدا کرد و اکنون نیز با عرضه تیگو۸ پرو e پلاس باز هم آغازگر یک جریان سبز در ایران خواهد بود.

چری محصولات خود را در ایران با همکاری شرکت مدیران‌خودرو تولید کرده و تاکنون پای خودروهای زیادی ازجمله تیگو7، تیگو5، آریزو5 و... را با نام خود چری و محصولات دیگری مانند ایکس22، ایکس33، 315 و... را با نام ام‌وی‌ام (MVM) به جاده‌های ایران باز کرده است. پس از موفقیت زیاد محصولات چری در ایران، مدیران‌خودرو تصمیم گرفت برخی از محصولات رده بالا و لوکس چری را با یک زیربرند لوکس با نام فونیکس به دست مشتریان ایرانی برساند.

تصاویر تیگو 8 پلاگین هیبرید را در گالری ذیل ورق بزنید

فونیکس تاکنون محصولاتی نظیر تیگو7 پرو، تیگو8 پرو و پرومکس، FX و آریزو6 پرو را در ایران معرفی و عرضه کرده که همگی با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم روبه‌رو شدند. پس از تیگو۷ پرو، تیگو۸ پرو و تیگو۸ پرومکس، اکنون تیگو۸ پرو پلاگین-هیبرید عضو جدید خانواده کراس‌اوورهای فونیکس است. نکته قابل توجه اینجاست که تیگو۸ پرو e پلاس اولین کراس‌اوور مونتاژی پلاگین-هیبرید در ایران بوده و فونیکس برنامه‌ها و اهداف ویژه‌ای را برای آن در نظر دارد. خودروهای پلاگین-هیبرید نوعی از خودروهای هیبرید بوده که قابلیت شارژ مستقیم نیز داشته و نسبت به خودروهای هیبرید معمولی ظرفیت باتری بیشتری دارند.

* شباهت بدنه و کابین تیگو۸ پرو e پلاس با نسخه‌های قبلی

تیگو۸ پرو e پلاس از نظر ظاهری تفاوتی با تیگو۸ پرومکس نداشته و دقیقا از همان المان‌های طراحی بهره می‌برد. تنها تفاوت ظاهری میان این دو خودرو مربوط به درگاه شارژ باتری‌ها در نسخه e پلاس بوده و همچنین دیفیوزر و طرح خروجی‌های اگزوز نیز شبیه به تیگو۸ پرو است. در تمامی نماها از گرافیک کاسه چراغ‌های جلو و عقب گرفته تا جلو پنجره بزرگ و عریض و البته طراحی سپر جلو همگی کاملا مشابه به تیگو۸ پرومکس هستند.

تیگو 8 پلاگین هیبرید

در قسمت کابین نیز همچنان شاهد شباهت‌های متعدد در بخش‌های مختلف میان تیگو۸ پرومکس و تیگو۸ پرو e پلاس هستیم. سیستم مالتی‌مدیا و صفحه‌کیلومتر خودرو مانند ترند این روزهای خودرو در سراسر جهان به‌صورت یکپارچه در آمده و همچنین پنل تنظیمات تهویه مطبوع نیز به صورت لمسی طراحی شده که البته با تعدادی کلید پیانویی نیز همراه شده است. فرمان هم به‌صورت D کات طراحی شده و بر روی غربیلک ۳ شاخه و بزرگ آن بسیاری از کلیدهای کنترلی خودرو قرار گرفته شده است.

تیگو 8 پلاگین هیبرید

تیگو۸ پرو e پلاس مانند تیگو۸ پرو و پرومکس به‌صورت ۷ نفره به بازار عرضه خواهد شد. فضای کابین در ردیف‌های اول و دوم کاملا جادار بوده، اما ردیف سوم فضای چندان راحتی برای بزرگسالان ندارد و بیشتر برای بچه‌ها مناسب است. اما فضای صندوق در صورت بسته بودن ردیف سوم کاملا بزرگ و جادار بوده و می‌توان آن را یک گزینه مناسب برای خانواده‌ها دانست.

* برتری خودروهای پلاگین-هیبرید به خودروهای هیبرید فاقد پلاگین

تیگو۸ پرو e پلاس یا همان تیگو۸ پرو پلاگین-هیبرید در بخش فنی بیشترین تفاوت را با دیگر برادرانش دارد. همان‌طور که از پسوند تیگو۸ پرو پلاگین-هیبرید مشخص است این خودرو به‌صورت برقی-بنزینی فعالیت می‌کند و این مشخصه را می‌توان بهترین و البته مهم‌ترین ویژگی آن دانست. تفاوت خودروهای پلاگین-هیبرید نسبت به خودروهای هیبرید این است که خودروهای PHEV یا همان پلاگین-هیبرید توانایی شارژ شدن به‌صورت مجزا از طریق برق مستقیم را نیز دارد و موتور برقی و بنزینی در کنار هم فعالیت می‌کنند.

تیگو 8 پلاگین هیبرید

در خودروهای صرفا هیبرید (فاقد پلاگین) دو موتور احتراقی و الکتریکی و یک یا چند پک باتری وجود دارد، اما یگانه منبع اصلی تامین انرژی قوای محرکه خودرو همچنان همان پیشرانه احتراقی است و پیشرانه برقی تنها به‌عنوان مکمل و کمک‌کننده پیشرانه احتراقی فعالیت می‌کند. در نتیجه هیچ‌گونه راه خارجی برای شارژ باتری‌های سیستم برقی خودرو وجود ندارد و این باتری‌ها تنها از طریق ترمزگیری و البته شتاب‌گیری شارژ می‌شوند و به همین علت قابلیت شارژ خودکار را دارند. در نتیجه امکان شارژ باتری‌ها از طریق اتصال به برق شهری وجود ندارد. در خودروهای هیبرید امکان رانندگی در حالت تمام برقی بسیار محدود است و به صورت متوسط خودروهای هیبریدی تنها تا 30 الی 40 کیلومتر می‌توانند به صورت تمام برقی طی مسیر کنند.

پلاگین-هیبرید یا به‌اختصار PHEV اما نوع کامل‌تر خودروهای هیبرید بوده که سیستم کار آن‌ها با خودروهای هیبرید تا حدودی متفاوت است؛ در خودروهای پلاگین-هیبرید همچنان پیشرانه احتراقی و پیشرانه برقی به همراه باتری‌ها وجود دارند، اما این بار در این خودروها ظرفیت باتری‌ها بیشتر شده است و امکان شارژ آن‌ها از طریق برق شهری و پورت ورودی برق وجود دارد. در نتیجه شعاع حرکتی این خودروها در حالت تمام‌برقی بیشتر از خودروهای هیبرید است.

نحوه کار خودروهای پلاگین-هیبرید یا PHEV به این صورت است که موتور برقی نیز به‌صورت مجزا و با امکان شارژ مستقیم از منبع الکتریکی خارجی، قابلیت تامین نیروی محرکه خودرو را دارد و قادر به حرکت دادن خودرو بدون دخالت موتور احتراقی است. اما هنگامی که نیرو و شارژ باتری‌ها رو به اتمام است، موتور احتراقی روشن می‌شود و با کار کردن اقدام به شارژ باتری‌های خودرو می‌کند. از این نظر آلایندگی هم این مدل از خودروها کمتر از مدل‌های صرفا هیبرید بوده و همچنین شعاع حرکتی آن‌ها هم نسبت به خودروهای هیبرید بیشتر است.

* مشخصات فنی و تجربه رانندگی

قلب تپنده تیگو۸ پرو پلاگین-هیبرید یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بوده که در کنار دو موتور برقی سوار بر محور جلو قدرت ترکیبی ۳۲۶ اسب بخار و گشتاور حدود ۵۱۰ نیوتن متری را تولید می‌کند. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده DHT که مختص خودروهای هیبرید است، به محورها منتقل می‌شود. این قدرت و گشتاور بالا که در این خودرو با وجود مصرف حداقلی به دست می‌آید، به‌خوبی پشت فرمان و در شتاب‌گیری صفر تا صد زیر 8 ثانیه‌ای آن که تیم پرشین‌خودرو در پیست اتومبیل‌رانی آزادی انجام داد، ملموس بود. بدین ترتیب، در تیگو۸ پرو PHEV با شتاب اولیه و ثانویه بسیار خوبی روبه‌رو هستیم. درعین‌حال به‌رغم این قدرت و شتاب بالا،‌ فرمان‌پذیری و پایداری این خودرو نیز در شرایط بسیار خوب و مطمئنی است.

تیگو 8 پلاگین هیبرید

تیگو۸ پرو پلاگین-هیبرید از یک پک باتری ۱۹.۲۷ کیلوواتی بهره‌مند شده که با برق شهری نزدیک به ۳ تا ۴ ساعت شارژ شدن آن زمان می‌برد و به‌صورت خودکار پس از تکمیل شارژ، این فرایند قطع می‌شود و با این شارژ، 75 کیلومتر قابلیت پیمایش دارد. اما درصورت دسترسی به جایگاه‌های شارژ، تنها 40 دقیقه برای شارژ این باتری زمان لازم است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حالت بنزینی حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده اما در صورت استفاده به‌صورت ترکیبی برقی - بنزینی مصرف آن به حدود ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و با باتری فول‌شارژ و باک پر، تا 1000 کیلومتر قابلیت پیمایش دارد.

* امکانات رفاهی

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز تیگو۸ پرو e پلاس کاملا مشابه به تیگو۸ پرو بوده و مهمترین شاخصه آن بهره‌مندی از سیستم‌های رانندگی خودکار ADAS است. در این سیستم که در اصل سیستم کمکی به راننده در هنگام رانندگی است، مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی ازجمله کروزکنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری از تصادف، ترمز اظطراری و... وجود دارد که همگی به کمک راننده می‌آید تا بروز خطا و حادثه حین رانندگی را به حداقل رسانند. علاوه بر سیستم ADAS امکانات کاربردی دیگری مانند سقف پانورامیک، صندلی برقی راننده و شاگرد، امکان تنظیم صندلی شاگرد از ردیف دوم، گرمکن صندلی‌های ردیف اول و دوم، سردکن صندلی‌های ردیف اول، پنل دیجیتالی سیستم تهویه، ۶ ایربگ، سیستم ضد سرقت موتور، دوربین ۳۶۰ درجه HD، دوربین عقب داینامیک، سنسور نور و باران، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی و کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، تنظیم ارتفاع نور خودکار، کلاستر دیجیتالی، سیستم صوتی SONY با ۸ بلندگو، گرمکن فرمان، اپل کارپلی و اندروید اتو، سیستم فرمانبر صوتی، کول‌باکس، استارت و ورود بدون کلید و نورپردازی داخلی در ۶۴ رنگ در تیگو۸ پرو e پلاس به کار رفته است.

کد خبر 142898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha