تحلیل بر اساس کلیپ‌های اینستاگرامی؛ بلای جان خودروسازان

در روزهایی که اینستاگرام از یک پلت فرم ارسال تصاویر به مرجعی برای انتشار ویدئوهای اعتراضی در موضوعات مختلف تبدیل شده است، خودروسازان با چالشی عجیب مواجه هستند که جبران آن با هزینه‌های زیاد معنوی و مادی امکان‌پذیر نبوده یا بسیار سخت است. مشکلات این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که شبکه‌های اجتماعی تبدیل به مرجعی برای نقد و بررسی یک خودرو یا برند توسط رسانه‌های رسمی کشور شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروسازان در سال‌های اخیر با چالشی مواجه شدند که متاثر از گسترش فضای مجازی در میان جوامع مختلف است. وایرال شدن مشکلات و معایب محصولات مختلف از جمله خودرو یکی از اثرات منفی شبکه‌های مجازی به خصوص اینستاگرام بر فعالیت برندهای مختلف است.

اثرات منفی دیده شدن میلیونی مشکلات یک محصول در حالی در پلتفرم‌های اجتماعی تبدیل به یک چالش شده است که جبران آن با صرف هزینه‌های مادی و معنوی زیاد هم امکان‌پذیر نیست یا بسیار سخت است.

در این میان اگر بخواهیم به گستره این چالش در صنعت خودرو نگاهی بی‌اندازیم، تسلا مثال مناسبی برای این موضوع است و شاید کمتر خودروسازی مانند تسلا از این موضوع آسیب دیده باشد.

از روی سقف رفتن یک خریدار چینی محصولات تسلا در نمایشگاه خودرو پکن به دلیل نارضایتی از خدمات پس از فروش خودرو تا وایرال شدن فیلم‌هایی از معایب سیستم خودران محصولات تسلا از جمله موضوعاتی بوده است که تسلا را با چالش فراوانی مواجه ساخت. از این دست مثال‌ها در شبکه‌های اجتماعی به وفور یافت می‌شود اما آنچه هرگز دیده نمی‌شود واکنش شرکت‌ و برندهای آسیب‌دیده از این روند و مراحل جبران خسارت برند برای مشتری ناراضی است.

این موضوع را به نوعی دیگر نیز در کشور خودمان به دفعات زیاد دیده‌ایم، از فشار دادن سقف خودروهای داخلی و تمسخر کیفیت این محصولات تا انتقاد از طراحی خودرو از مشکلات شبکه‌های اجتماعی برای خودروسازان داخلی است.

خودروسازان چینی حاضر در ایران نیز به نوعی با این موضوع دست به گریبان هستند.

در یک ماه اخیر ویدئویی از نارضایتی یکی از خریداران فونیکس در شبکه‌های اجتماعی منتشر و مورد استقبال قرار گرفته است و هیچ‌کس نیز در پی یافتن نتیجه اعتراض مالک خودرو و چرایی وجود این نارضایتی در میان خریدار نیست. در خصوص این ویدئو باید بگوییم که شرکت فونیکس با یافتن مالک خودرو از طریق پلاک و اطلاعات موجود در سامانه شرکت، مراحل تعویض خودرو را کلید زده است اما طبیعتا کسی به این موضوع دقت نخواهد کرد و البته گله‌ای هم از این موضوع نیست چراکه خاصیت شبکه‌های اجتماعی به خصوص در ایران همین دیده شدن لحظه‌ای و بعد هم فراموشی است.

این مشکل از جایی زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد که برخی رسانه‌های رسمی با استناد به ویدئوهای اینستاگرامی به نقد یک برند می‌پردازند و تنها از دریچه نگاه یک مشتری ناراضی در میان خیل عظیمی از مشتریان راضی از خدمات، به تحلیل و بررسی خودرو مشغول می‌شوند به همین دلیل نیز ناچارند در گزارش خود حجمی از اطلاعات فنی غلط و نادرست را به خورد مخاطب دهند.

اصل داستان این است که در خودروهای جدید از تسلا تا خودروسازان نوپای چینی شاهد بروز مشکلات بیشتر نسبت به محصولاتی نظیر تویوتا هستیم، اما دلیل این موضوع چیست!؟

به عنوان مثال تویوتا استراتژی تولید خود را برپایه دوره‌های ده ساله بنا نهاد و سال‌ها در این مسیر حرکت کرد اما خودروسازانی نظیر تسلا و بسیاری از خودروسازان نوظهور چینی به چنین استراتژی‌هایی پایبند نبوده و نیستند. به همین دلیل هم هست که می‌بینیم خودروهای جدید در بازه‌های زمانی کوتاه با تغییرات شگرفی در تکنولوژی راهی بازار می‌شوند.

به طور مثال برند چری که در ایران نیز حضور دارد در 5 سال اخیر تغییرات شگرفی از طراحی تا تکنولوژی را در خودروهای این برند اعمال کرده است و طبیعی است که در سرعت بالای ارائه تکنولوژی‌های روز دنیا شاهد مشکلاتی نیز باشیم.

آنچه در این میان اهمیت دارد نحوه برخورد شرکت با نارضایتی خریداران خودرو است. از گارانتی با مدت زمان بیشتر تا تعویض خودرو که امری مسبوق به سابقه در مدیران خودرو است، ابزارهای فونیکس برای جلب رضایت بیشتر مشتریان بوده است که شاید کمتر مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است و البته بخشی از آن هم ناشی از اقبال عموم مردم به خصوص نسل جوان به سمت حواشی در فجازی است.

واقعیت این است که مدیران خودرو و فونیکس با 149 نمایندگی که 82 نمایندگی منحصر به ارائه خدمات به خودروهای فونیکس است، یکی از برترین شرکت‌ها در ارائه خدمات پس از فروش به خریداران خودرو بوده و گستردگی بالایی در سطح کشور دارد و این مسیر در سال‌های گذشته نیز همواره روبه گسترش بوده است اما آنچه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اعتراض برخی از مشتریان ناراضی است چراکه معمولا کسی از رضایتمندی خود ویدئو منتشر نمی‌کند یا کلیپ نمی‌سازد.

این‌که امروز ام‌وی‌ام و فونیکس تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان خصوصی ایران شده است دلایل زیادی دارد. ارائه محصولات مدرن و جدید یکی از دلایل مهم اقبال عمومی به خودروهای این برند است اما آنچه موجب استقبال از محصولات این دو برند شده است وجود برنامه و استراتژی مدون و بلندمدت در حوزه تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش مناسب در سطح کشور است.

امروز مدیران خودرو صاحب یکی از بزرگ‌ترین انبارهای دپوی قطعات خودرو در میان خودروسازان با شبکه خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور است که خروجی آن ارائه خدمات خودرو در دورافتاده‌ترین استان‌های ایران است.

کد خبر 143290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha