نقش مالیات بر عایدی سرمایه بر مدیریت بازار خودرو و حذف واسطه‌گری

طرح مالیات بر عایدی سرمایه هر چند هنوز در پیچ‌وخم بررسی نهادهای نظارتی قرار دارد، از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند با اعمال کنترل و نظارت بیشتر بر بازارهایی نظیر خودرو و مسکن از جذابیت سوداگری و سفته‌بازی بکاهد و با مدیریت صحیح از افزایش تقاضای کاذب جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرح مالیات بر عایدی سرمایه باوجود انتقاداتی مانند درآمدزایی دولت از تورم، همچنان با انجام اصلاحات و تعدیل، توانایی مدیریت بازارهای مهم و تاثیرگذار مسکن و خودرو را دارد به شرطی که عزمی برای تصویب و اجرای آن وجود داشته باشد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در سال 1399 برای اولین بار در مجلس و با هدف دریافت مالیات از عایدی تفاوت قیمت فروش و خرید یک دارایی، مطرح شد. این طرح باوجود حمایت دولت سیزدهم و همراهی بسیاری از نمایندگان اما در ماه‌های گذشته مسکوت مانده است.

در اجرای صحیح طرح مالیات بر عایدی سرمایه مزایای زیادی متصور است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که به بررسی مزایای مالیات بر عایدی سرمایه می‌داخت، «کاهش انگیزه سوداگری فعالیت‌های غیرمولد»، «تامین درآمد دولت»، ترغیب بنگاه‌ها به تامین مالی داخلی»، «تحقق عدالت اجتماعی» و «ارتقای کارآیی اقتصادی» را از مهم‌ترین مزایای طرح مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه باوجود مزایایی که برای اکثریت جامعه دارد اما مخالفان پرقدرتی نیز دارد که از صاحبان سرمایه هستند و به همین دلیل نیز بیش از آن‌که به مزایای موثر و مهم این طرح پرداخته شود، افکار عمومی را سمت توجه به آسیب‌ها و ایرادهای احتمالی سوق می‌دهند.

از مهم‌ترین مزایای طرح مالیات بر عایدی سرمایه که اتفاقا مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به آن توجه داشت، «کاهش انگیزه سوداگری فعالیت‌های غیرمولد» یا به زبان عامیانه حذف و کاهش دلالی، در پی اجرای در این طرح است. هرچند برخی مدعی هستند که این قشر به هرحال راهی برای فرار از پرداخت مالیات سوداگری پیدا خواهند کرد اما با پیش‌بینی صحیح در طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان راهکاری برای این موضوع یافت.

با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و پیش‌بینی راه‌های فرار و سوء‌استفاده از معافیت‌های طرح، می‌توانیم به کاهش فعالیت دلالان در بازار خودرو و افزایش شانس خریداری خودرو توسط مصرف‌کنندگان، امیدوار باشیم.

باوجود این‌که تلاش بسیاری شد تا افکار عمومی به مخالفان طرح مالیات بر عایدی سرمایه بپیوندند اما شواهد نشان می‌دهد که تنها دو درصد از جامعه مشمول مالیات در طرح CGT خواهند شد. بر اساس این طرح، هر شخص غیرتجاری بالای ۱۸ سال که صاحب یک وسیله نقلیه و دوره تملک آن بیش از ۲ سال باشد، معاف از مالیات بر عایدی سرمایه است. علاوه این، هر شخص به تعداد همسر و فرزندان بالای ۱۸ سال که وسیله نقلیه به آنها تعلق ندارد، هر ۵ سال یک بار می‌تواند از معافیت وسایل نقلیه (تا حداکثر ۴ وسیله) استفاده نماید. طبق آمار پایگاه رفاه ایرانیان، بیش از ۹۸ درصد از خانوارهای ایرانی بین صفر تا ۳ خودرو دارند.

بنابراین با اعمال این معافیت، بیش از ۹۸ درصد خانوارها معاف از مالیات شده و تنها گروه خاصی که نسبت به سوداگری در بازار خودرو اقدام می‌کنند، مشمول مالیات خواهند شد. متاسفانه این دو درصد که مشغول دلالی در بازارهای غیرمولد هستند، دلیل اصلی نابسامانی در بازار خودرو و افزایش تقاضای کاذب در این بازار محسوب می‌شوند.

کنترل سوداگری در بازار خودرو یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مالیات CGT است که با افزایش هزینه فعالیت‌های غیرمولد، مزیت دلالی را از بین خواهد برد. انتظار می‌رود با اجرای این طرح مالیاتی انگیزه سوداگران برای مبادرت به خریدوفروش خودرو کاهش پیدا کند و شاهد توقف فعالیت سوداگران باشیم.

کد خبر 143155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha