کد خبر 143615
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
آدرس غلط وکلای ملت و سوء استفاده از طرح واردات خودرو کارکرده / نمایندگان از اقدامات پوپولیستی و تبلیغات برای واردات خودرو دست بردارند!

در هفته های اخیر، نهضتی عظیم برای واردات خودرو کارکرده به راه افتاده است و بخشی از وکلای ملت به همراه بخشی از بدنه دولت به طور جدی به دنبال تسهیل در واردات خودرو هستند؛ جریانی که با بی توجهی به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و با آدرس غلط به بازار در حال دامن زدن بر افزایش تردد خودروهای شخصی و ثبت رکوردهای عجیب مصرف روزانه سوخت در کشور هستند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طی سنوات گذشته به حوزه حمل و نقل عمومی در کشور بی توجهی بسیاری شده است با این حال در دولت سیزدهم تلاش شد تا عقب ماندگی ها و بی توجهی ها در حوزه حمل و نقل شهری طی سال های گذشته جبران شود اما آمارها همچنان حاکی از افت سهم حمل و نقل عمومی در کشور دارد.

بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی باید سهم حمل و نقل درون شهری از ۲۵ درصد در سال ۸۶ به ۵۰ درصد می رسید که این سهم در حال حاضر ۱۳ درصد است. همچنین مطابق همین قانون باید سهم حمل و نقل برون شهری از ۶۰ درصد در سال ۸۶ به ۷۵ درصد می رسید در حالی که هم اکنون این عدد هفت درصد است.

این اتفاق در حالی است که مطابق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال ۸۶، سرانه مصرف بنزین در آن سال ۱.۱ لیتر بوده است و قرار بود در سال ۹۰ این سرانه به ۰.۷ لیتر در روز به ازای هر نفر برسد. در حل حال حاضر مصرف سوخت کشور با حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش به طور میانگین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و حتی در برخی روزها و ایام تعطیلات رکورد مصرف روزانه با مصرف افزون بر ۱۴۴ میلیون لیتر، شکسته شده است.

رکورد شکنی مصرف بنزین در کشور

کاهش سهم حمل و نقل عمومی در این سال های اخیر موجب افزایش تردد خودروهای تک سرنشین و افزایش مصرف روزانه بنزین در کشور شده، چنانچه بر اساس جدیدترین آمارها هم اکنون مصرف بنزین رکورد ۱۲۰ میلیون لیتر در روز را هم شکسته و به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

کارشناسان علت افزایش مصرف سوخت را ابتدا عدم کارایی لازم حمل و نقل عمومی و افزایش استفاده از خودرو های تک سرنشین و مساله بعدی مصرف بالای سوخت توسط خودروهای داخلی می دانند.

هم اکنون میانگین مصرف سوخت خودروها در کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، نزدیک به هشت لیتر بنزین است که باید این مصرف باید کاهش پیدا کند ضمن اینکه به اعتقاد کارشناسان تولید و استفاده از خوروهای برقی، دیزلی و گازسوز باید توسعه یابد.

آدرس غلط وکلای ملت و سوء استفاده از طرح واردات خودرو کارکرده / نمایندگان از اقدامات پوپولیستی و تبلیغات برای واردات خودرو دست بردارند!

در این ارتباط دبیر انجمن خودروسازان ایران، با انتقاد از وکلای ملت در حمایت جدی از واردات خودرو کارکرده تصریح کرد: نمایندگان به جای توجه به اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و جلوگیری از روند افزایش مصرف سوخت که این روزها به معضلی در کلان شهرها تبدیل شده است متاسفانه تنها  سنگ واردات خودروهای دست دوم و صفر را به سینه می زنند.

احمد نعمت بخش، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، افزود: متاسفانه بی توجهی مسئولان به توسعه حمل و نقل عمومی و اجرای قانون برنامه توسعه موجب  افزایش تردد خودروهای شخصی در کلان شهرها و ترافیک سنگین در شهرها شده و اغلب خیابان ها را به پارکینگ خودروها تبدیل کرده است.

به گفته وی عدم پی گیری و بی توجهی دولت ها و نمایندگان ملت به توسعه حمل و نقل عمومی و قانون برنامه موجب شده که در سال جاری مصرف روزانه بنزین به عدد ۱۳۰ میلیون لیتر برسد در حالی که از این میزان تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از بنزین مصرفی دارای استاندارد یورو۴ است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: در چنین شرایطی که توان تولید بنزین فعلی پاسخ گوی نیاز مصرف کشور نیست مسئولان نیز برای جبران این نیاز به تولید و عرضه بنزین در پتروشیمی ها روی آوردند و آلایندگی در کلان شهرها به شکل وسیعی افزایش یافته است و خیابان ها هم دیگر ظرفیت تردد حجم بالایی از خودروهای تک سرنشین را ندارد و در این میان نمایندگان و وکلای ملت نیز به جای اینکه فکری برای توسعه حمل و نقل عمومی کنند تا استفاده از خودروهای شخصی کم تر شود، به دنبال افزایش تولید خودرو در کشور و آزادسازی واردات خودروهای صفر و دست دوم هستند.

عدم اجرای قانون توسعه، سهم حمل و نقل عمومی را به ۱۳ درصد کاهش داد

نعمت بخش همچنین به آمار کاهش سهم حمل و نقل عمومی برخلاف قانون توسعه حمل و نقل در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: مطابق قانون، سهم حمل و نقل عمومی( اتوبوس و مترو ) در بخش درون شهری تا سال ۹۰ باید به ۵۰  درصد برسد اما این عدد به ۱۳ درصد کاهش یافته است و در بخش برون شهری نیز سهم حمل و نقل عمومی باید تا این زمان به ۷۵ درصد می رسید اما متاسفانه به هفت درصد کاهش یافته است، آماری که  نشان می دهد برخلاف قانون توسعه حمل و نقل عمومی، نه تنها ناوگان حمل و نقل توسعه نیافته است بلکه در مقایسه با یک دهه اخیر این سهم به شدت کاهشی بوده است و این بی توجهی به اجرای قانون و توسعه حمل و نقل عمومی، موجب روی آوردن مردم به سمت استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین شده است.

وی در ادامه به رکوردشکنی مصرف سوخت در کشور پرداخت و اضافه کرد: با رکورد شکنی اخیر مصرف روزانه بنزین باید از وکلای ملت که این روزها سنگ واردات خودروهای کارکرده را به سینه می زنند پرسید که با واردات خودرو کارکرده که عمدتا مصرف سوخت و آلایندگی بالا دارد و یا معضل قطعه یدکی را خواهند داشت، چه بر سر خیابان هایی که امروز به پارکینک تبدیل شده است، خواهد آمد و انتظار دارند با اقدامات پوپولیستی در ماههای اخیر، مصرف روزانه بنزین در کشور چه رکوردی را بزند؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس در این روزها بیش از آن به فکر مردم باشند به فکر انتخابات پیش رو و انجام اقدامات پوپولیستی و تبلیغات برای واردات خودرو هستند در حالی که در این شرایط انتظار می رود که نمایندگان ملت از حقوق ملت و توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلایندگی هوای شهرها که حق مسلم هر شهروندی است دفاع کنند.

کد خبر 143615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha