سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور: آهنگ زیان، خودروسازان را تبدیل به واردکننده خودرو کرد!

سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور کمبود شدید نقدینگی را مهمترین مشکل امروز قطعه سازان کشور عنوان کرد و با اشاره به بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان، خواستار ورود جدی دولت و مجلس به منظور حل مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی کشور شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فرهاد به‌نیا در نشست خبری امروز انجمن قطعه سازان کشور با خبرنگاران که به منظور بررسی آخرین وضعیت صنعت قطعه سازی و موانع و مشکلات و ارائه راهکارها برگزار شد با تاکید بر تاثیر قیمت گذاری دستوری بر افزایش حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان تصریح کرد: در حال حاضر صنعت خودرو حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صنعت قطعه سازی کشور دارد و  حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز در قالب خرید دین به قطعه سازان پرداخت کردند که به نظر می‌رسد در بازپرداخت این مبلغ به سیستم بانکی نیز دچار مشکل شوند و این برای قطعه سازان قطعا مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد.

با آزادسازی واردات، قیمت گذاری خودرو بی‌معنی است

وی عامل همه مشکلات نقدینگی و افزایش مطالبات در صنعت قطعه سازی را شورای رقابت دانست و گفت: زمانی شورای قابت به منظور ایجاد رقابت و موضوع انحصار وارد عرصه قیمت گذاری خودرو شد که عملا واردات خودرو ممنوع بود اما امروز که می‌بینیم واردات خودرو نو و حتی دست دوم آزاد شده است، دیگر قیمت گذاری خودرو بی‌معنی است.

فرهاد بهنیا

وی خواستار عرضه خودرو در بورس کالا شد و تاکید کرد: با جریانی که برای واردات خودرو راه افتاده است نه تنها خودرو باید در بورس عرضه شود بلکه باید به خود شرکت‌های خودروساز واگذار شود.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور تاکید کرد: ادامه وضع موجود در قیمت گذاری خودرو متاسفانه باعث شده که قطعه سازان با مشکلات جدی نقدینگی مواجه شده و حتی در تامین حقوق کارکنان نیز با چالش مواجه شوند.

به‌نیا با توجه به بحران نقدینگی در صنعت قطعه سازی و عدم توان سرمایه گذاری جدید در این صنعت گفت: باتلاق نقدینگی هر روز صنعت خودرو و قطعه سازی را بیشتر فرو می‌برد و نیاز است که دولت و مجلس فکری اساسی در این زمینه کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه آهنگ زیان، خودروسازان را تبدیل به وارد کننده کرده است، افزود: نه تنها امروز نسبت به ترمیم قیمت‌های خودروسازان اقدامی نشده است بلکه هم اکنون خودروسازان بخش خصوصی به دنبال واردات هستند.

وزیر صمت موضوع عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان را پیگیری کند

وی همچنین نسبت به قیمت گذاری خودرو هشدار داد و خواستار ورود یک نهاد تصمیم‌گیر در این زمینه شد و افزود: در دیدار اخیر قطعه سازان با وزیر صمت و به‌رغم پیگیری و وعده وزیر در خصوص پرداخت مطالبات بالای ۱۲۰ روز قطعه سازان از خودروسازان که به حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است اما تا کنون خودروسازان در این پرداخت‌ها عملکرد خوبی نداشته‌اند. البته حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان توسط ایران خودرو در حساب‌ها امد که  حدود ۱۸۰۰ میلیار تومان آن به حساب قطعه سازان واریز شده و حدود ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان نیز سایپا به حساب قطعه سازان واریز کرد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور همچنین خواستار پیگیری وزیر بابت قول داده شده از خودروسازان شد و گفت: متاسفانه قطعه سازان با عدم پرداخت مطالبات و به‌روزرسانی قیمت، امروز حتی در جذب نیروهای کارگری با مشکل مواجه شدند در حالی که صنعت قطعه سازی علاوه بر رفع مشکل پرداخت حقوق کارگری و تامین مواد اولیه، برای تولیدات جدید باید برای به‌روزرسانی و سرمایه گذاری کند.

دولت با سود بالای ۴۰ درصدی از صنعت خودرو حداقل قدم‌هایش را درست بردارد

وی در ادامه به تبعات واردات خودرو بر تامین منابع ارزی تولیدکنندگان پرداخت و اظهار کرد: امروز به بدترین شکل واردات خودرو در حال اجراست البته ما مخالف واردات نیستیم اما در صورتی که از تولید کننده داخلی نیز حمایت شود.

فرهاد به نیا سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور، همچنین با توجه به سود بالای ۴۰ درصدی دولت از صنعت خودرو خاطرنشان کرد: با وجود این حجم از پرداخت که بابت سود بانکی و ارزش افزوده و غیره توسط صنعت خودرو به دولت پرداخت می‌شود اما دائما محکوم به بی‌کیفیتی و افزایش قیمت بی‌جا می‌شود در حالی که انتظار می‌رود دولتی که یکی از منابع درآمدی آن صنعت خودرو است حداقل قدم‌هایش را درست بردارد.

کد خبر 143911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha