مالیات به چه خودروهایی تعلق می گیرد؟ / مالیات خودرو چیست؟

به موجب قانون بودجه ۱۴۰۲، تمام اشخاصی که مالک خودرو بوده و ارزش خودرو یا مجموع خودروهای تحت تملک آن اشخاص، بیش از ۱.۵ میلیارد تومان باشد، موظف هستند برای پرداخت مالیات خودرو اقدام کنند و در صورت عدم پرداخت، مشمول جرایم مالیاتی می شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مالیات بر خودرو نوعی از مالیات مستقیم بوده که به موجب آن، مالکان خودروهای با ارزش بیشتر از ۱.۵ میلیارد تومان، موظف هستند تا درصد خاصی از ارزش ماشین تحت تملک خود را، طبق جدول میزان مالیات بر ماشین ۱۴۰۲، به عنوان مالیات به دولت بپردازند و سپس مفاصا حساب مالیاتی خودرو را از طریق سامانه expcar.tax.gov.ir، دریافت کنند؛ اعم از اینکه ارزش مذکور، مربوط به یک خودرو یا مجموع خودروهای تحت تملک آن مالکان باشد.

مالیات خودرو چیست؟

با توجه به اینکه قیمت خودروها در کشور ما افزایش قابل توجهی داشته، مطابق قانون، خودروها جزو سرمایه محسوب شده و لازم است تا مالیات آن پرداخت شود. مالیات سالانه خودرو با هدف برقراری تنظیم نظام بازار انجام شده و دارندگان خودروهای گران‌قیمت موظف به پرداخت آن هستند.

مالیات خودرو نوعی از مالیات بوده که به موجب آن، مالکان خودروهای با ارزش بیشتر از یک و نیم میلیارد تومان، باید درصد خاصی از ارزش ماشین خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. بر اساس جدول میزان مالیات بر خودرو سال ۱۴۰۲، حداقل نرخ مالیات بر ماشین​، ۱ درصد و حداکثر آن، ۴ درصد است.

نحوه محاسبات مالیات سالانه خودرو

سازمان مالیاتی، مالیات خودروهای میلیاردی را بر اساس ارزش روز انواع خودروها تعیین می‌نماید. اصلی‌ترین عوامل جدول تعیین قیمت روز خودرو عبارتند از:

- تاریخ ساخت یا واردات خودرو

- کشور تولید کننده خودرو

- شرکت تولید کننده خودرو

مالیات مربوطه با توجه به مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) به عنوان سند رسمی خودرو تعیین می‌شود. با در نظر گرفتن بند الحاقی (۷) تبصره (۶) قانون بودجه سال گذشته می توان جدول میزان مالیات بر ماشین ۱۴۰۲ را به نحو زیر ترسیم کرد:

مالیات خودرو

نحوه پرداخت مالیات سالانه خودرو

از سال ۱۴۰۰ که مالیات بر خودروهای لوکس اعمال شد، برای رفاه حال مالکان روش‌های گوناگونی نیز تعبیه شده است تا بتوانند به راحتی و در اسرع وقت نسبت به پرداخت مالیات خودرو شخصی اقدام کنند. بدیهی است که عدم پرداخت به موقع مالیات مشمول جرائم نقدی بسیار سنگین خواهد شد.

مالکان خودروهایی که ارزش آن ها بیشتر از یک و نیم میلیارد تومان بوده، موظف هستند درصد تعیین شده از ارزش اتومبیل تحت تملک خود را به عنوان مالیات به دولت پردارند. البته با توجه به مقطوع بودن این نوع از مالیات، نیاز به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی برای آن، از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور نمی باشد واستعلام و پرداخت، از طریق سامانه expcar.tax.gov.ir انجام می گیرد. اما لازم است که در ارتباط با این مساله، دو نکته مورد توجه قرار گیرد:

۱- آنچه که در پرداخت مالیات خودرو ۱۴۰۲ اهمیت داشته، مجموع ارزش خودروهای متعلق به یک شخص می باشد. بنابراین اشخاصی که مالک دو یا چند ماشین بوده که ارزش هر کدام از آن ها به تنهایی کمتر از یک و نیم میلیارد تومان بوده ولی در مجموع بیش از یک و نیم میلیارد تومان می باشد، مشمول مالیات بر خودرو​ ۱۴۰۲ می باشند.

۲-با توجه به حداقلی که برای ارزش خودرو های مشمول مالیات در قانون بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، یعنی مبلغ یک و نیم میلیارد تومان، می توان نتیجه گرفت که تقریبا هیچ خودروی داخلی مشمول مالیات خودرو ۱۴۰۲ نبوده و مالیات ماشین ۱۴۰۲، تنها شامل خودروهای وارداتی می باشد؛ مگر درفرضی که یک شخص، مالک دو یا چند خودروی داخلی بوده که مجموع ارزش آن ها به یک و نیم میلیارد تومان می رسد.

ضمانت اجرایی که برای عدم پرداخت مالیات بر خودرو در قانون در نظر گرفته شده آن است که ثبت نقل و انتقال خودروهایی که مشمول مالیات خودرو ۱۴۰۲ بوده، پیش از پرداخت مالیات متعلقه، امکان پذیر نمی باشد و در صورت تخلف از این حکم و ثبت نقل و انتقال ماشین، متخلفان در پرداخت مالیات مربوط به آن خودرو، مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

مهلت پرداخت مالیات بر خودرو​، در سال ۱۴۰۲ هنوز رسما اعلام نشده است.

پرداخت اینترنتی مالیات سالانه خودرو

مالیات سالانه خودروهای لوکس

قبل از اقدام برای پرداخت مالیات خودرو در سال ۱۴۰۲ لازم است برای آگاهی از میزان مالیات از طریق روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود، استعلام گرفته وسپس می‌توانید برای پرداخت اقدام کنید.

سایت خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir می‌توانید اطلاعات کاملی از بدهی‌های مالیاتی دریافت کنید. این سامانه علاوه‌ بر استعلام مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲، امکان پرداخت آنلاین مالیات را هم فراهم کرده‌ است.

مراجعه به سایت شهرداری شهر محل سکونت

عموما سایت‌های شهرداری هر شهر بخشی به عنوان پرداخت مالیات و یا عوارض دارند که با ورود به این بخش می‌توانید مالیات خودرو خارجی خود را مستقیما و بدون مراجعه‌ی حضوری پرداخت نمایید.

استفاده از اپلیکیشن تهران من

 پرداخت مالیات سالانه خودرو از طریق برخی از برنامه‌های کاربردی نیز میسر است. اپلیکیشن تهران من به طور مستقیم تحت نظارت شهرداری تهران است و از اعتبار خوبی برخوردار است. توجه داشته باشید که اگر مایل به پرداخت مالیات از طریق اپلیکیشن‌ها هستید؛ قبل از هر کاری نسبت به اعتبار سنجی آن اقدام نمایید.

پرداخت از طریق سامانه مالیات ماشین‌های لوکس

سامانه مالیات خودرو لوکس توسط سازمان مالیات کشور راه‌اندازی شده و هدف اصلی آن پرداخت آسان و سریع مالیات است. برای پرداخت مالیات باید اول وارد سایت مالیات خودرو لوکس به آدرس expcar.tax.gov.ir شوید. با انتخاب این لینک به طور مستقیم وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور می‌شوید.

در صورتی که قبلا ثبت ‌نام کرده‌اید، باید گزینه ورود را انتخاب و سپس کد ملی، شناسه ملی یا کد فراگیر را وارد و کلمه عبور انتخابی در زمان ثبت نام را تایپ کنید. پس از تایپ تصویر امنیتی باید دکمه ورود به پنل کاربری را انتخاب کنید. در داشبورد مالیاتی، وضعیت مالیاتی شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که بدهی مالیاتی داشته باشید، در ابتدای صفحه نمایش و در کادری نارنجی رنگ، هشداری نمایش داده می‌شود.

برای پرداخت آنلاین مالیات ماشین‌های لوکس تحت تملک در صفحه ورود به سامانه مالیات کشوری، در پایین صفحه ورود، گزینه پرداخت الکترونیک را انتخاب کنید. باتوجه‌ به نوع شناسه‌ای که برای پرداخت در اختیار دارید، می‌توانید یکی از گزینه‌های شناسه قبض/ پرداخت یا شناسه ۳۰ رقمی نسیم را انتخاب و سپس شناسه را در کادر مربوطه وارد و پس از نوشتن کلمه امنیتی، گزینه بررسی شناسه را انتخاب کنید. در این مرحله، اطلاعات مالیاتی نمایش داده می‌شود؛ در صورتی که این اطلاعات مورد تایید شماست، برای پرداخت اقدام کنید.

مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت

در این روش ابتدا مالیات اتومبیل خود را برحسب توضیحاتی که ارائه شد محاسبه نموده سپس  با به همراه داشتن مدارک شناسایی مورد نیاز از جمله کارت ملی، کارت خودرو یا برگ سبز نسبت به پرداخت مالیات خود در دفاتر پیشخوان اقدام نمایید.

مالیات خودرو منطقه آزاد چگونه محاسبه می شود؟

منطقه آزاد به محلی می‌گویند که در مجاورت یک بندر مرزی قرار گرفته و هرگونه تجارت و داد و ستد مالی در آن آزاد است. در مناطق آزاد تجاری تمامی محصولات تولید شده صادراتی بوده و جهت تجارت با دیگر کشورهای سراسر جهان آماده و بسته بندی می‌شوند اما واردات هرگونه کالایی به این منطقه ممنوع است. با این که در مناطق آزاد تجاری فعالان اقتصادی از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف هستند اما خرید و نگهداری خودروهای لوکس که قیمتی بیش از ۳ میلیارد تومان دارند شامل فعالیت اقتصادی نشده و مالیات سالانه آن ها مطابق با قوانین مالیاتی روز محاسبه می‌شود.

آموزش مالیات برمشاغل خودرو

مالیات مشاغل خودرویی چیست؟

طبق ماده ۹۳ قانون مالیات های مستقیم به تمامی مشاغل دولتی و آزاد مالیات بر درآمد مشاغل تعلق می‌گیرد که در این میان صاحبان خودروهای باری و مسافربری از پرداخت این دسته از مالیات‌ها معاف نبوده و باید درصدی از درآمد سالانه خود را تحت عنوان مالیات به دولت بپردازند. مبلغ مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی بر اساس درآمد سالانه تعیین شده و قیمت ثابتی ندارد. تمام افرادی که از طریق مشاغل خودرویی به کسب درآمد اشتغال دارند، موظفند برای درآمدهای خود مالیات پرداخت نمایند. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

- صاحبان خودروهای باری

- مالکان وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها (وسایل نقلیه مسافربری)

- دارندگان ماشین آلات راهسازی و صنعتی

مالیات مشاغل خودرویی با مالیات خودروهای میلیاردی و مالیات نقل و انتقال خودرو متفاوت است. به بیان دیگر تفاوت انواع مالیات مربوط به خودرو را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

مالیات خودروهای میلیاردی: مالیات بر دارایی خودروهای گران قیمت

مالیات بر نقل و انتقال خودرو: مالیات پرداختی در زمان خرید و فروش انواع خودرو

مالیات مشاغل خودرویی: مالیات بر درآمد حاصل از اشتغال با خودرو

بر این اساس تمام دارندگان وسایل نقلیه عمومی و همچنین تمامی کسانی که به واسطه خودروی خود و با جا به جایی بار و مسافر درآمدی کسب می‌نمایند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد برای مشاغل خودرویی هستند. از شاخص‌ترین آنها می‌توان به دارندگان تاکسی، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و کامیونت اشاره کرد.

همچنین بر اساس این دستورالعمل، تمام صاحبان انواع وانت بار پلاک سفید، وانت بارهای کرایه آژانس‌ها، سواری‌های پلاک سفید کرایه آژانس‌ها یا موسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا شرکت‌های تاکسی اینترنتی و وانت بار اینترنتی نیز موظف به پرداخت مالیات هستند.

چه کسانی مشمول مالیات مشاغل خودرویی نیستند؟

مالیات مشاغل خودرویی برای صاحبان خودروهایی است که فعالیت شغلی آن‌ها منحصر به استفاده از خودرو در جابجایی مسافر و حمل و نقل بار و یا فعالیت‌های مربوط با وسایط نقلیه یا ماشین‌آلات مربوط حسب مورد است. اما صاحبان خودروهایی نظیر انواع وانت و نظایر آن که به فعالیت‌های دیگری نظیر فروش اجناس و تره‌بار و… با وسیله نقلیه خود اشتغال دارند، مشمول دستورالعمل مالیات مشاغل خودرویی نبوده و مکلف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی به عنوان شخص حقیقی صاحب کسب و کار (فروش اجناس و تره‌بار و…) و انجام تکالیف قانونی مرتبط حسب مورد خواهند بود.

نحوه محاسبه مالیات مشاغل خودرویی در سال ۱۴۰۲

محاسبه مالیات مشاغل خودرویی بر اساس میزان درآمد حاصله به دو صورت زیر انجام می‌شود:

- مالیات مقطوع برای مشاغل خودروی

- مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی مبتنی بر ارائه اظهارنامه مالیاتی

عوامل موثر در تعیین مالیات مشاغل خودرویی

مالیات مشاغل خودرویی تابع عوامل زیر است:

- نوع خودرو

- سال تولید (مدل خودرو)

- استان محل استفاده خودرو

- مدت کارکرد خودرو طی سال

سوالات متداول مالیات خودرو

تفاوت عوارض و مالیات سالانه خودرو

عوارض هم به‌ نوعی مالیات است که توسط شهرداری و دهیاری‌ها اخذ می‌شود و صرف امور عمران و راهسازی و ... می‌شود؛ اما مالیات به‌حساب دولت واریز می‌شود. عوارض همانند مالیات مستقیم محاسبه می‌شود و نرخ تصاعدی ندارد. در مجموع مالکان خودرو ۳ نوع مالیات باید بپردازند؛ عوارض سالیانه شهرداری، مالیات سالانه و مالیات نقل‌ و انتقال خودرو.

مالکان خودرو چگونه از مالیات آن باخبر شوند؟

مالکان خودروها برای اطلاع از اینکه خودروهای آنها مشمول پرداخت مالیات شده و مهلت پرداخت آن تا چه زمانی است می‌توانند به سایت expcar.tax.gov.ir مراجعه کنند. مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، تمام مالکان خودروهای گران قیمت موظفند مالیات تعیین شده خودروهای تحت تملک خود و یا فرزندان محجور و یا کمتر از ۱۸ سال تحت تکفل خود را حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت کنند.

آیا مالیات خودروهای لوکس باید سالانه پرداخت شود؟

بله. مالیات ماشین‌های لوکس باید در هر سال به اداره مالیات پرداخت شود.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مسئولیت پرداخت اولین مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر که تولید داخل یا مونتاژ داخل هستند بر عهده خودروسازان داخلی خواهد بود. در صورتی که خودرو وارداتی باشد، مسئولیت اولین پرداخت مالیات نقل و انتقال بر عهده نمایندگان رسمی شرکت‌های خودروسازی خارجی یا واردکنندگان خواهد بود.

کد خبر 144677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha