چرا باید خودروی ما معاینه فنی داشته باشد؟ / مراحل دریافت معاینه فنی خودرو (+قیمت معاینه فنی ۱۴۰۲)

معاینه فنی آزمونی برای بررسی ایرادها و مشکلات ظاهری و فنی خودرو است. بخشی از این معاینه به آزمون فنی خودرو مربوط است که این مرحله برای پیشگیری از تصادف‌های احتمالی انجام می‌شود. اما بخش دوم معاینه فنی جهت تست آلایندگی و کنترل آلودگی هواست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با ورود به مراکز معاینه فنی تمام قطعات و عملکرد اجزای مختلف ماشین توسط کارشناسان بررسی می‌شود و پس از بررسی‌های فنی وظاهری لازم اگر سلامت خودرو در تمام آزمون‌ها تایید شود، گواهی معاینه فنی برای دارنده خودرو صادر می‌شود.

نداشتن معاینه فنی تخلفی است که به دست پلیس یا توسط دوربین های راهنمایی و رانندگی ثبت می شود. نداشتن معاینه فنی در صورتی که با فرسوده بودن و آلایندگی وسیله نقلیه همراه باشد، علاوه بر جریمه موجب توقیف خودرو نیز می‌شود.

تاریخ معاینه فنی را از کجا بفهمیم؟

گاهی‌، افراد از تاریخ اعتبار گواهی معاینه فنی خودرو اطلاعی ندارند و نمی‌دانند موعد تمدید فرا رسیده یا خیر، به همین دلیل برای اطلاع از این موضوع به ‌صورت حضوری به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند. دانستن این نکته ضروری است که سن معاینه فنی خودروهای سواری داخلی و وارداتی ۴ سال است وگام اول برای دریافت معاینه فنی استعلام اعتبار معاینه فنی خودرو می باشد. در حال حاضر خودروهای داخلی تولید سال ۱۳۹۸ به قبل، ماشین‌های وارداتی و خارجی ساخت سال ۲۰۱۸ به قبل و ماشین‌های حمل‌ ونقل سال ۹۹ و قبل‌تر مشمول این شرایط می باشند.

شرایط لازم جهت دریافت معاینه فنی خودرو چیست؟

آماده‌ سازی مدارک لازم برای معاینه فنی یکی از اقدامات دیگری است که باید پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی انجام دهید. هنگام مراجعه کارت خودرو یا سند مالکیت آن، شناسنامه و کارت ملی مالک خودرو را حتما به همراه داشته باشید.

اگر از قبل نوبت اینترنتی رزروکرده باشید، تنها کاری که باید انجام بدهید این است که در زمان مشخص به مرکز مراجعه و فرم پرشده تشخیص ایرادات ظاهری را به مسئول مربوطه تحویل دهید. در بدو ورود پلاک خودروتان توسط دوربین‌های پلاک‌خوان دریافت و خوانده می‌شود.

بعد از استعلام، مشخصات خود مانند نام، نام خانوادگی و شماره تلفن همراه را باید به مسئولان مربوطه بدهید و با پرداخت مبلغ معاینه فنی، بارکد پرداخت به شما داده می‌شود و اجازه ورود را خواهید داشت.

برای اینکه بتوانید این گواهی را تهیه کنید باید خودرو از دید فنی و ظاهری بدون ایراد باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از مراجعه به مراکز از صحت و سلامت قطعات خودرو اطمینان حاصل پیدا کنید.

معاینه فنی

مراحل دریافت معاینه فنی خودرو

بازرسی ظاهری خودرو

در این مرحله هرگونه معیوبی و مورد نامتعارف درظاهر خودرو بررسی شده و درصورت عدم تطابق با استانداردها، خودرو در همین مرحله اول رد می شود.

سالم بودن آینه‌ها، عدم وجود هرگونه فرورفتگی و دفرمه بودن در بدنه خودرو، سالم بودن و ترک نداشتن شیشه‌ها، کارکرد درست بوقِ خودرو، همراه داشتن و بسته شدن درست کمربند ایمنی

بررسی پوسیدگی بدنه، وضعیت باد و ساییدگی لاستیک‌ها

اگزوز، میزان صدا و حجم دود خروجی از خودرو

متعلقات اضافی بر روی بدنه خودرو، روشن شدن چراغ‌های نور ‌پایین و نور بالا

روشن شدن چراغ راهنما، روشن شدن چراغ عقب (ترمز/ دنده عقب/ خطر/ چراغ پلاک)

وجود طلق چراغ‌های عقب در صورت استفاده از هرگونه متعلقات غیراستاندارد مانند بوق های نامتعارف و غیره، خودرو در نخستین مرحله رد خواهد شد.

بررسی میزان آلایندگی

در این مرحله خودرو بر روی یک سطح ایستا شروع به کار در دنده های مختلف کرده و دود خروجی از اگزوز آن توسط تجهیزات پیشرفته آنالیز می شود. در صورتی که گازهای آلاینده مانند مونوکسید کربن و دی اکسید کربن خروجی از اگزوز از حد استاندارد تجاوز کند، خودرو صلاحیت تردد را از دست خواهد داد. تعویض به موقع فیلتر هوا تاثیر مثبتی بر روی نتیجه این بخش خواهد داشت.

بررسی کمک فنرها

کمک فنرها برای حفظ تعادل خودرو، به ویژه در پیچ جاده‌ها که بیشتر تصادف ها در آن اتفاق می افتد، حیاتی هستند. در این مرحله با کمک تجهیزات پیشرفته کارکرد کمک فنرهای خودرو بررسی و به صورت نموداری در رایانه ثبت می شود. در صورت نرسیدن به استاندارد مورد نظر، خودرو از ورود به سطح شهر و جاده های بین شهری به دلیل خطر بالقوه واژگونی محروم خواهد شد.

آزمون ترمزها

اهمیت و حیاتی بودن کارکرد درست ترمزهای خودرو بر کسی پوشیده نیست. ذره ای عدم دقت در شتاب گیری سیستم ترمزهای یک خودرو ممکن است تبعات فاجعه آمیز جانی و مالی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در این مرحله شتاب گیری ترمزها، سلامت لنت ها، میزان روغن ترمز موجود و عملکرد ترمز دستی بررسی می شود.

سیستم تعلیق

در این مرحله تمامی اتصالات جلوبندی و همچنین سیستم تعلیق خودرو با دقت بررسی می شود. محکم نبودن اتصالات در هنگام رانندگی تبعات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت؛ بنابراین اتصالات شل و نامناسب برابر است با محرومیت خودروی مورد نظر از حضور در سطح شهر و جاده ها.

کارکرد چراغ ها

کارکرد چراغ ها به ویژه در هنگام رانندگی در شب مهم است. در این مرحله عملکرد درست تمامی چراغ های خودرو اعم از چراغ جلو، راهنما و چراغ عقب بررسی می شوند. همچنین میزان تابش و زاویه تابش نور بالا و نور پایین چراغ های جلو نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

بررسی میزان لغزش به طرفین

هر چهار چرخ خودرو باید در یک راستا بوده و حرکت کنند، درغیر این صورت واژگون شدن خودرو حتمی است که خسارات جانی و مالی بسیاری به دنبال دارد. دراین مرحله خودرو بر روی یک سطح ایستا با فرمان تنظیم شده رو به جلو به میزان یک کیلومتر پیشروی خواهد کرد، در صورتی که تجهیزات اندازه گیری بیش از ۷ متر انحراف به طرفین را برای این خودرو ثبت کنند، خودروی مورد نظر مردود خواهد شد. اگر خودرو تمام مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد، برچسب گواهی معاینه فنی خودرو برای ماشین صادر می‌شود.

دلایل اصلی مردودی خودروها درمعاینه فنی چیست؟

اگرخودروی شما در هریک از مراحل فوق (خواه چشمی خواه فنی) مشکلی داشته باشد مردود می‌شود. مشکل‌ترین مراحل معاینه فنی خودرو که سبب مردودشدن آنها می‌شود عبارت‌اند از؛

- وضعیت ظاهری

- ترمزها

- آزمون همراستایی چرخ ها

- آزمون آلایندگی

در صورتی‌ که خودرو مردود شود، برگه معاینه فنی به آن تعلق نمی‌گیرد. در چنین شرایطی ۱۵ روز به شما فرصت می‌دهند تا چک‌ لیستی را که دربرگه نتایج درج شده است برطرف و دوباره به همان مرکز اخذ معاینه فنی مراجعه کنید.

اگر خودرو تمام مراحل را به سلامت طی کند، برگه معاینه فنی خودرو را به شما می‌دهند که همیشه باید همراهتان باشد. اعتبار این گواهی ۱ سال است.

برای معاینه فنی باید نوبت گرفت؟

در ابتدا به سایت ستاد مرکزی معاینه فنی ( https://inspection.tehran.ir ) و یا سامانه تهران من، مراجعه و نوبت‌دهی اینترنتی را انتخاب کنید. ابتدا کد فعال سازی ارسال شده به تلفن همراهتان را، سپس کد شماره پلاک، نام و نام خانوادگی و شماره همراه خود را وارد و فرایند ثبت نام را تکمیل کنید.

مرکز مورد نظرتان را انتخاب ودقت کنید که ساعات وظرفیت خالی هر مرکز نیز به شما نشان داده می‌شود. بعد از انتخاب مرکز، به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل شده و باید هزینه صدور گواهی را پرداخت کنید. بعد از تراکنش موفق، نوبت‌گیری اینترنتی شما نیز ثبت می‌شود. فقط تا ۲۴ ساعت قبل از فرا رسیدن نوبت، امکان تغییر زمان و بازگرداندن وجه آن وجود دارد.

استعلام معاینه فنی خودرو چطور انجام می‌شود؟

برای دریافت استعلام معاینه فنی با استفاده از شماره VIN خودرو یا موتورسیکلت به‌ صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز دولتی می‌توانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید:

- استعلام از طریق سایت سیمفا ( symfa.ir )

- استعلام از طریق تماس با شماره ۹۶۰۰۶۰۰۰

معاینه فنی برای تعویض پلاک

در زمان تعویض پلاک، کارشناسان از فروشنده ماشین درخواست معاینه فنی را خواهند داشت که به همین منظور داشتن معاینه فنی برای تعویض پلاک الزامی است. همچنین این برگه معاینه فنی باید توسط مراکز معتبر صادر شده باشد و درصورت مغایرت و یا نداشتن برگه معاینی فنی، تعویض پلاک انجام نخواهد گرفت.

تفاوت معاینه فنی برتر و معمولی

طرح معاینه فنی برتر از سال ۱۳۹۷ تاکنون اجرا می‌شود. این تست فقط برای خودروهای انژکتوری قابل انجام است. اگر خودرو شما کاربراتوری باشد، امکان انجام معاینه فنی برتر برای آن وجود ندارد. با دریافت گواهی معاینه فنی برتر از مزایای مختلفی نیز برخوردار می‌شوید.

تمام افرادی که وسیله‌ نقلیه دارند، می‌توانند معاینه فنی عادی را دریافت کنند؛ اما برای دریافت برگه معاینه فنی برتر نیاز است حتما ساکن تهران باشید. در غیر این صورت این گواهی برای خودروهای دارای شماره پلاک شهرستان صادر نمی‌شود.

اولین و شاید مهم‌ترین تفاوت، تست میزان آلایندگی هوا وهم‌چنین خروجی اگزوز است. اگر برای دریافت معاینه فنی عادی به مراکز مراجعه کنید، کارشناسان، خودرو را در دور موتور آرام و با سرعت پایین بررسی می‌کنند. در حالی که در معاینه فنی برتر میزان آلایندگی خودرو در دو دور آرام و تند سنجیده می‌شود تا بررسی شود مقدار مونوکسید کربن بیشتر از مقدار استاندارد نیست. به همین دلیل برخی از خودروها در این سطح نتیجه قابل قبولی به دست نمی‌آورند و رد می‌شوند. در غیر این صورت با دریافت این گواهی می‌توانید آلودگی هوا را کنترل کنید.

متخصصان هنگام انجام معاینه فنی برتر سخت‌گیری و حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند؛ بنابراین عملکرد خودروی شما با دقت بیشتری سنجیده می‌شود و ایمنی بیشتری برای خودرو و سرنشینان به وجود می‌آورد.

اگر موفق به دریافت این نوع معاینه فنی شوید، به‌ راحتی می‌توانید ۳۰ درصد تخفیف برای تردد در محدوده طرح ترافیک دریافت کنید.

مراکز معاینه فنی در تهران

در حال حاضر پذیرش در هفت مرکز معاینه فنی شهر تهران صرفا اینترنتی انجام می‌شود.

مراجعه به مراکز بیهقی، نیایش، شهید آبشناسان، سراج، دماوند و دو واحد سیار نوبنیاد و گیلان، تنها با تعیین وقت قبلی از طریق نوبت گیری اینترنتی امکان پذیر است. البته تاکید می شود به جز هفت مرکز فوق، مراجعه بصورت حضوری و یا نوبت گیری اینترنتی به سایر مراکز نیز همچنان امکان پذیر است.

قیمت معاینه فنی ۱۴۰۲

خودروهای سبک در مراجعه اول: ۹۲ هزار تومان

خودروهای سبک در مراجعه دوم: ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان

ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین در مراجعه اول: ۱۱۹ هزار تومان

خودروهای سنگین یا نیمه سنگین در مراجعه دوم: ۲۲ هزار تومان

موتورسیکلت در مراجعه اول: ۲۲ هزار تومان

موتورسیکلت در مراجعه دوم: ۳ هزار و ۹۰۰ تومان

نرخ بازرسی چشمی قطعات، تجهیزات و مخزن گاز (بدون بازکردن مخزن) انواع خودرو دوگانه‌سوز نیز به شرح زیر است؛

بازرسی قطعات: ۲۴ هزار تومان

بازرسی مخزن: ۲۸ هزار تومان

پرسش های متداول

اگر خودروی من در معاینه فنی رد شد باید چه کاری انجام دهم؟

- در صورت رد شدن در بازرسی معاینه فنی، به دارنده خودرو یک برگه چک لیست از تمامی عیوب خودرو داده خواهد شد. صاحب خودرو موظف است طی ۱۵ روز کاری تمامی موارد را برطرف کرده و دوباره برای معاینه فنی مراجعه کند درغیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد.

از کجا بدانم معاینه فنی که گرفتم معتبر است؟

- با مراجعه به وب سایت سیمفا از اعتبار کارت معاینه فنی خود اطمینان حاصل کنید.

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟

- مدت زمان اعتبار گواهی معاینه فنی بصورت زیر تعیین شده است:

موتورسیکلت: یک سال

خودرو نوشماره (صفر کیلومتر): چهار سال

سواری شخصی و دولتی سبک: یک سال

خودرو عمومی سبک و سنگین با عمر کمتر از ۱۰ سال: شش ماه

خودرو عمومی سبک و سنگین با عمر بیش از ۱۰ سال: سه ماه

معاینه فنی تهران با شهرستان متفاوت است؟

- از سال ۱۳۹۵ به بعد، تمامی مراکز معاینه فنی سبک و از سال ۱۳۹۷ نیز تمامی مراکز معاینه فنی سنگین به سامانه یکپارچه سیمفا متصل شده‌اند. بنابراین معاینه فنی صادر شده در هر مرکزی و در هر شهری، متفاوت با بقیه مراکز سراسر کشور نیست.

آیا نداشتن معاینه فنی جریمه دیرکرد دارد؟

- بله. اگر با خودرویی که معاینه فنی نشده است تردد کنید و تردد شما توسط پلیس، دوربین معابر، خیابان‌ها یا بزرگراه‌ها ثبت شود، مبلغی به عنوان جریمه دیرکرد معاینه فنی برای شما ثبت خواهد شد.

جریمه دیرکرد معاینه فنی به ازای هر روز ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ یعنی جریمه نداشتن آن تنها در ۲۰ روز تردد، یک میلیون و ۵۰ هزار تومان خواهد شد. در این صورت خودرو پس از چند روز توقیف می‌شود و برای خروج آن از پارکینگ باید مبالغ بسیار بیشتری پرداخت کنید.

کد خبر 144615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha