آمار تصادفات و مقایسه عجیب پلیس؛ از قیاسش خنده آمد خلق را!

در ادامه حاشیه سازی پلیس برای صنعت خودرو، رئیس پلیس بیشترین آمار تصادفات منجربه فوت را متعلق به خودروهای داخلی عنوان کرد که به واقع مصداق مصراع "از قیاسش خنده آمد خلق را" مثنوی معنوی مولانا، است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از عجایبی که در کمتر کشوری شاهد آن هستیم، می‌توان به انتقادات شدید پلیس از صنعت خودرو اشاره کرد در حالی که پلیس یکی از  ارکان اصلی در بروز این وضعیت به واسطه صدور مجوز شماره‌گذاری خودرو است.

پلیس ایران در سال‌های اخیر یکی از منتقدین سرسخت صنعت خودرو به خصوص در مباحث کیفی بوده و هر از گاهی با انتقادات مختلف، خوراک رسانه‌ای مناسبی برای هجمه به صنعت خودرو فراهم ساخته است.

این انتقادات گاهی آنچنان عجیب و غریب است که موجب تعجب کارشناسان نیز می‌شود. به عنوان مثال به تازگی رئیس پلیس در اظهارنظری گفته " بیشترین آمار تصادفات منجربه فوت متعلق به خودروهای داخلی است".

رئیس پلیس در حالی چنین انتقادی را مطرح کرده است که به دلیل سال‌ها محدودیت و ممنوعیت در واردات خودرو، بیشترین خودرویی که در کشور تردد می‌کند، محصولاتی است که در خودروسازی‌های داخل تولید شده و طبیعی است که بیشترین تصادف مربوط به خودرویی باشد که بیشترین تعداد را در بازار به خود اختصاص داده است.

با وجود اینکه منکر برخی مشکلات کیفی خودروهای داخلی نیستیم اما به نظر می‌آید رئیس پلیس بی‌توجه به جامعه آماری گسترده خودروهای داخلی و ارتباط آن به میزان تصادفات، سعی در فرار از بار مسئولیت خود در حوزه پیشگیری، آموزش و نظارت دارد.

باید بگوییم که پلیس به واسطه وظایف قانونی، اگر واقعا به کیفیت پایین خودروهای داخلی معتقد است باید از شماره گذاری آن خودرو جلوگیری کند و اگر به هر دلیلی نمی‌تواند آن را انجام دهد، پس این اعتراضات گاه و بی‌گاه نیز نتیجه‌ای جز تهیه خوراک برای حمله به صنعت خودرو نخواهد داشت.

انتقادات بی‌مبنای پلیس که گاها تهی از نظرات کارشناسی است و شبیه به بحث‌های داخل تاکسی می‌ماند این شائبه را ایجاد می‌کند که پلیس در پی فرار از مسئولیت خود در برخورد با تخلفات رانندگی است و رفع از مسئولیت از کوتاهی‌های این نهاد است.

این که پلیس از یک سو بدون در نظر داشتن وضعیت راه‌ها، مردم و خودروسازان را در بروز این وضعیت مقصر بداند، ظلم مضاعف بر گرده مردمی است که با جان و مال خود مشغول تحمل این وضعیت هستند.

در وضعیت امروز صنعت خودرو و میزان تصادفات و خسارتی که از این مسیر بر مردم وارد می‌شود، باید نهادها و ارگان‌های دولتی را مقصر دانست که به واسطه انواع و اقسام محدودیت و ممنوعیت، مردم را از لذت سوار شدن بر خودرویی به‌روز و خودروسازان را از تولید خودرویی باکیفیت و شرکای جهانی محروم کرده است وگرنه همین خودروسازی که امروز به تولید خودروی بی‌کیفیت محکوم می‌شود روزگاری نه چندان دور مشغول تولید بنز بوده است یا مردمی که امروز برای پژو پارس سرودست می‌شکنند می‌توانستند کادیلاک و ماکسیما و ... را خریداری کنند.

وضعیت امروز کشور در همه بخش‌ها، نمود سوءمدیریت در چند دهه اخیر در بخش اقتصادی کشور است، پس انصاف نیست که شرکت‌هایی که پای کار تولید و اشتغال ایستاده‌اند یا مردمی که با وجود کمبودها همچنان همراهی می‌کنند، را مقصر بدانیم.

کد خبر 144930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha