سخنگوی شهرداری تهران: امکان گره زدن نیاز فوری پایتخت به اتوبوس سازان داخلی وجود ندارد / شهرداری با مجوز وزارت صمت، به‌ سراغ واردات مستقیم از چین رفت

سخنگوی شهرداری تهران با بیان این که با سرعت پایین خودروسازان داخلی امکان گره زدن نیاز فوری پایتخت به اتوبوسازان برقی داخلی وجود نداشت، تاکید کرد: شهرداری تهران با مجوز وزارت صمت، به‌ سراغ واردات مستقیم از چین رفت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ماجرای انعقاد قرارداد شهرداری تهران و یک شرکت ساختمان‌ساز چینی به منظور واردات اتوبوس برقی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در روزهای اخیر واکنش‌های بسیاری در پی داشته است، اینکه چرا شهرداری تهران به جای خرید از تولیدات داخلی به سراغ اتوبوس های چینی رفته است سوالی است که همچنان پاسخ روشنی به آن داده نشده است.

اما عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران درباره رویکرد مجموعه مدیریت شهری برای تأمین نیاز پایتخت به وسایل حمل و نقل عمومی، می‌گوید طبیعتاً اولویت نخست ما استفاده از توان و ظرفیت خودروسازان داخلی است. البته حمایت از تولیدکنندگان ایرانی در حد شعار باقی نمانده و بررسی کارنامه ۳۰ ماهه گذشته نشان می‌دهد مهم‌ترین رویکرد شهرداری تهران بوده است.

قرارداد خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس از سه شرکت خودروساز داخلی

وی در همین راستا به جزئیات اتوبوس‌های خریداری شده از خودروسازان داخلی اشاره و اضافه کرد: ۱۰۰۰ دستگاه از شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه از سبلان‌خودرو، ۵۰۰ دستگاه از خودروسازی اسنا و ۴۰ عدد وَن ویژه توان‌یابان از پارسیان موتور بخشی از خرید شهرداری از خودروسازان داخلی است ضمن اینکه قرارداد با ایران خودرو دیزل نیز از محل قرارداد وزارت کشور در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران به دست‌کم ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای تأمین حداقل‌های شهر نیازمند دارد، تاکید کرد: برای این منظور، مدیریت شهری از نخستین روز فعالیت، برای تأمین اتوبوس‌های جدید با تقریباً همه خودروسازان معتبر داخلی وارد مذاکره شد. نتیجه، انعقاد قرارداد خرید بیش از ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس با اعتباری بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی شهرداری تهران معتقد است که تا پیش از این عمده خطوط اتوبوس‌سازان داخلی عملاً راکد و از کار افتاده بود، و انعقاد این قراردادها با تولیدکننده‌های مختلف داخلی، عملاً چرخ‌های تولید را به حرکت درآورده و فرصت‌های جدید شغلی را برای کارگران داخلی فراهم کرد.

هیچ خودروساز معتبر و توانمند داخلی نیست که شهرداری با آن قرارداد امضا نکرده باشد

محمد خانی با بیان اینکه تقریباً خودروساز معتبر و توانمند داخلی نیست که شهرداری با آن قرارداد امضا نکرده باشد، تصریح کرد: البته مهم‌تر از حمایت از تولید ملی، حراست منابع بیت‌المال و رسیدگی به نیازهای مردم است. در همین راستا، دو قرارداد ۲۵۰ دستگاهی با دو شرکت خودروساز دیگر منعقد شده است که به دلیل ناتوانی تولیدکننده و عدم انجام تعهدات شهرداری در حال اقدام قضایی برای جبران ضرر و زیان بیت‌المال است.

سخنگوی شهرداری تهران در تشریح نحوه قرارداد با خودروسازی‌های داخلی گفت:  ۲۵ درصد از قرارداد خرید از با خودروسازان بنا به تفاهم صورت‌گرفته پرداخت نقدی بوده و ۲۵ درصد دیگر به‌صورت غیرنقد و املاک تسویه خواهد شد. هم‌چنین برای تسویه ۵۰ درصد دیگر رقم قرارداد، خودروساز با ضمانت شهرداری، به بانک معرفی شده و تسهیلات دریافت می‌کند و البته  بازپرداخت اقساط این تسهیلات بر عهده شهرداری است.

خودروسازان به کمتر از یک پنجم از تعهدات خود عمل کردند

محمدخانی با تأکید بر اینکه حمایت واقعی از تولید داخل با شعار دادن متفاوت است، اظهار داشت: شهرداری تهران به‌طور واقعی پای تولید ملی ایستاد. علیرغم فشار رسانه ها و با وجود سرعت بسیار پایین تولیدکنندگان در تحویل اتوبوس، به قرارداد منعقد با خودروسازان پای‌بند ماند. در حالی که بعد از گذشت یک‌سال از عقد قرارداد به‌طور مثال خودروسازی عقاب کمتر از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری‌شده را تحویل داده است. سبلان‌خودرو هم پس از یک‌سال کمتر از ۳۰ دستگاه از ۵۰۰ دستگاه را تحویل داده، اسنا کمتر از ۱۰۰ دستگاه از ۵۰۰ دستگاه و پارسیان موتور هم تنها ۱۰ عدد ون فیات تحویل شهرداری داده است. با این همه شهرداری تهران با تزریق اعتبارات نقدی و کارسازی تسهیلات بانکی، بدنبال ایجاد تحرک در بدنه خودروسازی کشور است.

سخنگوی شهرداری تهران درباره خرید اتوبوس‌های برقی از چین هم گفت: برای برقی‌سازی ناوگان عمومی هم اولویت نخست ما تولیدکنندگان ایرانی بود. با این همه هیچ خودروسازی که بتواند به‌صورت صنعتی در مقیاس انبوه، اتوبوس برقی تولید کند، در کشور وجود نداشت. اگرچه مجموعه مدیریت شهری باز هم با هدف حمایت از تولید ملی، با خودروسازی شتاب (وابسته به مپنا) برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بست.

محمدخانی با یادآوری آنکه مجموعه شتاب تا این لحظه هیچ اتوبوس برقی به ما تحویل نداده، اضافه کرد: در بهترین حالت دوستان اعلام کردند تا پایان امسال می‌توانند در حد چند دستگاه تولید کنند! همان‌طور که روشن است امکان گره زدن نیاز فوری پایتخت به اتوبوس‌های برقی به تولیدکنندگان داخلی وجود نداشت. برای همین شهرداری تهران بامجوز وزارت صمت، به‌سراغ واردات مستقیم از چین رفت.

دمیدن روح تازه ای به شبکه حمل و نقل تهران

وی با اشاره به آنکه واردات اتوبوس از چین کاملاً مسبوق به سابقه است، بیان داشت: همین اتوبوس‌های دوکابین که در خطوط بی‌آرتی مشغول فعالیتند در سنوات گذشته از شرکت king long چین خریداری شده‌اند. با این همه در این دوره مدیریتی، باتوجه به توان تولید داخل، شهرداری مطلقاً به‌دنبال خرید اتوبوس‌های دیزل از خارج نرفت. بلکه تنها برای واردات اتوبوس‌های برقی اقدام کرد.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مجموعه مدیریت شهری تنها برای تأمین اتوبوس‌های برقی (نه دیزل) بدنبال واردات از چین است، اضافه کرد: در سفر شهردار محترم تهران به چین، قرارداد خرید و واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به قیمت هر دستگاه ۲۲۰ هزار یورو (باهزینه باربری، تحویل بندرعباس) نهایی شد. پس از تأیید مراجع ذی‌صلاح در کشور، بانک مرکزی هم برای تخصیص ارز موردنیاز این قرارداد اعلام آمادگی کرد.

محمدخانی در پایان ابراز امیدواری کرد با ورود این ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان عمومی پایتخت (۲۵۰۰ دستگاه از منابع داخلی و ۲۵۰۰ دستگاه برقی از چین)، روح تازه‌ای به شبکه حمل‌ونقل تهران دمیده شده و موجبات کنترل آلودگی هوا، کاهش ترافیک و جلب رضایت شهروندان فراهم شود.

کد خبر 145123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha