استهلاک و سایش لاستیک؛ چالشی دیگر برای خودروهای برقی

وزن سنگین‌تر و گشتاور بیشتر خودروهای برقی موجب تخریب سریع‌تر تایر و افزایش ذرات لاستیک در محیط زیست می‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وسایل نقلیه الکتریکی در سال های اخیر به دلیل ویژگی های سازگار با محیط زیست محبوبیت زیادی به دست آورده اند.  و هم اکنون  مردم به اهمیت حمل و نقل سبز برای یک محیط زیست پایدار نیز پی بردند با این حال استفاده از وسایل نقلیه برقی نیز مواردی دارد که باید در نظر بگیرید که یکی از مهم ترین آن ها لاستیک های ماشین برقی است.

خودروهای برقی با خودروهای بنزینی معمولی متفاوت هستند و نیازهای آنها نیز متفاوت است.  از آنجایی که خودروهای الکتریکی متفاوت ساخته می شوند، بسیاری از قطعات از جمله تایرهای خودروهای الکتریکی نیز متفاوت هستند. در واقع خودروهای برقی به دلیل اینکه با برق کار می کنند دارای باتری برای ذخیره شارژ هستند.  باتری های الکتریکی ماشین را سنگین تر می کند.

بنابراین وسایل نقلیه الکتریکی به طور سنتی سنگین تر از وسایل نقلیه معمولی هستند، به همین جهت یک وسیله نقلیه برقی وزن بیشتری بر روی لاستیک ها، به خصوص دیواره های جانبی وارد می کند و این مساله موجب سایش بیشتر و به نوعی تخریب سریع‌تر تایر و افزایش ذرات لاستیک در محیط زیست می‌شود.

ارزیابی‌های انجام شده توسط مرکز مستقلی به نام آوون پروتکشن (Avon Protection) نشان می‌دهد که افزودن گرافن اثرات مثبتی روی تایر دارد. در مارس ۲۰۲۴ این شرکت از اولین تایر کامیون خود رونمایی کرد که از گرافن و کربن سیاه در آج آن استفاده شده است.

در تحقیقات اولیه، نتایج امیدوارکننده‌ای در مورد اثرات مثبت افزایش گرافن با کیفیت بالا در کاهش نگرانی‌های زیست‌محیطی مرتبط با سایش تایر در خودروهای برقی نشان داده است.

الی گالنیس مدیر توسعه تجاری لویدیان می گوید: ما معتقدیم گرافن ما می‌تواند تغییردهنده بازی باشد که صنعت تایر به آن احتیاج دارد.

آزمایش‌های مستقل انجام شده توسط این شرکت نشان داده است که افزودن گرافن شرکت لویدیان می‌تواند منجر به کاهش ۲۳ درصدی مقاومت چرخشی تایر شود. همچنین نتایج اولیه حاکی از کاهش چگالی تایر دارد که این ویژگی منجر به کاهش وزن تایر شده که در نهایت مصرف سوخت را ۳ تا ۴ درصد کاهش می‌دهد.

در واقع استفاده از این گرافن در تایر خودرو می‌تواند انتشار دی‌اکسیدکربن را کاهش داده و همچنین به تولیدکنندگان تایر کمک کند تا هیدروژن پاک و گرافن با کیفیت بالا تولید کنند و از این طریق انتشار گاز گلخانه‌ای را کاهش دهند.

کد خبر 145190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha