کدام خودروهای برقی مجوز پلاک تاکسی گرفتند؟

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور گفت: پس از بررسی‌های انجام شده خودروهای بستیون شرکت ایران خودرو، چانگان EODO شرکت سایپا، ونوسیا D۶۰ EV PLUS شرکت مکث موتور و E۵۰A شرکت کرمان موتور امکان دریافت پلاک تاکسی شهری به منظور فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی شهری را کسب کردند.

به گزارش پرشین خودرو، مرتضی ضامنی، با اشاره به معرفی این ۴ برند خودروی برقی مناسب تاکسیرانی برای شماره گذاری به پلیس راهور تاکید کرد: انتظار داریم ظرف یک ماه آینده شاهد شماره گذاری و ورود خودروهای برقی با کاربری تاکسی در حمل و نقل عمومی هم باشیم.

وی با توجه به اهمیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده است بنابراین با یک انباشت فرسودگی در بخش تاکسیرانی مواجه هستیم و لازم است یک عزم فرادستگاهی شکل بگیرد و در چارچوب ماده ۸ قانون هوای پاک دولت باید نسبت به تخصیص تسهیلات ارزان قیمت در این بخش اهتمام داشته باشد تا نهایتاً شاهد نوسازی باشیم.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشوردر ادامه ضمن تشریح پروسه معرفی خودروهایی برقی به پلیس برای شماره گذاری گفت: از بین ناوگان معرفی شده به کمیته فنی مشخصات فنی خودروهای بستیون (NAT)، JMEV(LUNA) و دانگ فنگ (E۷۰) شرکت ایران خودرو، EODO شرکت سایپا، هونگچی E-QM۵۰ شرکت بهمن موتور، ونوسیا D۶۰ EV PLUS و Volkswagen id۴ شرکت مکث موتور، EU۵ شرکت دیار خودرو، E۵۰A شرکت کرمان موتور و YUDO۳ شرکت اکسیم مشخص شد که باتوجه به تکمیل بودن و بررسی اطلاعات ارائه شده با مشخصات فنی شورای عالی ترافیک شهرهای کشور تطبیق دارد.

ضامنی ادامه داد: از بین ناوگان بررسی شده JMEV(LUNA)، بستیون (NAT) و دانگ فنگ (E۷۰) شرکت ایران خودرو، EODO شرکت سایپا، VENUCIA D۶۰ EV PLUS و Volkswagen id۴ شرکت مکث موتور و E۵۰A شرکت کرمان موتور در اختیار کمیته قرار گرفت که به منظور تطبیق مشخصات فنی و عملکرد میدانی تست های عملکردی نسبت به این ناوگان انجام شد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، در نهایت پس از بررسی‌های انجام شده در این مرحله مشخص شد که خودروهای BESTUNE(NAT) شرکت ایران خودرو، چانگان EODO شرکت سایپا، VENUCIA D۶۰ EV PLUS شرکت مکث موتور و E۵۰A شرکت کارمانیا (کرمان موتور) امکان دریافت پلاک تاکسی شهری را به منظور فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی شهری دارا هستند.

وی در ادامه در خصوص زیرساخت خودروهای برقی اظهار کرد: متاسفانه در برخی شهرها اعدادی اعلام می‌شود که ترسناک است در حقیقت اگر خودروی برقی مقرر است که توسعه پیدا کند باید متناسب با توسعه زیرساخت‌ها باشد، در غیر این صورت به چالش جدی در حوزه شهری تبدیل می‌شود.

ضامنی در همین راستا از تلاش برای ایجاد زیرساخت شارژ تاکسی های برقی خبر داد و گفت: در حال حاضر در شهر کرج به عنوان پایلوت، وزارت کشور ابتدا زیر ساخت شارژ برای ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را فراهم کرد و سپس ناوگان اتوبوس برقی با ۴۰ دستگاه به عنوان یک خط پایلوت آغاز به فعالیت کرد ضمن اینکه در حال حاضر تاکسی برقی هم در این شهر کار خود را آغاز کرده است.

وی در ادامه افزود: پس از کرج، زیرساخت شارژ برای ناوگان برقی در شهر اراک به عنوان شهری که درگیر با معضل آلودگی هواست آماده شد و در گام اول ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی و در گام بعدی تعدادی بیشتری اتوبوس و تاکسی برقی اضافه خواهد شد و سایر کلان شهرها هم این رویه را ادامه خواهند داد.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشورهمچنین با اشاره به حمایت های وزارت کشور تاکید کرد: امیدواریم روند نوسازی با استفاده از خودروهای برقی سرعت گیرد و تا پایان سال تعداد بیشتری از کلان شهرهای کشور از خودرو برقی بهره‌مند شوند.

تسهیلات ۳۰۰ و ۶۰۰ میلیونی شهرداری و خودروسازان برای متقاضیان تاکسی های برقی

اظهارات ضامنی در حالی است که پیش از این سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز با اشاره به تعویض تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های برقی، گفته بود که با توجه به سیاست‌های دولت و شهرداری تهران جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با تاکسی برقی، همه مالکان تاکسی‌های فرسوده فعال ذیل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می‌توانند نسبت به ثبت‌نام تاکسی‌های فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی‌های برقی اقدام کنند.

شادی مالکی تاکید کرده بود که در مرحله نخست ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی جک مدل E۵۰A به متقاضیان واگذار خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، بلافاصله نام‌نویسی از متقاضیان برای ۱۰۰۰ دستگاه خودروی برقی دیگر آغاز می‌شود.

به‌گفته مالکی، در این طرح تسهیلات ۳ میلیارد ریالی از سوی شهرداری تهران و همچنین تسهیلات ۶ میلیارد ریالی با کارمزد پایین از سوی خودروساز به رانندگان متقاضی اعطا می‌شود.

کد خبر 145220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha