زمانی برای درخشیدن آریزو 5

پرشین خودرو: زمان زیادی از عرضه و رونمایی چری تیگو 7 توربو در بازار خودرو ایران نگذشته است که مدیران خودرو دومین محصول توربو خود آریزو 5 را رونمایی و برای تست خبرنگاران راهی پیست آزادی کرد.

به گزارش پرشین خودرو، چری آریزو 5 با توجه به نیاز بازار و عدم تنوع محصول در بازار سدان های زیر 100 میلیون ایران و همزمان با تولید و عرضه در چین در نمایشگاه خودروی مشهد سال گذشته در چهار تیپ دنده اتوماتیک و دستی رونمایی و قیمت گذاری شد. آریزو 5 با توجه به امکانات ، طراحی زیبا و قیمت مناسب جایگاه خوبی در بین خریداران خودرو کسب نمود و شاید تنها ایراد وارد شده به آن موتور 1.5 لیتری محصول بود. حال چری با تغییر موتور این خودرو از تنفس طبیعی (اتمسفریک ) به توربوشارژ گام مهمی در کسب رضایت خریداران برداشته است .
تاریخچه توربوشارژ
هدف از طراحی توربوشارژها تولید موتورهایی با حجم کمتر و بازدهی بیشتر بود. اولین توربوشارژ در سال 1885 توسط یک مهندس آلمانی ساخته شد، البته نه به صورت موتورهای توربوشارژ عصر جدید که توسط مهندس مکانیک آلفرد بوچی مخترع سوئیسی انجام شد. توربوشارژ یک کمپرسوری است که با افزایش توان مکش هوای ورودی توسط موتور خودرو موجب احتراق و بیشتر می شود و نتیجه آن افزایش قدرت موتور است. پروانــه توربو توســط گازهای خروجی از اگزوز چرخانده می شود. توربوشارژ باعث بهتر پر کردن سیلندر خواهد شد و راندمان موتور به میزان 20 تا 40 درصد افزایش می یابد.
طراحی آریزو 5 توربو
آریزو 5 توربو از نظر طراحی با نسخه معمولی آن هیچ تفاوتی ندارد. با نگاه به این خودرو و خطوط هوشمندانه طراحی شده یک رخ بسیار زیبا و شاید اروپایی به چشم می خورد. در نمای جلوی آریزو 5 توربو جلو پنجره ای زیبا شبیه به سایر محصولات چری طراحی شده و یک کروم دوچراغ جلو را به هم متصل کرده و لوگوی چری با اندازه مناسب روی آن خودنمایی می کند. چراغ جلوی LED )دی لایت( با طرح زیبا و مطابق با استاندارد های اروپا طراحی شده است. در نمای جانبی از در کاپوت و سقف تا صندوق عقب حالت بسیار آیرودینامیکی طراحی شده و با انتخاب نوع رینگ زیبایی نمای جانبی را بیشتر کرده است. در نمای عقب چراغ های خطر LED البته به گفته سازنده با الهام از طرح بال پروانه طراحی شده است که یک سوم آن به دو طرف خودرو امتداد یافته است. در مجموع آریزو 5 توربو طراحی بسیار زیبایی دارد و در این بخش نمره قابل قبولی کسب می کند. در میان رنگ های عرضه شده توسط مدیران خودرو به بازار رنگ آبی، قرمز جذابیت بیشتری دارد که البته کاملا انتخاب رنگ سلیقه شخصی است.
نمای داخلی
کنسول این خودرو به شکل T و یکپارچه با متریال خوب طراحی شده است. فرمان چرمی با کلید های کنترل سیستم صوت، پاسخ به تماس از طریق بلوتوث و کروز کنترل به زیبایی و راحتی راننده کمک کرده است. مانیتور لمسی 7 اینچی با دوربین دید عقب ، دریچه های کولر به همراه کروم نقره ای، صندلی های چرم با دوخت قرمز رنگ نمای اسپرت به داخل آریزو 5 توربو داده است. برای سهولت از استفاده سرنشینان و راننده چندین جای قرار گیری اشیا تعبیه شده و طراح سعی کرده است از تمام قسمت ها استفاده لازم را ببرد. سان روف ، فضای کافی سرنشینان عقب، عایق بندی خوب درها از دیگر مزایای طراحی داخل کابین این خودرو است.
تجربه رانندگی
قبل از فشار دکمه استارت صندلی های راحت، فرمان چرم و طراحی مناسب داخل خودرو حس خوب به راننده القا می کند. آریزو 5 توربو مجهز به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با حداکثر توان موتور 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن متر با گیر بکس اتوماتیک CVT هفت سرعته است. در تست شتاب صفر تا صد کیلومتر عددی معادل 10 ثانیه بدست می آید که برای یک سدان شهری در کلاس خود قابل قبول و از نسخه معمولی آریزو 5 بهتراست. با حرکت به صورت اتوماتیک نمایشگر دور موتور روی عدد 5000 هزار دنده خودرو تعویض می شود. شاید برای تست یک خودرو بهتر باشد تست طولانی مدت و با رانندگی در جاده های مختلف شهری، کوهستانی باشد اما با رانندگی در پیست آزادی این خودرو در پیچ ها به لطف امکاناتی همچون فرمان برقی با حرکت بسیار نرم، ایمنی و ترمزهای جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ABS و EBD سیستم پایداری و کنترل الکترونیکی و شتاب قابل قبول عملکرد و هندلینگ خوبی را از خود نشان داد به طوری که با سرعت حدود 90 کیلومتر در ساعت پیچ های تند پیست آزادی با اینکه برای رانندگی شهری طراحی شده است را براحتی پشت سر گذاشت و در این آزمون هم نمره قابل قبولی کسب نمود.
در حین رانندگی صدای موتور خیلی کم به گوش می رسد و راننده و سرنشینان سواری آرامی را تجربه می کنند.
سایرامکانات ایمنی و رفاهی
خودروی آریزو 5 توربو از موسسه استاندارد و ایمینی چین C-NCAP موفق به اخذ 5 ستاره شده است. از سایر امکانات ایمینی به کیسه هوای جلویی و جانبی، یاد آور نبیستن کمربند ایمنی سرنشینان جلو، سیستم هشدار سرعت غیر مجاز و در بخش امکانات رفاهی به سیستم ورود و استارت بدون سویچ، سیستم کنترل فشار باد تایر، سیستم تهویه اتوماتیک، 4 شیشه بالابر برقی، تنظیم برقی آیینه ها، سنسور عقب و وضعیت رانندگی اکو اشاره کرد.
در پایان
آریزو 5 توربو با قیمت 81.700.000 و با گارانتی 5 سال یا 150 هزار کیلومتر توسط مدیران خودرو در بازار عرضه خواهد شد و با توجه به امکانات ، طراحی زیبا و موتور توربوشارژ گزینه خوبی به عنوان یک سدان خانوادگی شهری است.

در این لینک می توانید گزارش تصویری کاملی از تست درایو آریزو5 توربو را مشاهد کنید.

کد خبر 82918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha