ارز لنت سازان تامین نشود لنت ترمز دوباره گران خواهد شد

پرشین خودرو: با فعال شدن ظرفیت غیر فعال کارخانجات تولیدی لنت به همراه تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز واحدها، و تکمیل ماشین آلات مورد نیاز، مشکلی در تامین نیاز داخل بوجود نخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید بسیاری از اقلام دارای اولویت اصلی در ابتدای امسال تامین شد اما پس از آن و با شدت گرفتن التهابات ارزی، تامین ارز برای برخی از تولیدات در پروسه زمان بری قرار گرفت.

چندی قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت موارد تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات کالا به کشور را به سه گروه تقسیم کرد بر این اساس مقرر شد تا گروه نخست از محل منابع فروش نفت، گروه دوم از محل صادرات غیر نفتی و گروه سوم از محل صادرات بخش خصوصی ارز دریافت کنن.

در میان برخی از کالاها، لنت ترمز به دلیل اهمیت و حساسیت در ردیف کالاهای دارای اولویت اصلی قرار گرفت که باید ارز 4200 تومانی به آن اختصاص یابد این ضرورت در حالی است که بنا به اظهارات رئیس انجمن لنت ترمز با وجود تخصیص ارز دولتی به این صنعت، تاکنون ارزی از سوی تولیدکنندگان دریافت نشده است با این وجود وی ابزار امیدواری می کند طی چند روز آینده ارائه این ارز به تولیدکنندگان عملیاتی شود.

از دیگر مواردی که شاید در جریان اختصاص ارز مهم باشد قیمت لنت ترمز است که ابتدای امسال به دلیل تورم ناشی از قیمت مواد اولیه و سایر هزینه های تولید به درخواست تولیدکنندگان 10 تا 15 درصدی افزایش قیمت یافته که در صورت تامین نشدن ارز مورد نیاز در این بخش پیش بینی می شود این مساله هزینه تولید را برای تولیدکنندگان لنت در داخل بیش از گذشته افزایش دهد.

حال با توجه به اینکه لنت ترمز جزء کالاهای دارای اولویت اول قرار گرفته است بنابراین تامین ارز بخشی از مواد اولیه تولید لنت از طریق منابع حاصل از فروش نفت تامین خواهد شد هر چند تا به این لحظه با وجود اختصاص ارز به این صنعت، دریافت ارز از سوی تولیدکنندگان را با ابهام روبرو کرده است.

به دلیل اهمیت این مساله رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: با توجه به اینکه لنت ترمز در لیست کالاهای دارای اولویت اول قرار گرفته بنابراین ارز دولتی به این بخش برای تامین مواد اولیه مورد نیاز اختصاص یافته است هر چند ظرف یک ماه اخیر تاکنون تولیدکنندگان لنت ترمز ارزی دریافت نکردند اما انتظار می رود طی دو سه روز آتی این موضوع مشخص و ارز اختصاصی عملیاتی شود.

حسین لاجوردی، با اشاره به تاثیر تلاطم های اخیر بازار ارز بر قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان، گفت: متاسفانه شدت گرفتن التهاب در بازار ارز علاوه بر اینکه بر روی مواد اولیه داخلی تاثیر گذاشته، مواد اولیه خارجی نیز متاثر از چنین شرایطی شده است چنانچه هم اکنون بخش زیادی از این مواد مطابق با قیمت روز در بازار ارز عرضه می شود.
 

افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت لنت در بازار؛
در صورت عدم تامین ارز، ناگزیر به افزایش بیشتر قیمت ها خواهیم بود

وی تاکید کرد: به مجرد اینکه دولت ارز 4200 تومانی را به واحدها پرداخت کند به طور قطع قیمت ارز در بازار آزاد کاهش یافته و بازار موقعیت بهتری را پیدا خواهد کرد متاسفانه تمام اتفاقات اخیر در نرخ ارز زمانی رخ داد که دولت ارز 4200 تومانی را قطع کرد بنابراین پیش بینی می شود با ارائه ارز دولتی این شرایط بهتر شود.

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ همچنین با توجه به موافقت سازمان حمایت با افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت لنت ترمز در سال جاری ، گفت : در صورتی که ارز 4200 اختصاص یافته به موقع تامین شود قیمت ها ثابت خواهد ماند اما در صورت عدم تامین ارز مورد نیاز ، تولیدکنندگان ناگزیر به افزایش بیشتر قیمت ها بوده و و این مساله اتفاق خواهد افتاد.

لاجوردی در ادامه با توجه به تصمیم اخیر دولت در ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا به کشور یادآور شد: در میان این لیست، لنت ترمز نیز جزء اقلامی است که در مصوبه اخیر دولت، واردات آن ممنوع شده است از این رو انتظار می رود تولیدکنندگان داخلی به منظور حفظ تعادل در بازار عرضه و تقاضا و بکارگیری ظرفیت های خالی و افزایش تولید، نیاز بازار داخل را به سرعت تامین کنند.

وی تصریح کرد: بی تردید تولیدکنندگان لنت توان تامین نیاز داخل را دارند البته تصمیم یکباره دولت مبنی بر ممنوعیت واردات در شرایطی اتفاق افتاد که طی ماههای گذشته برخی از تولیدکنندگان به دلیل مشکلاتی چون کمبود نقدینگی و ورود کالاهای مشابه خارجی ناگزیر به بستن کارخانه و تعطیلی شده اند.

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ با اشاره به اینکه برای دستیابی به حداکثر ظرفیت تولید در کارخانجات تولیدی جای هیچ نگرانی وجود ندارد، افزود: به دنبال این اقدام دولت، انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز جلسه ای را با تولیدکنندگان تشکیل و به تمامی فعالان در این صنعت اعلام کرد به سرعت شرایط عرضه روز متناسب با تقاضا را فراهم کرده و نیاز بازار را تامین و تلاش کنند کیفیت تولید را بالا نگه داشته و قیمت ها را متعادل نمایند.

وی با توجه به تامین 70 درصد از نیاز بازار از لنت های خارجی تاکید کرد: در شرایط فراهم شده، برخی از واحدها باید دستگاهها را ارتقاء داده و نسبت به راه اندازی دوباره بخش های تعطیل و بازگشت به تولید اقدام کنند تا بازار خالی نماند.

 

لنت

 

حمایت از واحدهای تولیدی غیر فعال برای بازگشت به چرخه تولید؛
ظرفیت 40 درصدی غیر فعال واحدهای تولیدی لنت فعال می شود

به گفته وی در صورتی که ظرفیت غیر فعال کارخانجات تولیدی لنت که 30 تا 40 درصد است ، فعال شود و مواد اولیه مورد نیاز واحدها به خصوص نقدینگی و تکمیل ماشین آلات مورد نیاز صورت پذیرد مشکلی در تامین نیاز داخل بوجود نخواهد آمد.

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ، در ادامه حمایت دولت در این شرایط را ضروری دانست و گفت : در صورتی که تولیدکنندگان به لحاظ نقدینگی و ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه توسط دولت حمایت شوند شرایط خوبی را در تولید لنت در داخل خواهیم داشت و وگرنه شرایط نگران کننده ای را در پیش خواهیم داشت.

وی همچنین به توان تولیدکنندگان داخلی برای تولید انواع لنت های مورد نیاز در کشور اشاره کرد و متذکر شد : هیچ لنتی در بازار وجود ندارد که تولیدکنندگان داخلی امکان تولید نداشته باشند چنانچه امروز بسیاری از لنت های پیچیده صنعتی، ریلی، کشاورزی و حتی لنت های چاههای نفت در کشور تولید می شود و مشکلی به لحاظ تکنولوژی تولید در این زمینه وجود ندارد.

لاجوردی در پایان ابراز امیدواری کرد: تولیدکنندگان داخلی با بالا بردن کیفیت و تعادل قیمت، بازار لنت ترمز در کشور خود را بدست خواهند آورد.

کد خبر 98212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha