کد خبر 142801
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
عدم تمرکز در ثبت سفارش، آمار تخلفات واردات لنت را بالا برد!

گرچه گفته می‌شود آمار مشخصی در خصوص سهم قاچاق در بازار لنت ترمز در اختیار نیست اما به گفته یک مقام صنفی حدود 40 تا 50 درصد بازار در اختیار لنت‌های قاچاق و وارداتی است که بیش از همه وظیفه سازمان ملی استاندارد در انجام وظیفه قانونی این دستگاه جهت شناسایی و توقیف لنت‌های غیر استاندارد از سطح بازار را سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کشف لنت‌های ترمز تقلبی و قاچاق از اخباری است که توجه هر خواننده‌ای را به خود جلب می کند. لنت‌های ترمز قاچاق که هرازگاهی اخباری از توقیف آن در گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد از مسیرهای مختلف قانونی و غیرقانونی وارد و در بازار عرضه می‌شوند.

این در حالی است که سیستم ترمز یکی از اجزای مهم ایمنی خودرو محسوب میشود که سلامت و ایمنی سرنشینان خودرو را تضمین می‎کند. در صورت عرضه چنین قطعه‌ مهمی در ایمنی خودرو بدون در نظر گرفتن کیفیت و استانداردهای لازم، شاهد ضربه مهلکی به ایمنی سرنشینان خودروها و سلامت جامعه خواهیم بود.

 با این وجود کارشناسان معتقدند که به رغم برخی آمارهای موجود در خصوص سهم 2 تا 3 میلیاردی قطعات قاچاق در بازار قطعه یدکی، رقم مشخصی در خصوص لنت‌های تقلبی و قاچاق در اختیار نیست و اعداد و ارقام در این حوزه به هیچ وجه دقیق نیست.

دبیر انجمن تولیدکنندگان صنایع لنت ترمز و کلاچ در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن تایید فقدان آمار دقیق در این بخش، معتقد است 40 تا 50 درصد بازار در اختیار لنت‌های وارداتی و قاچاق است و می‌گوید: تشخیص قاچاق یا تقلبی بودن لنت‌های موجود در بازار بسیار دشوار است.

مسعود حسن‌پور در عین حال بازار لوازم یدکی را بسیار وسیع دانسته و تاکید می‌کند: صدها هزار قطعه در این بازار وجود دارد بنابراین اینکه بخواهیم رقم دقیق قطعات قاچاق در حوزه لنت ترمز را در میان انبوهی از این قطعات تعیین کنیم عملا ممکن نیست.

وی در ادامه بهترین اقدام دولت در حمایت از تولیدکنندگان لنت ترمز را جلوگیری از قاچاق و واردات غیرقانونی در این بخش عنوان کرد و افزود: این روزها تولیدکنندگان تنها به جهت تامین مواد اولیه و ارز با مشکل مواجه نیستند و متاسفانه ثبت سفارش‌های غیرقانونی و تخلف‌های صورت گرفته در واردات لنت ترمز فشار زیادی را به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این قطعه در بازار وارد کرده است.

به گفته این مقام صنفی هم اکنون ثبت سفارش‌هایی در سازمان صمت استان‌ها می‌شود که این عدم تمرکز در ثبت سفارش باعث شده در برخی استان‌ها تخلفاتی در ثبت سفارش و واردات لنت ترمز انجام شود  در حالی که لنت از قطعاتی است که تولید آن در داخل به میزان کافی انجام می‌شود و تنوع خوبی هم در تمام وسایل نقلیه دارد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه تمامی لنت‌های تولیدی در کشور دارای استاندارد و تاییدیه‌های کیفی است، تصریح کرد: در حال حاضر 85 تولیدکننده لنت ترمز در کشور فعالیت می‌کنند که همگی دارای تاییدیه‌های استاندارد هستند البته تعداد تولیدکنندگان 50 درصد بیش از این آمار است که بسیاری از آنها در پروسه‌های دریافت تایید از سازمان استاندارد قرار دارند.

وی همچنین در واکنش به اجرای طرح شناسه کالا در جلوگیری از قاچاق لنت ترمز به کشور گفت: قوانین بسیار خوب هستند اما متاسفانه در اجرا با مشکلات همراه می‌شوند به عنوان مثال سازمان ملی استاندارد موظف است لنت‌های غیر استاندارد در سطح بازار را شناسایی و توقیف کند در حالی که این به دلیل برخی کمبودها در اجرای این موارد قانونی با مشکل مواجه است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر چه تولیدکنندگان با مواردی چون قاچاق لنت و تامین مواد اولیه و ارز مواجه‌اند اما همچنان در حال رایزنی با دولت و مجلس و سایر نهادهای مربوطه هستند تا این معضلات حل شوند.

کد خبر 142801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha