کد خبر 108003
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
سالروز نخستین سفر هوایی

پرشین خودرو: گرچه اختراع بالن و پرواز با آن به سال ۱۷۸۳ بر می‌گردد اما نخستین سفر هوایی واقعی که فاصله‌ای نسبتا طولانی را در برگرفت به ۷ ژانویه ۱۷۸۵ مربوط می‌شود که طی آن دو مرد شجاع، با بالنی پر شده با هوای گرم اقدام به پرواز کردند و از انگلستان پس از عبور از دریای مانش خود را به فرانسه رساندند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، ژان پیر بلانشارد و دکتر جان جفرز در این روز با استفاده از یک بالن و عبور از تنگه دوور ، فاصله بین جزیره انگلیس و فرانسه که حدود ۴۰ کیلومتر بود را طی کردند. تا آن زمان هیچ کس چنین مسیری طولانی را از طریق هوا نپیموده بود.

این دو نفر در حالی که صدها نفر در ساحل جمع شده بودند و آنها را تشویق می‌کردند به بالن خود سوار شدند و بعد از قطع طناب از زمین فاصله گرفتند. زمان طوری انتخاب شده بود که باد آنها را به طرف فرانسه ببرد. ظاهرا همه چیز بر وفق مراد هوانوردان پیش می‌رفت اما در نیمه راه هوای داغ داخل بالن به دلیل سردی هوا به تدریج گرمای خود را از دست می‌داد و از ارتفاع بالن کاسته می‌شد.

بلانشارد و جفرز برای آن که بالن سبک‌تر شود و ارتفاع بگیرد شروع کردند به بیرون ریختن وسایل داخل بالن کردند و گرچه از سطح آب کمی بالاتر رفتند اما مشکل کاملا حل نشد و مرتبا از ارتفاع کم می‌شد، به طوری که فاصله بسیار اندکی بین سبد بالن و آب باقی ماند و در نهایت دو هوانورد مجبور شدند حتی لباس‌های خود را درآورند و به دریا بریزند.

در حالی که از شدت سرما می‌لرزیدند. خوشبختانه بالن ارتفاع گرفت و در دریا سقوط نکرد. بعد از حدود دو ساعت در وضعیت نیمه عریان و در حالی که می لرزیدند به ساحل رسیدند. در این زمان سطح حرکت نزدیک به زمین بود به طوری که بلانشارد توانست با گرفتن شاخه یک درخت جلوی حرکت بالن را بگیرد و آن را بنشاند و به این ترتیب نخستین سفر هوایی انسان پایان یافت.

کد خبر 108003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha