بحران بازار ارز و قیمت خودرو دامن گیر بازار قطعه یدکی شد!

پرشین خودرو: تامین قطعات یدکی پر مصرف و رشد قیمت در روزهای اخیر به مهمترین نگرانی بازار قطعه یدکی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار قطعه یدکی در یکی دو سال اخیر به دلیل مشکلات ارزی و تحریم ها در حوزه تامین ارز، تولید و واردات و موانع گمرکی با مشکلات جدی مواجه شده است به طوری که به گفته فعالان بازار لوازم یدکی در این سالها دولت همکاری قابل قبولی را با تولید کنندگان و واردکنندگان قطعه یدکی نداشته است.

در چنین شرایطی است که انتظار می رود با اوج گیری قیمت و کمبود در بازار قطعات یدکی به خصوص قطعات خودروهای مونتاژی در حوزه ثبت سفارش، دست واردکنندگان را باز بگذارد تا کمبود و قیمت در بازار قطعات این خودروها مدیریت شده و رضایت مصرف کنندگان حاصل شود.

در همین راستا مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با ابراز نگرانی از تحولات اخیر قیمتی و رشد قیمت در بازار قطعات یدکی خودرو اظهار داشت: افزایش قیمت ارز و از سویی نوسانات شدید قیمتی در بازار خودرو بر قیمت قطعات یدکی خودرو تاثیر گذاشته و قیمت انواع قطعات داخلی و وارداتی را از 10 تا 15 درصد افزایش داده است.

 



وی با اشاره به تاثیر ادامه نوسانات ارزی و تحولات بازار خودرو بر تدوام رشد قیمت قطعه یدکی گفت: با وجود اینکه در ماههای پایانی سال 97 شاهد تثبیت در قیمت قطعات یدکی بودیم اما نوسانات ارزی در سال جدید قیمت قطعه یدکی را دچار تحول و رشد قیمت کرد.


نمایندگی ها به تعهدات خود در حوزه خدمات پس از فروش عمل کنند

کاظمی همچنین با توجه به کمبود در بازار قطعات خودروهای وارداتی و رشد قیمت در بازار این قطعات تاکید کرد: باید نمایندگی های شرکت های خارجی قطعات مورد نیاز خریداران این شرکتها را بر اساس تعهدی که در حوزه خدمات پس از فروش دارند تامین کنند.

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو شرط اولیه تامین قطعه یدکی در بازار را مجوز وزارت صنعت به واردکنندگان برای ثبت سفارش و واردات قطعه یدکی عنوان کرد و افزود: چنانچه این همکاری از سوی دولت صورت گیرد مشکل کمبود و گرانی در بازار تا حدودی مدیریت خواهد شد.

کاظمی با اشاره به افزایش همکاری گمرک برای ترخیص قطعات یدکی دپو شده در گمرکات، خاطر نشان کرد: اوضاع کنونی بازار قطعه یدکی گمرک تنها نهادی است که تلاش کند و مانع ورود قطعات بی کیفیت و قاچاق به کشور شود.


نقش 50 درصدی تعمیرگاهها در افزایش عیوب قطعات یدکی

وی در پایان با توجه به افزایش نارضایتی مردم از افزایش قطعه یدکی معیوب درصد مهمی از این اتفاق را مربوط به جریان تعویض قطعات در تعمیرگاه ئها دانست و یاد آور شد: اطلاعات ناکافی و عدم تخصص در نصب و تعویض قطعه در تعمیرگاهها بیشترین علت ایجاد عیوب در قطعات یدکی است به طوری که هم اکنون بیش از 50 درصد افزایش قطعات معیوب و شکایات مربوط به جریان تعویض قطعات در تعمیرگاهها باز می گردد.

کد خبر 113435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha