قطعه سازان خواستار اختصاص بودجه ای جداگانه برای پروژه 301 شدند

پرشین خودرو: تامین سرمایه در گردش قطعه سازان از بحران های جدی در اجرای پروژه 301 است از این رو قطعه سازان از ایران خودرو درخواست کردند تا بودجه جداگانه ای را برای پروژه 301 اختصاص دهد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: تامین سرمایه در گردش قطعه سازان از بحران های جدی در اجرای پروژه 301 است که البته این موضوع به خودروساز هم منتقل شده است.

مازیار بیگلو تصریح کرد : البته در جلسه ای که قطعه سازان با شرکت ساپکو داشتند میزان نقدینگی و سرمایه در گردش برای پروژه داخلی سازی پژو 301 اعلام شد و از ایران خودرو درخواست شد تا بودجه جداگانه ای را برای پروژه 301 اختصاص دهد.

وی افزود : انجمن قطعه سازان به عنوان یکی از طرف های این پروژه که در جریان انتخاب سازنده و پیشرفت پروژه 301 قرار دارد ، در جلسات اعلام کرده در شرایطی که قطعه سازان توان مالی عادی برای تولید را ندارد چگونه می توانند نقدینگی جداگانه ای را برای سرمایه گذاری در ماشین آلات و قالب ها و سخت افزارها هزینه کرده و سرمایه در گردش جدیدی را برای خودرو جدید 301 تامین نمایند.

 

مازیار بیگلو


به گفته بیگلو هم اکنون تامین نقدینگی اجرای پروژه 301 نگرانی است که هم ایران خودرو و هم قطعه سازان دارند.


دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه رفع بخشی از مشکل نقدینگی برای اجرای پروژه 301 را در گرو پرداخت تسهیلات مصوب دولت به قطعه سازان دانست و یاد آور شد : در این مدت تمام مباحث مربوط به تامین نقدینگی این پروژه صورت گرفت و در نهایت باز هم به عدد 7 هزار میلیارد تومان رسیدیم که باید به صورت تسهیلات و یا حتی کمک بلاعوض به قطعه سازان پرداخت شود هر چند به جهت شرایط اقتصادی کشور توقع پرداخت کمک بلاعوض را از دولت نداریم.

وی اضافه کرد: عدم اجرای این موضوع که جزء مصوبه دولت و از تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی است ، ضمن اینکه اجرای پروژه ها 301 را با مشکل مواجه می کند بلکه تولید روزانه شرکتها و بازار خودرو را بر هم می زند .

دبیر انجمن قطعه سازان، در ادامه به موضوع کسری قطعات خودروهای ناقص و تحمیل این جریان بر نحوه پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط سوی خودروسازان پرداخت و گفت : متاسفانه نحوه پرداخت مطالبات و عدم رعایت عدالت در پرداخت ها به صورت ریشه ای دارد قطعه سازی را نابود می کند.


قطعه سازانی که بیشترین کسری قطعه را باعث شدند پول بیشتری هم دریافت می کنند !

وی گفت : هم اکنون قطعه سازانی که بیشترین کسری قطعات را باعث شدند پول بیشتری بابت مطالبات دریافت می کنند به دلیل اینکه باید قطعه بیشتری را تحویل دهند اما قطعه سازانی که سختی و بار تولید را بر دوش کشیدند و قطعات را تامین کردند و بر خودروها سوار شده ، سرمایه شان محبوس شده و کمترین مبلغ را دریافت می کنند.

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان تصریح کرد : با جریان بوجود آمده در نحوه پرداخت نقدینگی به قطعه سازان برای تکمیل خودروها بدون شک شاهد بحرانی خواهیم بود که با بازگشت تولید به روال عادی بروز کرده و موجب حذف 700 تا 800 واحد قطعه سازی از چرخه تولید و باقی مانده تنها 4 تا 5 واحد بزرگ خواهد شد .


کل مطالبات قطعه سازان از 2 خودروساز به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسید

بیگلو افزود : هم اکنون قطعه سازی هست که 6 ماه بیشتر هم طلب دارد اما قطعه سازانی هم با تاخیر کمتر از یک ماه مطالباتشان را دریافت می کنند .

وی در ادامه در خصوص کل مطالبات قطعه سازان گفت : جمع مطالبات قطعه سازان از دو خودروساز کشور کمی کمتر از 20 هزار میلیارد تومان است.

به گفته بیگلو مشکل قطعه سازان تنها رقم مطالبات نیست بلکه نحوه خرید مواد اولیه داخلی و خارجی قطعه سازان و پرداخت پول است .


مواد اولیه داخلی را به قطعه سازان به دلار می فروشند ! / کسی در این کشور به ریال اعتقادی ندارد

دبیر انجمن قطعه سازان خاطر نشان کرد : سال گذشته و پیش از آغاز تحریم های جدید خرید مواد اولیه داخلی و خارجی قطعه سازان به صورت مدت دار صورت می گرفت و مواد اولیه داخلی نیز به همین منوال بود به طوری که هنگامی که می خواستیم از شرکت مس یا صنایع فولاد و صنایع پتروشیمی خریدی انجام دهیم گاهی اوقات به صورت خرید اعتباری و گاهی به صورت گشایش اعتبار اسنادی داخلی یا ریالی انجام می گرفت اما متاسفانه امروز تمام خریدهای داخلی نیز نقض شده و قیمت ها بر اساس ارز افزایش یافته است و مواد معدنی داخلی را در ایران به ایرانی به دلار می فروشند و به نظر می رسد کسی در این کشور به ریال اعتقادی ندارد.

بیگلو افزود : برای خریدهای خارجی هم که پیش پرداخت صورت می گیرد و ابتدا پول برای طرف های خارجی که اغلب شرکتهای چینی هستند ارسال می شود و شرکتها پس از دریافت پول تازه اقدام به تولید می کنند و سپس ارسال کالا می کنند به طوری که پولی که امروز ارسال 3 ماه بعد کالا به دست قطعه ساز می رسد.

وی در پایان تاکید کرد : امروز نه تنها خرید قطعه سازان پس از 120 روز بعد از حمل کالا به صفر رسیده بلکه ناگزیر هستیم که نقدینگی3 ماه بعد را هم پیش پرداخت کنیم بنابراین با این شرایط اگر تمام 20 هزار میلیارد تومانی که جمع مطالبات قطعه سازان از خودروسازان است هم پرداخت شود باز هم نمی تواند بخش مهمی از مشکل قطعه سازان را حل کند چرا که خریدهای قطعه سازان به نقدی تغییر کرده است .

کد خبر 114978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha