کد خبر 120340
۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
دردسر كرونا برای صنعت خودروی چین!

پرشین خودرو: چند دهه است كه چین سرزمین موعود خودروسازان آمریكایی ، اروپایی و ژاپنی بوده، اما حالا شیوع ویروس كرونا، بر كاهش تقاضا در این بازار عظیم مزید بر علت شده است.

به گزارش پرشین خودرو، فولكس واگن، تویوتا، دایملر، جنرال موتورز، رنو، هوندا و هیوندایی شركت هایی هستند كه در بازار چین سرمایه گذاری هنگفتی كرده اند، شراكت به وجود آورده اند و كارخانه های عظیمی را راه اندازی نموده اند. چین بیش از هر كشور دیگری خودرو می سازد و بزرگترین بازار خودروی دنیا است.


زمانی كه كارخانه های خودرو در چین به خاطر سال نوی چینی تعطیل می شدند، با فشار سنگین كاهش تقاضا رو به رو بودند چون دو سال متوالی را به دلیل برداشته شدن مشوق های مالیاتی با كاهش فروش سر كرده بودند. مسئولان هم خود را برای سال سوم افت رونق آماده می كردند. خیلی از این كارخانه ها تصمیم به ادامه تعطیلی های سال نو چینی گرفته بودند كه این تعطیلی اجباری شد چون كانون تولید خودرو در چین یعنی وهان Wuhan به یك ویروسی مبتلا شده كه جان صداها نفر را تاكنون گرفته است. این شیوع ناگهانی ویروس، تعطیلی كارخانه ها را طولانی تر و فرو رفتن به ركود جهانی فروش خودرو را عمیق تر می كند.


نزدیك به 60 میلیون انسان در چین در قرنطینه به سر می برند و سه شهر بزرگ در این كشور تأیید كرده اند كه در آنها هزاران نفر مبتلا وجود دارد. هنوز هم جلوی انتشار این ویروس به طور كامل گرفته نشده است. حالا تمام خریداران احتمالی در خانه هایشان منتظر نشسته اند كه به معنی واقعی جلوی شیوع این بیماری گرفته شود.

هر چقدر تعطیلی كارخانه های قطعه سازی و خودروسازی طولانی تر شود، بیرون آمدن از ركود هم دشوارتر می شود. بر اساس تحلیل های مؤسسه سنجش جهانی اس اند پی، فصل اول سال 2020 میلادی چین را به 15 درصد كاهش تولید مواجه خواهد كرد.

 

صنعت خودرو



صنعت خودرو بیش از هر صنعتی با عواقب ویروس دست و پنجه نرم خواهد كرد چون انتشار این ویروس از كانون تولید خودرو در چین شروع شده است. جنرال موتورز، نیسان، رنو، هوندا و پژو همگی در وهان كارخانه های عظیمی دارند كه از ماه ژانویه تعطیل شده و هنوز بازگشایی نشده اند.

وهان و سایر شهرهای ایالت هوبای، متولی تولید 9 درصد از خودروها در كشور چین هستند. هرچند كه پژو در مصاحبه با سی ان ان گفته است كه در لجستیك بخش اروپایی این شركت اختلالی پیش نیامده، اما هنوز بسیار زود است كه آثار و عواقب این شیوع بیماری اندازه گیری شود. همه خودروسازان تلاش می كنند كه صدمات و خسارات ناشی از ویروس كرونا را به حداقل برسانند.

مری بارا مدیر عامل جنرال موتورز به سهامداران می گوید: «موقعیت بسیار سیال شده» و به سهامداران اطمینان می دهد كه تمام تلاش خود را خواهد كرد كه زنجیره تأمین دچار وقفه نشود.

فولكس و دایملر هم توقع دارند كه از اواخر فوریه كارخانه ها شروع به كار كنند. شاید بزرگترین آسیب نصیب فولكس شود، چون فولكس بزرگترین خودروساز خارجی چین به حساب می آید و 24 كارخانه در این كشور احداث كرده و 40 درصد تولیدات فولكس واگن در سبد چین قرار دارد. تا به امروز هم ادعای آنها این است كه زنجیره تأمین آنها دچار وقفه نشده و آمادگی كامل برای شروع مجدد دارد.

تویوتا 15 درصد از تولیدات خود را در سبد چین چیده است اما نسبت به رقیب ژاپنی خود، یعنی هوندا، كمتر در معرض آسیب قرار دارد. تویوتا كه مقام دوم خودروسازی جهان را دارد، قرار بود از 10 فوریه تولید را از سر بگیرد اما 12 كارخانه سرمایه گذاری مشترك تویوتا هنوز تعطیل هستند. از این 12 كارخانه 4 كارخانه خودرو و 8 كارخانه قطعه می سازند و حداقل تا یك هفته دیگر تعطیل خواهند بود. سخنگوی تویوتا هم می گوید كه آغاز مجدد سر خود اتفاق نخواهد افتاد و نیاز به تأیید مسئولان و حاكمان محلی دارد.

به احتمال زیاد، قبل از آن كه اوضاع رو به بهبودی بگذارد، كمی بدتر از این هم خواهد شد. دولت چین برای اطمینان از كنترل شیوع بیماری، به احتمال زیاد تعطیلی كارخانه ها را تمدید خواهد كرد و نیمی از خودروسازان و قطعه سازان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. حتی كارخانه های شانگهای و تیانجین كه صدها مایل دورتر هستند، از این تأثیر بی نصیب نخواهند ماند.

هر چقدر این تعطیلی ادامه پیدا كند، صنعت خودروی جهانی نیز آسیب بیشتری را متحمل خواهد شد.

شركت مهندسی بوش كه بزرگترین قطعه ساز دنیا به حساب می آید، چندین كارخانه در چین دارد كه دو كارخانه آن در شهر وهان است. قطعه سازان مطرح دیگر مثل شائفلر، زد اف، فورشیا و ولئو هم فعالیت های مهمی در چین دارند كه تحت تأثیر این شیوع قرار گرفته اند. سخنگوی بوش هم می گوید هنوز برای برآورد زیان ها و خسارت ها خیلی زود است.

اولین تأثیر جهانی شیوع ویروس كرونا در صنعت خودرو، تعطیلی كارخانه های كره جنوبی از جمله كیا و هیوندایی بود، چون تعطیلی كارخانه ها در زنجیره تأمین این دو خودروساز وقفه ایجاد كرد.

بر اساس آمار ارائه شده توسط سیمون مك آدام اقتصاد دان مؤسسه كپیتال اكونومیكس، خودروسازان كره ای 29 درصد از قطعات خودرو خود را از قطعه سازان چینی تأمین می كنند كه نشان می دهد سازندگان چینی چه تأثیر عمیقی در زنجیره تولید و تأمین در جهان دارند.

مك آدام در گزارش خود آورده است كه حتی تأمین كنندگانی كه كمترین تماس با سازندگان چینی دارند از این رویداد بدون آسیب عبور نخواهند كرد. حتی یك قطعه كم اهمیت در این زنجیره می تواند گلوگاهی برای قطعات پراهمیت شود.

منبع: سایپا

کد خبر 120340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha