اسقاط، کاهش 40درصدی تولید موتورسیکلت در سال 98 را رقم زد

پرشین خودرو: دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با اشاره به تاثیر طرح اسقاط بر افت 40 درصدی تولید موتورسیکلت در سال 98، از تبعات شیوع ویروس کرونا بر کاهش تولید برای این صنعت در سال 99 خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بحران ویروس کرونا که ماههاست بر اقتصاد جهان سایه افکنده است تا به امروز بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در دنیا را به تعطیلی کشانده است از خطوط تولید غول‌های فناوری و دیجیتال گرفته تا خودروسازان و قطعه‌سازان و حتی صنعت موتورسیکلت همه کم و بیش گرفتار ویروس کرونا شدند و فعالیت‌شان به‌صورت مقطعی به حالت تعلیق درآمده است.

صنعت موتورسیکلت ایران که در دو سه سال گذشته شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته است در سال گذشته متاثر از مشکلات تحریم و برخی قوانین با چالش های زیادی روبرو شد هر چند در ماههای پایانی سال 98 تبعات شیوع ویروس کرونا بر این چالش ها دامن زد و تولید و فروش در این صنعت به شدت کاهش یافت.
 

موتورسیکلت


نبود چشم اندازی روشن برای تولید موتورسازان در شش ماهه اول سال 99

این بحران به رغم هدف گذاری بسیاری از صنایع در سال جدید ، جریان تولید اغلب صنایع از جمله صنعت موتورسیکلت را با ابهام روبرو کرده است به طوری که به گفته دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با توجه به شیوع ویروس کرونا و تبعات منفی آن بر بخش های تولیدی و صنعتی در کشور ، عملا نمی توان چشم انداز روشنی را برای جریان تولید در صنعت موتورسیکلت به خصوص نیمه اول سال 99 ترسیم کرد.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با اشاره به سایه ویروس کرونا بر اوضاع موتورسازان در سال جدید ، به خبرنگار پرشین خودرو گفت : اگر چه بازار تقاضا و قیمت دو موضوع مهمی است که جریان تولید موتورسیکلت را در سال جدید را تحت تاثیر قرار می دهد اما نکته مهم تر تبعات انتشار ویروس کرونا بر جریان تولید موتورسازان است که هر گونه پیش بینی وضع تولید موتورسیکلت در شش ماهه اول امسال را غیر ممکن می کند.

بهمن ضیا مقدم، همچنین ضمن مرور برخی مشکلات صنعت موتورسیکلت در سال گذشته ، به افت 40 درصدی تولید در این صنعت در سال 98 اشاره و اظهار داشت : سال گذشته تاثیر برخی قوانین مانند قانون هوای پاک و مسائلی چون نوسانات ارزی بر قیمت تمام شده موتورسازان ، این صنعت را با چالش های زیادی مواجه کرد و موجب افت 40 درصدی تولید در مقایسه با سال 97 شد.


تبعات اجرای طرح اسقاط بر بازگشت بحران تعطیلی و بیکاری در صنعت موتورسیکلت

وی ضمن اشاره به تاثیر قانون هوای پاک بر تولید موتورسیکلت در سال گذشته افزود : طبق ماده 11 آئین‌نامه ماده 2 قانون هوای پاک که در شهریورماه سال 1397 به تصویب هیأت وزیران رسید، شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت شد. البته در ماه پایانی سال 97 قانون اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده به علت نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرا ، به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمد .

وی گفت : با اتمام این زمان در بهمن ماه سال گذشته و به رغم عدم استقبال صاحبان موتورسیکلت های فرسوده ، تولیدکنندگان موتورسیکلت با هدف احترام به قانون طرح اسقاط موتورسیکلت های فرسوده را با استفاده از گواهی معادل خودرو در اواخر سال گذشته اجرایی کردند تا بحران تعطیلی و بیکاری در این صنعت مواجه نشویم.

این مقام مسئول در انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت افزود : برهمین اساس تفاهمنامه بین انجمن موتورسیکلت‌ و مراکز اسقاط منعقد شد و در راستای این تفاهمنامه حدود 150 هزار گواهی اسقاط در اختیار موتور سیکلت سازان قرار گرفت.

به گفته ضیا مقدم استفاده از گواهی معادل خودرو در جریان طرح اسقاط موتورسیکلت صرفا اقدامی موقت و به منظور جلوگیری از تعطیلی کارخانجات بود که در اواخر سال گذشته با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت عملیاتی شد.

 

موتورسیکلت

 

لزوم اختصاص تسهیلات کم بهره به دارندگان موتورسیکلت های فرسوده

وی در ادامه با اشاره به تبعات اجرای این قانون بر صنعت موتورسیکلت در کشور ، خواستار اصلاح ماده 2 قانون هوای پاک و موضوع شماره گذاری موتوسیکلت به ازای اسقاط موتورسیکلت های فرسوده شد و در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد : در صورت عدم تصمیم گیری در خصوص اصلاح قانون هوای پاک ، ادامه اجرای این قانون ظرف 3 تا 4 ماه آینده مجدد کارخانجات موتورسیکلت سازی را با خطر تعطیلی مواجه خواهد کرد.

وی همچنین با توجه به عدم استقبال دارندگان موتورهای فرسوده برای اسقاط و جایگزینی موتور سیکلت جدید گفت : موتورسیکلت از وسایل حمل و نقلی است که همواره از ضریب تقاضای بالایی در میان اقشار متوسط و ضعیف جامعه برخوردار بوده است و بسیاری از این افراد نیز از این وسیله برای کسب درآمد استفاده می کنند به همین جهت طرح اسقاط موتورسیکلت فرسوده و دریافت موتور جدید بار سنگین مالی را بر دوش آنها می گذارد به همین جهت برای حمایت از این قشر و ایجاد انگیزه برای اسقاط موتورهای فرسوده دولت باید تسهیلاتی را به این افراد اختصاص دهد.

دبیر انجمن صنعت موترسیکلت افزود : البته انجمن موتورسیکلت بارها راهکارها و پیشنهادهایی را برای حل این مشکل و اسقاط موتورهای فرسوده به وزارت صنعت و سایر دستگاههای ذی ربط ارائه کرده است اما با گذشت 2 سال از این جریان تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

ضیا مقدم در پایان به برخی آمارها در خصوص تعداد موتورسکیلت های فرسوده در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود برخی گزارش ها مبنی بر وجود 10 تا 11 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور ، ارزیابی های دقیق تر نشان می دهد بسیاری از این موتورهای فرسوده وجود خارجی ندارند و هم اکنون زیر 2 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور در حال تردد هستند و الباقی آنها یا از رده خارج و یا بلا استفاده شده اند.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 121501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha