قیمت لنت ترمز 15 درصد افزایش می یابد!

افزایش بی رویه واردات، فعالیت واحدهای زیر پله ای و متقلب در کنار تاخیر در تامین ارز و مواد اولیه وارداتی از موضوعاتی است که بر ظرفیت لنت سازان تاثیر گذاشته است و بیش از پیش همکاری و مساعدت دولت بر کنترل واردات و نظارت بر عرضه لنت های تقبلی را می طلبد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مشکلات ارزی و تامین به موقع مواد اولیه این روزها به دغدغه جدی تولید کنندگان به خصوص زنجیره تامین خودروسازان تبدیل شده است موضوعی پیش بینی می شود در صورت عدم ارائه راهکار منطقی و تامین به موقع ملزومات تولید برسرعت و جریان تولیدکنندگان در سال جهش تولید تاثیر گذاشته و میدانی برای تاخت و تاز قطعات وارداتی و افزایش عرضه قطعات بی کیفیت و تقلبی فراهم نماید.

این مشکلات اگر چه مانعی بر مسیر قطعه سازان ایجاد کرده، اما مسائل جدی تری را نیز برای لنت سازان در کشور ایجاد کرده است این در حالی است تلاش صنایع تولیدی لنت ترمز در ماههای اخیر به منظور جهش تولید موجب بازگشت بخشی از واحدهای تولیدی تعطیل به چرخه تولید شده است اما آنچه که در این میان معضل مهمی برای لنت سازان داخلی ایجاد کرده است سهم واردات و عرضه لنت های تقلبی به بازار است موضوعی که بی شک ضمن آسیب به ظرفیت تولیدی در این صنعت ، مخاطرات زیادی را با برای خریداران لنت های تقلبی و صاحبان خودروها به عنوان قطعه ای فوق ایمنی ایجاد می کند.

در همین زمینه، رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به هدف گذاری صنایع تولیدی لنت ترمز برای تحقق جهش تولید، خواستار رفع موانع ارزی برای تامین مواد اولیه وارداتی در این صنعت شد و اظهار داشت: انتظار می رود دولت به جای مجوز واردات بی رویه لنت ترمز که گاها اتفاق می افتد، مواد اولیه و ارز مورد نیاز این صنعت را به موقع تخصیص دهد تا واحدهای تولیدی توانمندتر از قبل به تولید ادامه دهند.

حسین لاجوردی تاکید کرد: دولت باید حتما فکری برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان نماید تا با مساعدت های دولت و تامین ارز در این بخش امکان واردات و تامین مواد اولیه لنت سازان فراهم شود.

ارزبری 20 تا 40 درصدی لنت های تولیدی در کشور

وی در ادامه میزان ارزبری در این صنعت را متغییر و بسته به فرمول و نحوه تولید در شرکتها اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بین 40 تا 50 درصد مواد اولیه تولید لنت در کشور وارداتی است هر چند این درصد با توجه به فرمولاسیون کارخانجات تولیدی متفاوت و گاها بین 20 تا 40 درصد برای تولیدکنندگان متغییر خواهد بود.

 

لنت ترمز



لاجوردی در ادامه مهمترین افزایش تولیدات زیر پله ای و تقلبی را دیگر مشکل جدی صنعت لنت ترمز مطرح کرد و اظهار داشت : لنت قطعه فوق ایمنی است و کوچکترین بی توجهی به کیفیت این قطعه مشکلاتی را برای سرنشینان ایجاد و جان آنها را به مخاطره می اندازد این در حالی که هم اکنون تولید و عرضه لنت های تقلبی با نام برندهای معتبر داخلی و خارجی و افزایش فعالیت واحدهای زیر پله ای مسائل جدی را ایجاد کرده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاچ درهمین راستا به نقش نظارت کارشناسی دستگاههای متولی اشاره و با توجه به عدم اطلاع خریداران از اصالت و کیفیت لنت های موجود در بازار تصریح کرد: در چهار سال گذشته انجمن لنت ترمز جلسات و مذاکرات زیادی را با سازمان ملی استاندارد داشته است و به منظور رسیدگی به این موضوع، انعقاد تفاهم‌نامه ی امیان انجمن لنت ترمز ایران و موسسه استاندارد مطرح بوده که تاکنون عملیاتی نشده امید است در سال جاری در اولین گام برای مقابله با لنت های تقلبی این تفاهم نامه منعقد شود تا با همکاری کارشناسان و نیروهای متخصص انجمن ،عرضه لنت های تقلبی ریشه کن شود.

تاثیر واردات و لنت های تقلبی بر کاهش ظرفیت تولیدکنندگان داخلی / افزایش 15 درصدی قیمت لنت ترمز در بازار

لاجوردی در ادامه با اشاره به وجود حدود 37 واحد تولیدی لنت ترمز در کشور اظهار داشت: متاسفانه اغلب این واحدها با توجه به سهم واردات و عرضه لنت های تقلبی امکان تولید با تمام ظرفیت را ندارند.

وی افزود: طبق قانون هر کالایی که در کشور تولید و نیاز بازار را تامین می کند نباید نمونه خارجی آن وارد کشور شود و لنت ترمز نیز یکی از کالاهایی است که بیش از نیاز داخل تولید می شود حتی در حال حاضر صادرات در این بخش نیز وجود دارد بنابراین واردات آن باید ممنوع شود.

وی در پایان از تاثیر نرخ تورم و هزینه های ناشی از رشد نرخ ارز و مواد اولیه بر قیمت لنت در سال جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در سال جاری قیمت لنت ترمز به طور میانگین 15 درصد افزایش داشته باشد.

کد خبر 123102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha