کد خبر 123462
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
رأی كمیسیون تجارت علیه ماهیندرا صادر شد

ماهیندرا و ماهیندرای هندوستان در آمریكا بازنده دعوی فیات كرایسلر به دلیل عدم رعایت حقوق معنوی جیپ شد.

به گزارش پرشین خودرو، كمیسیون تجارت بین المللی در آمریكا رأی علیه خودروسازی هندی ماهیندارا برای تولید خودروی شاسی بلند «روكسور» در این شركت داد و دلیل آن را عدم رعایت حقوق معنوی، به عبارت دقیق تر، نقض «پوشش تجاری» trade dress، و تقلید از شاسی بلند رانگلر برند جیپ عنوان كرد. بر اساس این رأی ماهیندرا حق فروش، واردات و ثبت سفارش این خودرو و قطعات آن را ندارد و همچنین كارخانه آن در آمریكای شمالی باید تعطیل شود.


قانون «پوشش تجاری» شامل تمام خصلت هایی می شود كه یك محصول از یك برند در ذهن و حافظه مردم به وجود می آورد طوری كه آن خودرو نزد مردم با نام و نشان و نام محصول خاص شناخته می شود و با دیدن آن خصلت ها، یاد محصول یا آن برند خاص می افتند و تولید كنندگان حق تقلید یا استفاده از این خصلت ها در محصولات خود را ندارند، طوری كه مردم تصور كنند آن محصول یا برند اصلی را خریداری كرده اند. برای مثال مردم با دیدن محصول رانگلر به یاد محصولات جیپ می افتند و خودروسازان دیگر حق ندارند محصول خود را طوری طراحی كنند كه به نظر برسد این محصول كمپانی جیپ است. جیپ رانگلر شباهت زیادی به یك جعبه دارد، چراغ های جلوی آن گرد و وق زده است و پنجره جلوی آن با یك نگاه قابل شناسایی است.


رأی این دادگاه از زمان صدور قابل اجرا است اما نماینده وزارت تجارت ایالات متحده 60 روز وقت دارد به دلیل سیاست گذاری های كشور در این حكم تجدید نظر كند.

 

ماهیندرا



تحقیقات كمیسیون تجارت بین الملل در آمریكا از سپتامبر 2018 آغاز شد و دلیل اصلی تأخیر این حكم، شیوع ویروس كرونا بود.

ماهیندرا هم در بیانیه ای روز جمعه اعلام كرد كه دیگر این محصول در كارخانه این شركت تولید نمی شود و از سال 2020 محصولی تازه جای آن را گرفته است. در این بیانیه ماهیندرا همچنین گفته است: «شركت ماهینداری آمریكای شمالی قاطعانه روی موضوع خود ایستاده است و اعتقاد دارد روكسور به هیچ عنوان قانون «پوشش تجاری» را نقض نكرده و باعث كمرنگ شدن یا بی اثر شدن نام و نشان تجاری جیپ نبوده است». ماهیندرا به دنبال حكم فرجام و دادخواهی مجدد در دادگاه فدرال آمریكا است.

اتحاد فیات كرایسلر هم در بیانیه ای از حكم كمیسیون تجارت بین الملل ابراز خوشنودی كرده و حق اظهار نظر بعد از مطالعه رأی دادگاه را برای خود محفوظ می داند.

این نكته هم ارزش یادآوری دارد كه روكسور در كارخانه اوبورن هیلز Auburn Hills در شمال دیترویت تولید می شد.

ماهیندار گزارش زیان فصل اول سال 2020 را روز جمعه منتشر كرد و این كارخانه بعد از شیوع ویروس كرونا، با مشكلات مهمتری هم دست به گریبان بود و این كمپانی را وادار به اتخاذ روش های كاهش هزینه خواهد كرد.

منبع: سایپا

کد خبر 123462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha