کد خبر 125603
۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
تاریخچه شرکت مرسدس بنز

غول خودروسازی آلمان کمپانی مرسدس بنز در نوامبر سال ۱۸۸۳ و با نام دایملر موتورن گسلشاف DMG در مانهایم آلمان و با همکاری گاتلیب دایملر و کارل بنز تاسیس شد.

به گزارش پرشین خودرو، شرکت دایملر بنز که امروزه به عنوان مرسدس بنز معروف است، در ژوئن ۱۹۲۶ بنیان گذاری شد. اساس تشکیل آن با تلفیق دو شرکت Benz&Cie و Dimler Motor Gesellschaft یا همان (DMG) بود که هر دو از شرکت های مخترع اتومبیل به حساب می آمدند. جالب تر اینکه هر دوی این شرکت ها هم وطن بودند.


Benz&Cie در سال ۱۸۷۱ توسط «کارل بنز» ساخته شد. « گاتلیب دایملر» و دستیار و همکار وی «ویلهم میباخ» نیز در سال ۱۸۹۰، DMG را بنا کردند. با ترکیب این دو کمپانی در حقیقت قدیمی ترین خط تولیدی اتومبیل سازی جهان بنا نهاده شد. خوب است که پیش از آن هیچ یک از این رو دو شرکت مستقل با وجود نزدیکی محل کار خود به هم، اطلاعی از کار یکدیگر نداشتند.


اولین اتومبیل

کارل بنز در شهر منهیم آلمان صاحب مغازه ای بود. وی در اولین کوشش های خود در سال ۱۸۸۵ توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز تولید کند. در بیست و نهم ژانویه سال ۱۸۸۶ آن را به عنوان یک اتومبیل سه چرخ با نام «موتور واگن بنز» ثبت کرد. در ۱۸۷۹ اولین پیشرانه رسمی بنز که در واقع مکملی برای موتور واگن پیش ساخته بود تولید گردید.

پیشرانه آن یک چهار ضرب تک سیلندر با سرعت بالا بود. بیشتر تمرکز بنز بر روی پیشرانه قرار داشت. اما بعدها کارش را روی موتور واگن خود توسعه داد و اولین اتومبیلش را در سال ۱۸۸۸ فروخت. بعدها در سال ۱۸۹۱ اولین مدل چهار چرخ این خودرو تولید شد. با توجه اتفاقاتی که در سال ۱۹۰۰ رخ داد، شرکت Benz&Cie به بزرگ ترین تولید کننده اتومبیل در جهان تبدیل شد.

 

اولین خودرو



آغاز کار

در جای دیگری از آلمان، در ۶۰ مایلی شهر منهیم، گاتلیب دایملر (۱۹۰۰ ۱۸۳۴) و ویلهم میباخ (۱۹۲۹ ۱۸۴۶) در محل کار خود در اشتوتگارت به فعالیت مشغول بودند. در ۲۹ آگوست ۱۸۸۵ اختراع خود را که یک الگوی پیشرانه گازی مدرن بود به نام «پیشرانه ساعت پدر بزرگ» عرضه کردند.

دایملر در هشتم مارس سال ۱۸۸۶ یک کالسکه خرید که «ویلهم ویمپف» آن را ساخته بود. میباخ مراحل آماده سازی این کالسکه را برای حمل پیشرانه جدید بر عهده داشت. البته طرح های مشابه یعنی یک کالسکه حاصل پیشرانه پیش از آن نیز ارائه شده بود. اما این مدل یک تفاوت بزرگ داشت و آن هم استفاده از پیشرانه درون سوز بود. نویسندگان تاریخچه مرسدس بنز از آن به عنوان یک « کالسکه ی بی اسب» نام می برند.

در سال ۱۸۸۹ دایملر و میباخ اولین خودروی چهار چرخ را تولید کردند. در سال ۱۸۹۰ این دو همکار دیرینه، کمپانی DMG را پایه گذاری کردند و یک سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۱ اولین اتومبیل خود را به فروش رساندند.

خط کاری DMG به گونه ای بود که دوام زمانی می توانست آن را به یک ابر قدرت مستقل در عرصه خودرو سازی بدل نماید. یعنی با توجه به سابقه کوتاهی که در تاریخچه این شراکت دو نفره ثبت گردید، پیشروی DMG درصورت ادامه فعالیت در شرایط مساعد می توانست امروزه نام آن را به جای هر نام دیگری بر سر زبان ها بیاندازد.



مشکلات سازنده

اما در کنار مشکلات سیاسی و تحولات اقتصادی در آن دوران، مشکلات درونی پایه های این شرکت را راست کرد. در سال ۱۹۰۰ میلادی بود که دایملر در گذشت و اندکی بعد میباخ نیز DMG را ترک کرد. مجموعه ی این اتفاقات عرصه را بر پیشرفت هر چه بیشتر بنز و کمپانی اش هموار کرد. در سال ۱۹۲۴ پس از جنگ جهانی اول، کشور آلمان با مشکلات اقتصادی فراوانی رو به رو شد.

به همین دلیل یک « توافقنامه مشترک المنافع» میان دو خودرو سازی مزبور منعقد شد به موجب این قرارداد که تا سال ۲۰۰۰ پا برجا بود دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشترک محصولاتشان را بفروشند.

۲ سال بعد در سال ۱۹۲۶ این دو کمپانی رسما با هم ادغام شدند و با نام «دایملر بنزAG» اتومبیل ها و کامیون های خود را عرضه کردند. این شرکت جدید با یادگاری از دایملر یعنی آرم طراحی شده توسط وی وارد عرصه شد.



داستان آرم شرکت بنز

این آرم (یک ستاره سه سویه) نشانگر توانایی های این شرکت برای استفاده ماشین هایش در هر سه زمینه کاربردی زمین، هوا و دریا (خواه نظامی و خواه غیر نظامی) بود. این ستاره اولین بار در خودروی مدل ۱۹۰۹ که تولید DMG بود استفاده شد.

البته الگوی حال حاضر مرسدس بنز یک دایره نیز در اطراف این ستاره دارد که تا قبل از سال ۱۹۳۷ فاقد آن بود. که از آن سال به بعد این لوگو تغییر یافته است.

در هر حال حاصل ادغام این دو کمپانی که رقیب یکدیگر بودند، امروزه سیل عظیمی از محصولات متعدد و متنوعی را شامل می شود که تقریباً در تمامی زمینه ها، از دوچرخه سازی تا صنایع نظامی و حتی مسابقات جهانی به بازار عرضه می شود. مرسدس بنز در حال حاضر در بیش از ۱۳۰ کشور جهان مرکز فروش و خدمات رسمی بوده را دایر کرده است.
فروش بی سابقه، این بار در امریکا
موارد فعالیت این شرکت به شدت مثبت و تکاملی است. برای مثال در سال ۲۰۰۵ در ادامه سیر صعودی فروش این شرکت در سال های گذشته، در مرکز فروش ایالات متحده (MBUSA) تعداد ۴۲۱۲۲۴ دستگاه از محصولات حمل و نقل این شرکت به فروش رسیده است. که این موضوع یک آمار خیره کننده در تاریخ بنز محسوب می شود.

این نکته بسیار قابل توجه و تامل است که پشتکار، هدف مشخص و تلاش مستمر در راه رسیدن به هدف در هر شرایطی (حتی نابسامانی هایی همچون جنگ جهانی) می تواند با رسیدن به نتیجه ی دلخواه همراه باشد. آنچه در بیان اینجا مد نظر است همچون بسیاری قسمت های دیگر منحصر به یک اطلاع رسانی و نگرش سطحی به سیر تغییرات شرکت های صنعتی خارجی نیست. قطعا یک دید عمیق به خشت اول و سیر تکاملی الگوی صنعتی موفق می تواند در بهبود وضعیت خودرویی اگر نه موثر ولی راه گشا باشد.


تلاش و همت مضاعف، راز موفقیت بنز

اگر بخواهیم تاریخچه‌ ی این ابر خودروساز را در یک عبارت خلاصه کنیم باید بگوییم: “بیش از یک قرن و نیم ثبات در نوآوری حتی در هنگام ناسازگاری‌ ها”. کمپانی مرسدس بنز که توسط Daimler Benz پایه‌گذاری شده است، تاریک‌ ترین و سخت‌ ترین دوران تاریخی را در اروپا تجربه کرده و بسیاری از نوآوری ها را نیز علی رغم مشکلات در همین زمان به ثمر نشانده است.

داستان مرسدس بنز یک درس تاریخی است که در آن پایداری، مقاومت، احترام و از همه‌ی اینها مهم‌ تر، اهمیت به تلاش مستمر برای رسیدن به پیشرفت مستمر دریافت می شود.

این مطلب، تاریخچه ی مرسدس بنز را از اولین روزهای تأسیسش و مواجهی آن با جنگ‌های جهانی اول و دوم و روند رشد و رونق محصولات آن را در دهه‌های مختلف بررسی خواهد کرد.


گوتیب دایملر و کارل بنز

این دو نفر هرگز یکدیگر را ملاقات نکردند اما هردوی آن‌ها در سال‌های دهه‌ی ۱۸۸۰ میلادی یک موتور با سرعت‌بالا اختراع کردند. گوتیب دایملر که در کسب‌ و کارهای خانگی خود مشغول فعالیت بود با همکاری فردی به نام ویلهیم میباخ کار خود را برای آنچه بعداً تبدیل به یک موتور بنزینی شد، در سال ۱۸۸۵ میلادی آغاز کردند.

در همان سال‌ها بود که کارل بنز با بررسی و بهینه‌سازی سیستم دوچرخه اولین قدم‌ های خود را برای ساخت اولین اتومبیل برداشت. بعد از سال‌ها مبارزه با شرکای تجاری ناپایدار در کسب‌وکار خانگی و درگیری با مشکلات بانکی، کارل بنز در سال ۱۸۸۳ شرکت بنز و راینیش گاهموتورن- فابریک را تأسیس کرد. این شرکت یکی از اولین تولیدکنندگان خودرو در آلمان بود.

در سال ۱۸۸۶ میلادی کارل بنز اولین اختراع خود را Motorwegen نامید و آن را به نام خود ثبت کرد. این ثبت اختراع مسیر صنعت حمل‌ونقل آلمان و جهان را برای همیشه تغییر داد.



تأسیس DMG

در سال ۱۸۹۰ میلادی Daimler MotorenGesellshaft یا DMG توسط دو شریک تجاری تأسیس شد.

در سال ۱۸۸۵ یک موتور احتراق اختراع کردند و درست یک سال بعد توانستند یک موتورسیکلت را به یک قایق متصل و آن را تبدیل به قایق موتوری کنند. پس از دست‌یابی به این موفقیت آن‌ها توانستند در اوایل سال ۱۸۹۲ ساخت خودروهای خود را به‌طور جدی آغاز کنند اما با وجود موفقیت‌ های کسب‌شده در این راه دایملر و میباخ با سهامداران شرکت خود دچار مشکل شده و از کسب‌وکار خود اخراج شدند اما هردوی آن‌ها در سال ۱۸۹۴ دوباره به DMG بازگشتند. گرچه که چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۰۰ گوتیب دایملر درگذشت و ۷ سال بعد از آن، میباخ برای همیشه DMG را ترک کرد.


یک تولد مهم در دل جنگ جهانی اول

 

مرسدس بنز

هر دو شرکت فعالیت‌های خود را در طول جنگ جهانی اول و پس‌ از آن ادامه دادند. با این‌ حال در سال‌های جنگ آن‌ها به‌شدت درگیر مشکلات اقتصادی بوده و بعد از آن از اثرات معاهده‌ ی ورسای رنج کشیدند. در طول جنگ بیشتر صنایع غیرنظامی به‌ طور کامل متوقف ‌شده بودند و اغلب فعالیت‌ ها به تولید جنگ‌ افزار برای ارتش بود.

تجمیع تمام این دلایل به ‌اضافه‌ی افزایش فعالیت شرکت‌های موتور خودروسازی در خارج از آلمان نیز کار را برای دو شرکت Benz و DMG سخت‌ تر میکرد. به همین دلایل آن‌ ها برای حفظ منافع خود در سال ۱۹۲۴ وارد یک مذاکره برای همکاری شدند.

به‌ این‌ ترتیب، مشارکت این دو کمپانی با یکدیگر آغازشده و آن‌ها زیر توافقنامه‌ ای را که تا سال ۲۰۰۰ میلادی اعتبار داشت، امضا کردند. اصل این توافقنامه در سال ۱۹۲۶ میلادی تکمیل شد و هر دو شرکت باهم ادغام شدند.این تولد شرکت Daimler Benz بود.

فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ جهانی اول بود که دو شرکت Benz و DMG را مجبور کرد برای حفظ منافع خود با یکدیگر ادغام شوند. اما این اتفاق، بهترین رویدادی بود که می‌توانست برای هردوی آن‌ ها رخ دهد.


دایملر بنز در جنگ جهانی دوم

مثل همه‌ ی صنایع و تمام کارخانه‌ های آلمانی در طی جنگ جهانی دوم، دایملر بنز نیز مشغول فعالیت و تولید برای ارتش آلمان بود. در سال‌های جنگ، بنز شروع به ساخت کامیون و موتورهای هواپیما برای ارتش آلمان کرد اما امکانات تولیدی آن‌ها برای این حجم از کار کافی نبود. ازاین‌رو آن‌ها یک کارخانه‌ ی جدید را در نزدیکی برلین به‌صورت کاملاً پنهانی و محرمانه تأسیس کردند اما طبق پیش‌ بینی همه‌ ی دنیا، جنگ جهانی دوم کوتاه بود و دایملر بنز به‌ زودی توانست فعالیت‌ های غیرنظامی خود را در زمینه‌ ی تولید خودروهای سواری از سر بگیرد.


اتفاقات مهم در تاریخ کمپانی مرسدس بنز


رشد شرکت بنز در سراسر جهان

پس از اتمام بازسازی‌ ها پس از جنگ، دایملر بنز دوباره به‌ سرعت رشد کرد. رکورد های فروش را شکست و در جهت نفوذ و گسترش به سراسر دنیا گام‌ های مهمی برداشت.

در سال ۱۹۵۴ میلادی، یعنی بعد از بازسازی و اصلاح ارز آلمان که به‌عنوان معجزه‌ ی اقتصادی از آن یاد می‌ شود، سود دایملر بنز به بیش از یک میلیارد مارک در سال رسید. در این دوره نماد شرکت دایملر یکی از سمبل‌ های رشد و شکوفایی آلمان بود. اعطای نمایندگی به کشورهای مختلف نیز در همین سال‌ ها آغاز شد. مدیران دایملر تا سال ۱۹۵۵ میلادی ۱۷۸ نمایندگی مختلف فروش محصولات بنز را در سراسر اروپا و آمریکا تأسیس کردند و به سرعت موقعیت خوبی را به‌عنوان یک فروشنده‌ ی خودرو در بازار جهانی به دست آوردند.



دهۀ ۱۹۶۰ میلادی، آغاز تولید خودروهای لوکس

طراحی و ساخت اغلب خودروهای لوکس در دایملر بنز از این دهه آغاز شد. مرسدس w111 که در آن به سلیقه‌ ی خریداران اروپایی و موضوع ایمنی سرنشینان اهمیت ویژه‌ای داده‌ شده است، جزو اولین محصولات سال‌های نخست این دهه است. همچنین مرسدس ۶۰۰ در سال ۱۹۶۳ تولید شد که تا سال‌ ها خودروی محبوب سران کشورهای مختلف بود.

مرسدس W113، W114 و S Class شاخص‌ترین محصولات تولیدی دایملر در این دهه بودند.



دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی، ورود نسل تازه‌ای از خودرو

در این دهه بود که مدل‌های محبوب SL به نام R 107 و C107 وارد بازار شدند. این‌ خودروها نسل تازه‌ ای از خودروهای تولیدی دایملر بودند که به‌ سرعت در سرتاسر جهان به شهرت و محبوبیت رسیده و سودهای چشمگیری را نصیب این شرکت کردند. در سال ۱۹۷۸ میلادی نخستین مدل‌ های بنز با موتور توربو دیزل به نام w116 تولید و روانه‌ی بازار شد و یک سال بعد دو مدل W126 و Class G هم به لیست تولیدات در این دهه اضافه شد.


سال‌ های ۱۹۸۰میلادی ، ارائه‌ی ۱۸ مدل در 10 سال

در سال ۱۹۸۳ بعد از ۴ سال توقف بنز در ارائه‌ی مدل‌های جدید این شرکت از W201 Mercedes Benz رونمایی کرد اما این آخر کار نبود. به‌مرور و در طول سه سال مرسدس بنز 18 مدل دیگر را وارد بازار کرد. در همین سال‌ها بود که عنوان این کمپانی از دایملربنز بهمرسدس بنز تغییر کرد.

در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی بود که نام شرکت دایملر بنز به مرسدس بنز تغییر کرد.


دهۀ ۱۹۹۰ میلادی، رشد شرکت با سرعتی باورنکردنی

در این دهه، روند طراحی و تولید مدل‌ های مختلف بنز با سرعت و رشد چشمگیری ادامه پیدا کرد. مرسدس بنز کلاس های Sl,SLK,M نمونه‌ی محصولات شاخص تولید این دهه هستند.


دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی و همکاری با مک لارن

در سال ۲۰۰۴ میلادی مرسدس بنز بعد از ۷ سال توقف در معرفی مدل‌های جدید، با همکاری مک لارن اقدام به تولید خودروی SLR مک لارن کرد و اواخر این سال از مدل CLS رونمایی کرد.


دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی، مرسدس بنز، بدون مرز، بی‌پایان

شاخص‌ترین خودروی این دهه تاکنون SLS و SMG است که شتاب صفرتا صد آن معادل ۳٫۸ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت است. این یعنی هنوز هم سرعت و شتاب و قدرت هیچ مرزی در خودروهای شرکت مرسدس بنز ندارند و این کمپانی در تلاش برای تحقق رؤیاهای خود و تمام کسانی است که ماشین‌های تولیدی آن را تحسین می‌ کنند. این دقیقاً همان دلیلی است که به خاطر آن در سال ۱۹۰۳ میلادی یک ستاره‌ ی سه‌ ضلعی را به نشانه‌ ی تسلط بر زمین، آسمان و دریا انتخاب کردند تا نمادی برای قدرت خودروهای تولیدی آن‌ها از هر نظر باشد.


نکات جالب خودروهای مرسدس بنز

تمامی خودروهای مرسدس بنز مجهز به سیستم تعلیق محوری مستقل هستند که برای اولین بار در خودروهای مسابقه‌ای تولید شده توسط بخش AMG مورد استفاده قرار گرفته بود.
تمامی موتورهای تولید شده توسط کمپانی مرسدس بنز، قبل از جایگذاری در خودروها، به صورت کامل تست می‌شوند. روغن استفاده شده برای تست موتور خودرو، حدود ۶۰ بار در داخل موتور خودرو چرخانده می شود تا تمامی کثیفی های داخل آن خارج شود.
سیستم هدایت تمامی خودروهای مرسدس بنز، مجهز به سیستم ضربه گیر بوده که سبب می شود تا کیفیت رانندگی با خودروهای مرسدس بنز ارتقا یابد و رانندگان سفر نرم و راحتی داشته باشند.


خودرو های بنز
خودروهای بنز سدان :

مرسدس بنز کلاس S سدان
مرسدس بنز کلاس C سدان
مرسدس بنز کلاس E سدان
مرسدس بنز کلاس E هیبریدی
مرسدس بنز میباخ S600
مرسدس بنز کلاس B از نوع Electric Drive

 

مرسدس بنز AMG GT S


خودروهای بنز کوپه :
مرسدس بنز AMG GT S
مرسدس بنز کلاس E کوپه
مرسدس بنز SLS AMG
مرسدس بنز کلاس C کوپه
مرسدس بنز کلاس S کوپه
مرسدس بنز کلاس CLA کوپه
مرسدس بنز کلاس CLS کوپه


خودروهای SUV و واگن :
مرسدس بنز کلاس E واگن
مرسدس بنز کلاس G از نوع SUV
مرسدس بنز کلاس GL از نوع SUV
مرسدس بنز کلاس M از نوع SUV
مرسدس بنز کلاس GLK از نوع SUV
مرسدس بنز کلاس GLA از نوع SUV


ماشین بنز کانورتیبل :
مرسدس بنز کلاس SL رودستر
مرسدس بنز کلاس SLK رودستر
مرسدس بنز کلاس E کابریولت
مرسدس بنز SLR مک لارن


بنز الگانس، خودروی محبوب ایرانی‌ ها!
شاید بتوان گفت که محبوب‌ ترین و معروف‌ ترین ماشین کمپانی بنز در ایران، بنز الگانس باشد. بنز الگانس C200 به عنوان یک ماشین صندوقدار ۴ در در میان ماشینهای مختلف، از ظرافت خاصی برخوردار است. بنز الگانس C200، دارای گیربکسی با ۵ دنده ی اتوماتیک بوده که به صورت ترکیبی، ۷٫۶ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌ کند. ابعاد این خودرو به صورت ۱۴۲۴ میلیمتر ارتفاع، ۴۵۲۶ میلیمتر طول و ۱۷۲۸ میلیمتر عرض است. الگانس C200 به صورت خالص ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد. موتور الگانس C200، حجمی برابر ۱۹۸۸ سی سی داشته که قادر است قدرتی برابر با ۹۵ کیلو وات و همچنین گشتاور ۱۸۵ نیوتون متر تولید کند. سیستم ترمز الگانس C200 متشکل از یک ترمز دیسکی خنک شونده برای جلو و دیسکی برای بخش عقب است.

کد خبر 125603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha