مجلس با شفاف سازی، آماده رفع مشکلات ارزی و گمرکی خودروسازان است

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس راهکار کوتاه مدت برای مدیریت بازار و جلوگیری از رشد کاذب قیمت در بازار خودرو را عرضه بیشتر خودروسازان دانست و از حمایت و همراهی این کمیسیون برای رفع موانع گمرکی و ارزی به منظور سرعت بخشی در تکمیل خودروهای ناقص خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو در حالی این روزها همراه با موج شدید قیمتی در بازار ارز شاهد شوک قیمتی و اعلام ارقام نجومی در خودروهاست که از ابتدای سال با آغاز مرحله جدید قیمتی در بازار خودرو، مسئولان و سیاست‌گذاران خودرویی با برگزاری نشست و ابلاغ دستورالعمل هایی به دنبال مسیری برای مدیریت وضع موجود و کاهش التهابات بازار و کوتاه‌کردن دست دلالان و از این بازار شدند تلاشی که به رغم اجرای برخی روش ها در مدیریت تقاضا نتیجه ای را در برنداشته است.

با این حال با افزایش شگفت انگیز قیمت خودرو در یکی دو هفته اخیر و دلایل و راهکارهای جدید برای جلوگیری از صعود قیمت ها بسیاری از مسئولان علت شرایط کنونی قیمتی را هیجان کاذب در بازار خودرو دانسته و بر تعدیل وضع موجود با فروکش کردن هیجانات در بازار وعده دادند موضوعی که به گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس ناشی از عدم عرضه مناسب خودروسازان به بازار و دلایلی چون نوسانات ارزی و تحولات بورسی و نبود متولی در وزارت صمت است که در ایجاد نابسامانی قیمتی در بازار خودرو تاثیر بسیاری گذاشته است.


اعلام آمدگی مجلس برای رفع مشکل تجاری سازی خودروهای ناقص

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، راهکار کوتاه مدت در سامان بخشی به قیمت ها و رفع معضل فعلی بازار خودرو را عرضه بیشتر خودروسازان عنوان کرد و گفت: با عرضه بیشتر خودرو به بازار به تدریج عطش کاذب و تنش قیمتی در بازار خودرو فروکش خواهد کرد.

وی همچنین از آمادگی کمیسیون صنایع مجلس برای حل موانع گمرکی و تخصیص ارز مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان خبر داد و تصریح کرد: مجلس و کمیسیون صنایع آماده است تا مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و ترخیص قطعات از گمرکات را مرتفع نماید تا تولید و عرضه خودروسازان در بازار افزایش یابد و التهابات در بازار خودرو فروکش کند.

جدی با این حال لازمه حمایت مجلس از خودروسازان و قطعه سازان را شفاف سازی در طرح مسائل عنوان کرد و اظهار داشت : خودروسازان باید به طور دقیق اعلام کنند چه میزان از خودروهای در کف پارکینگ ها به دلیل نقص قطعه وارداتی است و چه تعداد قطعه در گمرکات معطل تصمیمات دولتی است تا مجلس و کمیسیون صنایع شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی را در رفع این موانع کمک و همراهی کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع در ادامه به انتشار برخی تصاویر از پارکینگ خودروسازان و توضیحات خودروسازان در خصوص علت دپو این حجم از خودرو در پارکینگ ها اشاره و تصریح کرد: به رغم توضیحات خودروسازان در خصوص علت توقف این حجم از خودرو در پارکینگ ها و طرح مشکلاتی چون نقص قطعات، اما کماکان بی اعتمادی های ایجاد شده در گذشته مانع از پذیرش افکار عمومی در این خصوص می شود از این رو خودروسازان باید تلاش بیشتری در جهت شفاف سازی نمایند تا با حمایت و همراهی مردم و مسئولان هر چه سریعتر مشکلات مرتفع شود.

 

بازار خودرو



تاثیر فشار و چانه زنی ها در افزایش قیمت پایه خودروسازان

جدی همچنین به طرح برخی شبهات در خصوص رشد قیمت خودرو در بازار اشاره و تاکید کرد: چنانچه چه در جریان رشد قیمت خودرو در بازار سود حاصل از نصیب دلالان و واسطه ها می شود اما این اختلاف قیمت در افزایش قیمت پایه خودروسازان نیز تاثیر گذاشته است افزایش قیمتی که ناشی از فشار و چانه زنی ها خودروسازان و پذیرش هزینه ها و نهایت موافقت با افزایش فصلی قیمت خودروها شده است.

وی در همین راستا به موضوع قیمت مواد اولیه داخلی و فروش برخی مواد مورد نیاز خودروسازان و قطعه سازان با قیمت های جهانی پرداخت و گفت : کمیسیون صنایع با تشکیل کارگروهی در خصوص مواد معدنی درصدد رفع این مشکل است تا خودروسازان برخی از مواد مثل فولاد و مس را با درصدی کمتر از فوب خلیج فارس دریافت کنند .

وی در ادامه به دلایل افزایش قیمت خودرو اشاره و اظهار کرد : افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر قیمت ها اغلب کالاها ، ریزش بورس و ورود حجم زیادی از نقدینگی از این بخش به بازار خودرو ، نبود وزیر و متولی در وزارت صمت و از سویی کوتاهی شرکتها در عرضه کمتر به بازار از دلایل اصلی ایجاد شرایط کنونی قیمتی در بازار خودرو است.


طرح تحول در صنعت خودرو تا 3 ماه آینده نهایی می شود

نماینده شیروان در مجلس یازدهم همچنین با توجه به شرایط خاص بازار و صنعت خودرو به طرح تحول صنعت و بازار خودرو اشاره و خاطر نشان کرد: هم اکنون این طرح به عنوان طرحی عادی در مجلس اعلام وصول شده است و طی یکی دو روز آیند مجدد به کمیسیون صنایع ارجاع می شود و با بررسی در کمیسیون دوباره به صحن علنی خواهد رفت.

جدی در پایان از تلاش برای سرعت بخشی در تصویب و اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس خبر داد و تاکید کرد: تلاش مجلس به خصوص کمیسیون صنایع بر این است که به سرعت این طرح تعیین تکلیف شود و ظرف 3 ماه آینده این طرح جمع بندی و اجرایی شود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 126161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha