کد خبر 142284
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
آزادسازی واردات و حذف قیمت دستوری تنها راه حل بازار خودرو است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس وجود ناترازی در عرضه و تقاضا را علت شرایط کنونی در بازار خودرو می‌داند و معتقد است که در صورت آزادسازی واردات خودرو و حذف قیمت‌های دستوری خودروسازان، بازار خودرو از شرایط فعلی خارج و با حذف تقاضای کاذب قیمت‌ها نیز به تعادل خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از روزهای پرتلاطم در بازار خودرو و اختلاف نظر و پاس‌کاری در اعلام قیمت‌های جدید خودروها بین شورای رقابت و وزارت صمت بالاخره روز گذشته مدیرعامل سایپا به عنوان نماینده وزارت صمت با حضور در یکی بخش‌های خبری سیما، قیمت‌های جدید خودروهای ایران خودرو و سایپا و آخرین تغییرات قیمتی در محصولات این دو شرکت را بر اساس دستورالعمل شورای رقابت اعلام کرد.

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا در تشریح جزئیات آخرین تصمیمات برای اصلاح قیمت خودروها اعلام کرد که با آنالیز قیمتی و بررسی کارشناسی سازمان حمایت و تصویب شورای رقابت، قیمت کارخانه‌ای خودروها پس از ۱۸ ماه حداکثر ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت.

میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی پس از درخواست تجدید نظر معاون اول رئیس جمهور نسبت به دستورالعمل قیمت شورای رقابت، اعلام می‌شود که در روزهای اخیر عامل نابسامانی بازار خودرو و رشد قیمت‌ها از سوی کارشناسان و فعالان بازار مطرح شده بود، موضوعی که به اعتقاد برخی نمایندگان ملت بیش از همه به ناترازی در بازار عرضه و تقاضای خودرو و محدودیت در واردات خودرو برمی‌گردد.

اما به راستی علت جهش‌های قیمتی هفته‌های اخیر در بازار خودرو چیست و آیا با اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان که به نظر می‌رسد مطابق هزینه‌های جاری خودروسازان نیست، التهابات موجود و رشد قیمت و تقاضای کاذب در این بازار متوقف خواهد شد.

در این خصوص عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز علت شرایط کنونی قیمت در بازار را ناترازی عرضه و تقاضا در بازار خودرو می‌داند و معتقد است که در صورت آزادسازی واردات خودرو و حذف قیمت‌های دستوری خودروسازان، قیمت خودروها در بازار خودرو از شرایط فعلی خارج و با افت تقاضای کاذب بازار خودرو به تعادل در قیمت و تقاضا خواهد رسید.

پیشنهاد واردات خودرو بدون تعرفه با منشاء ارزی مشخص

سیدجواد حسینی‌کیا، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: در صورت موافقت دولت با واردات خودرو بدون تعرفه و با منشاء ارز مشخص، مشکل ناترازی عرضه و تقاضا در بازار خودرو حل خواهد شد ضمن اینکه با این راهکار، نقدینگی از بازار خودرو عبور کرده و به سمت تولید و اشتغال خواهد رفت.

وی در تشریح رشد تقاضا در بازار خودرو، وجود حجم بالایی از نقدینگی در جامعه را عامل ایجاد تقاضای کاذب و ناترازی در عرضه و تقاضا در بازار خودرو عنوان کرد و افزود: وجود بیش از ۶ هزار همت نقدینگی در جامعه، عملا جریان عرضه و تقاضا و مدیریت قیمت در بازار خودرو را سخت کرده است؛ شرایطی که بیش از همه بستر دلالی و سفته بازی در بازار خودرو را فراهم کرده است.

ساماندهی بازار خودرو با هدایت درست نقدینگی در جامعه

نماینده سنقر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه به خاطر مشکلاتی که در اقتصاد کلان کشور وجود دارد بسیاری از سرمایه‌های اندک که امکان به‌کارگیری آن‌ها در سایر بخش ها نیست، وارد بازار خودرو شده و همین مساله بازار خودرو را بر هم زده است. در واقع انتظارات تورمی باعث شده که بسیاری از افرادی که در بازار خودرو فعالیت می‌کنند مصرف کنندگان واقعی خودرو نبوده و تنها به دنبال استفاده از گپ قیمتی از بازار خودرو باشند.

حسینی کیا در ادامه بر لزوم اقدام اساسی و جدی بر هدایت درست نقدینگی در جامعه تاکید کرد و افزود: در شرایط کنونی لازم است مسئولان فکری برای سود حاصل از گپ قیمتی در بازار خودرو کنند و با ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش‌های تولیدی، سرمایه‌های سرگردان را به سمت و سوی مناسبی هدایت کنند در واقع با این حرکت به مردم ثابت می‌شود که سرمایه‌هایشان در مسیرهای دیگر نیز مطلوب و سودآور است.

هدف مجلس در طرح واردات خودرو محقق نشد

وی در توضیح تاثیر آزادسازی واردات و حذف قیمت‌های تکلیفی خودروهای داخلی بر رفع چالش‌های کنونی بازار و صنعت خودرو گفت: متاسفانه آنچه که مدنظر مجلس در طرح واردات خودرو بود تاکنون محقق نشده است، هدف نمایندگان در تصویب طرح واردات خودرو، عرضه خودروهای ارزان قیمت وارداتی و خودروهای دست دوم بود؛ خودروهایی که در صورت واردات و عرضه به بازار داخل ضمن اینکه بسیاری از مشکلات امروز بازار و ناترازی عرضه و تقاضا را حل می‌کند بلکه موجب رقابت در بازار خودرو نیز خواهند شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از روند اجرای طرح واردات خودرو از سوی وزارت صمت، تاکید کرد: اینکه در مسیر اجرای این طرح، خودروهای وارداتی بالای یک میلیارد تومان وارد شوند نه تنها مشکل تقاضا را حل نمی‌کند بلکه به هیچ وجه رقابتی را در بازار محصولات داخلی ایجاد نخواهد کرد در واقع با مسیری که دولت برای واردات خودرو ترسیم کرده است عملا باید فاتحه رقابت خودروهای وارداتی با بازار تولیدات داخلی را خواند.

حسینی‌کیا افزود: امروز در واردات خودرو باید به سمتی برویم که رقابت در بازار داخل ایجاد شود. اما متاسفانه سیاست عرضه و فروش و اعمال قیمت‌های دستوری از سوی دولت باعث زیان خودروسازان و نارضایتی مصرف کنندگان از شرایط کنونی در بازار خودرو شده است.

وی تاکید کرد: زمانی که واردات خودرو جدی‌تر شود و به خودروساز نیز اجازه داده شود که به هر قیمتی می‌خواهد خودرو بفروشد، بازار خودرو در کشور تعدیل و با همترازی عرضه و تقاضا، قیمت‌ها نیز منطقی خواهد شد و در این زمان است که مردم در انتخاب و خرید نوع خودروها مختار خواهند بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان با توجه به دستورالعمل قیمتی شورای رقایت برای افزایش قیمت خودروها و اعلام درصد قیمت‌های جدید گفت: در شرایط کنونی اقتصادی هرگونه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها بر روی بازار خودرو و سایر کالاها تاثیر خواهد گذاشت، بنابراین صلاح نیست در شرایط فعلی قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش یابد. 

کد خبر 142284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha