جاگوار از بازیافت پلاستیک در تولید خودرو استفاده می‌کند

جاگوار لندرور به زودی از بازیافت پلاستیک های زباله در ساخت قطعات داخل کابین خودرو استفاده خواهد کرد.

به گزارش پرشین خودرو، مردمی که در گذشته از برند جاگوار لندرور محصولی را خریده بودند داخل اتاق آن را با چرم و چوب و فرش به خاطر می آورند اما اکنون سال 2020 است و موضوع گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی است و همه اذعان دارند که استفاده از این مواد در ساخت خودرو لطمه شدید به محیط زیست وارد می کند.

جاگوار و لندرور هم اعلام کرده اند که به خاطر لطمه کمتر به محیط زیست در تولید قطعات داخل کابین از ماده ای به نام اکونیل Econyl‌ استفاده می کنند که از بازیافت پلاستیک زباله های اقیانوسی و چند منبع دیگر تولید می شود و می تواند ردپای کربنی این خودروساز را تا 90 درصد کاهش دهد.


ایده بسیار زیبا و پسندیده ای برای حفظ محیط زیست است اما استفاده از بطری های پلاستیکی دور ریخته شده نوعی لطمه به ممتاز بودن مواد به کاررفته در ساخت خودرو تلقی می شود. مردمی که پول به جاگوار یا لندرور می دهند انتظار ممتاز بودن دارند. اما واقعیت این است که اکنون برندهای ممتاز دنیا در ساخت کیف دستی، کوله، وسایل شنا، بندهای ساعت و خیلی موارد دیگر از پلاستیک های بازیافتی استفاده می کنند.

 

جاگوار لندرور



شرکتی که ماده بازیافت شده اکونیل را می سازد آکوآفیل Aquafil نام دارد و مدعی است که برای تولید 10 هزار تن اکونیل 70 هزار بشکه نفت خام صرفه جویی می شود. وقتی این را در نظر بگیریم که بخش مهمی از اجزای تشکیل دهنده اکونیل را پلاستیک های شناور در اقیانوس ها تشکیل می دهند چندان هم بد به نظر نمی رسد مخصوصاً راهی پیدا شده که جلوی خفه شدن ماهی را می گیرد و به پاکیزگی سواحل کمک می کند.

در آینده ای نه چندان دور احتمال آن زیاد است که جاگوار لندرور از اکونیل در تار و پود کف پوش های محصولات خود استفاده کنند مخصوصاً که همین حالا هم در تولید برخی از قطعات خود از مواد خام سازگار با محیط زیست استفاده کرده اند. برای مثال این خودروساز برای تولید محصولات اِوُک Evoque‌ و آی-پیس I-Pace از نساجی مبتنی بر گیاه اوکالیپتوس بهره برده است که نام آن Kvadrat‌ است و ترکیبی از پشم و جیر است.

منبع: سایپا

کد خبر 126701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha