توزیع بیش از 130 هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو / انتظار کاهش قیمت خودرو با رشد تورم غیر ممکن است

دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به تاثیر زیان دهی خودروسازان بر روند پرداخت مطالبات قطعه سازان گفت: بر اساس آمار تولید دو خودروسازی بزرگ کشور و محاسبه اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات هر دو شرکت در سال 99، قیمت گذاری دستوری موجب توزیع 130 هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، احمد نعمت بخش در دومین نشست هم اندیشی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه مشکل قیمت گذاری از سوی شورای رقابت مشکل زیربنایی است و همواره در این سالها با اعمال روش قیمت گذاری از سوی شورای رقابت خودروسازان زیان کردند.

 

نعمت بخش



وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده در بورس کالا در سه ماهه اول امسال هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان زیان کردند.

وی در ادامه به موضوع اصلاح قیمت پایه در طرح تحول در صنعت خودرو اشاره و با توجه به برخی مواد این طرح و تعیین جریمه های سخت برای مدیران شرکت خودروساز عنوان کرد: در مواد 2 و 6 و 13 طرح تحول صنعت و بازار خودرو جریمه های سختی برای مدیران شرکتهای خودروساز در نظر گرفته شده که معتقدیم قدرت ریسک را از مدیران شرکتهای خودروساز خواهد گرفت.

 

گزارش تصویری نشست قطعه سازان را اینجا ببینید.



دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به ارائه پیشنهادات انجمن خودروسازان به سازمان گسترش در خصوص راه حل قیمت خودرو پرداخت و خاطر نشان کرد: بدون شک فروش خودرو حاشیه بازار با توجه به تجربه 10 سال گذشته بهترین راهکار فعلی بازار خودرو است و معتقدم بهتر از عرضه خودرو در بورس کالا نتیجه خواهد داد.

نعمت بخش تاکید کرد: البته در این پیشنهاد مطرح کردیم که در صورت تولید مستمر شرکتهای خودروساز ،راهکار فروش در حاشیه بازار عملی خواهد بود.

وی با توجه به جدول آمار تولید دو خودروساز بزرگ کشور در سال 99 گفت: بر اساس این جدول و مقایسه قیمت کارخانه و بازار، اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو حدود 70 هزار میلیارد و سایپا حدود 65 هزار میلیارد تومان است در واقع با این رقم حدود 135 هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع می شود در حالی که همچنان خودروسازان زیان ده هستند.

در ادامه این گردهمایی دبیر کل خانه صنعت استان تهران با اشاره به نحوه قیمت گذاری خودرو تصریح کرد: امروز چنانچه خودروساز و قطعه ساز تولید نکند سودش بیشتر است!

علیرضا میر بلوک افزود: متاسفانه شرایطی که برای محاسبه قیمت و فروش خودرو در نظر گرفته شده همگی بهانه است در حالی که باید این موضوع بر مبنای اصول هزینه – فایده محاسبه شود.

 

علیرضا میربلوک



وی گفت: در جریان محاسبه قیمت خودرو دستگاههای متولی قیمت گذاری معتقدند که قیمت تمام شده خودروسازان بالاست باید با مدلی قیمت تمام شده را کاهش دهند اما اینکه قیمت تمام شده بالا باشد و انتظار داشته باشیم که قیمت خودرو متعادل شود به هیچ وجه ممکن نخواهد بود.

وی تصریح کرد: زمانی که قیمت همه کالاها در بازار افزایش می یابد طبعا قیمت خودرو و قطعات نیز مستنثنی از این شرایط نیست و باید افزایش یابد.
 

کد خبر 126794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha