تضعیف صنعت ماشین‌سازی با حمایت گمرکی از واردات

یکی از مهمترین مصادیق حمایت‌ از صنعت ماشین سازی کشور، لغو معافیت گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی براساس بند «غ» ماده 119 قانون امور گمرکی توسط نمایندگان مجلس است.

به گزارش پرشین خودرو، براساس بند «غ» ماده 119 قانون امور گمرکی، واردات ماشین آلاتی که مشابه داخلی ندارند، معافیت گمرکی دارند.


با توجه به همین موضوع، سالانه حدود 250 میلیون دلار از منابع ارزی کشور صرف حمایت از واردکنندگان ماشین آلات می‌شود. علاوه بر اینکه به علت نبود سازوکار شفاف در اعطای این معافیت‌ها، پول‌های هنگفتی نصیب برخی افراد می‌شود، مسئولین کشور به جای حمایت از تولیدکنندگان بر راهبرد غلط خود که ورود ماشین آلات است پافشاری می‌کنند. این در حالی است که واردات ماشین آلات تاکنون نه تنها منجر به ورود فناوری به کشور نشده بلکه کشور را گرفتار معضل مونتاژ کرده است.


کارشناسان اعتقاد دارند با وجود تعداد بالای فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی و پتانسیل صنایع ماشین سازی کشور، می‌توان با ایجاد حمایت‌های مالی از این صنعت، ضمن بی‌نیاز کردن کشور از شرکت‌های خارجی، مصارف ارزی کشور را کاهش داد و تاب آوری کشور را در برابر تحریم‌ها افزایش داد.

یکی از مهمترین مصادیق این حمایت‌ها، لغو معافیت گمرکی واردات ماشین آلات صنعتی براساس بند «غ» ماده 119 قانون امور گمرکی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، معافیتی که با سخت‌تر کردن فضای رقابت، راه را برای حضور صنایع ماشین سازی در بازار کشور ناهموارتر کرده است.

کد خبر 127613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha