تشکیل کارگروهی در وزارت صمت برای تولید موتورسیکلت ملی

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور با تاکید بر اهمیت تولید موتورسیکلت ملی در کشور، خواستار تشکیل کارگروهی به منظور پیگیری و هدف گذاری برای طراحی پلت فرم و موتور سیکلت ملی در وزارت صمت شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وزیر صمت در نشستی با مسئولان و متولیان صنعت موتورسیکلت در کشور خواستار استفاده از نوآوری‌های روز دنیا برای تولید محصولات متنوع و با کیفیت در صنعت موتورسیکلت شد و بر تجمیع کارخانجات و تشکیل شرکتهای بزرگ و فعال جهت برند سازی و رقابت در بازار های جهانی تاکید کرد.

اظهارات وزیر جدید صمت در جمع اعضای انجمن موتورسیکلت در حالی نشان از اهتمام و توجه وزارت صمت نسبت به صنعت موتورسیکلت و داخلی سازی در این صنعت است به گفته یک مقام مسئول در سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت مهمترین مانع در بومی سازی این صنعت نبود برنامه ای مدون جهت داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت است چالشی که به گفته وی ناشی از شکاف عمیق دولت و متولیان صنعت کشور با تولید کنندگان موتورسیکلت است و در شرایط کنونی کشور به رغم اظهارات مسئولان موجب افزایش واردات موتورسیکلت به کشور شده است.


عدم هماهنگی در حوزه بومی سازی در صنعت موتورسیکلت

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن انتقاد از نبود هماهنگی متولیان صنعتی با قطعه سازان موتورسیکلت به منظور تولید و بومی سازی در این صنعت گفت : تاکنون هیچ فراخوانی از سوی مسئولان وزارت صمت در حوزه بومی سازی و داخلی سازی قطعات در صنعت موتورسیکلت صورت نگرفته است.

حبیب الله محمودان اظهار داشت : متاسفانه در شرایطی که تامین ارز در کشور با مشکلات زیادی همراه است موتورسیکلت هایی به صورت CBU و فول سی کی دی وارد می شوند در حالی که امروز واردات موتورسیکلت خیانت به کشور است.


فرصت سوزی در تولید موتور ملی در کشور

وی مهمترین اقدام در این صنعت را تولید پلت فرم و موتورسیکلت ملی دانست و با ابراز تاسف از فرصت سوزی صورت گرفته در گذشته تاکید کرد: باید با کارگروهی در وزارت صمت برای تولید موتورسیکلت ملی ایجاد شود و در صورت تولید موتور ملی سایر موتورسیکلت های انژکتوری ، برقی و موتورهای با مصارف خاص را می توان بر پایه پلت فرم ملی در داخل تولید کرد.

به گفته وی تاکنون هیچ اقدام و طرحی در خصوص تولید موتورسیکلت ملی در کشور ارائه نشده است البته قطعه سازان موتورسیکلت طی دو سال اخیر در این زمینه اقدامات و پروژه هایی را پیشنهاد و اجرایی کردند.

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت در همین راستا به پیشنهاد قطعه سازان به واردکنندگان جهت حمایت و سرمایه گذاری از تولید موتور ملی اشاره و خاطر نشان کرد: گر چه به بسیاری از شرکتهای واردکننده موتورسیکلت پیشنهاد شده است که برای تولید موتور ملی سرمایه گذاری کنند اما متاسفانه این شرکتها تولید موتور ملی سود آور نمی داند از سرمایه گذاری در این حوزه امتناع می کنند.

 

صنعت موتورسیکلت



شکاف عمیق دولت و با واحدهای قطعه سازی در صنعت موتور سیکلت

محمودان در ادامه به توانمندی بالای سازندگان قطعات موتور در کشور پرداخت و تصریح کرد : بسیاری از شرکتهای قطعه سازی در حوزه موتورسیکلت از توانمندی بسیار بالایی برخوردارند در زمینه تولید موتور ملی گام های خوبی هم برداشتند اما نکته مهم وجود شکاف عمیق بین واحدهای ستادی و عملیاتی است که موجب شده دولت هیچ هماهنگی را با تولیدکنندگان در این صنعت نداشته باشد و حتی تاکنون بازدیدی توسط مسئولان از کارخانجات تولیدی قطعات موتورسیکلت صورت نگرفته تا مزیت و توانمندی بالای این بخش از صنعت و تولید برخی از قطعات خاص مطلع شوند.


نگرش سیاسی و غیر صنعتی مسئولان مانع از اجرای طرح موتور ملی است

وی تغییر مستمر مدیران در دستگاههای متولی صنعت کشور و نگرش سیاسی و غیر صنعتی آنها را از عوامل تاثیر گذار عدم توجه به تولید موتور ملی دانست و گفت : تغییرات و تحولات مداوم و نبود برنامه ای مدون و بلند مدت برای داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت از مسائلی است که موجب عدم تحول و عقبگرد در صنعت شده است.

وی با اشاره به اقدامات برخی کشور در حوزه طراحی پلت فرم ملی در حوزه موتورسیکلت تاکید کرد : هم اکنون در کشورهایی مثل هند ، اندونزی، تایوان و مکزیک پلت فرمی برای تولید موتورسیکلت طراحی و تولیداتی بر مبنای آن تولید و صادرات می کنند در حالی که در کشور ما نه تنها چنین پلت فرمی وجود ندارد بلکه به سهولت مجوز واردات موتورسیکلت برای واردکنندگان صادر می شود.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان موتورسیکلت در پایان خاطر نشان کرد : برگزاری جلسات و تدوین و ابلاغ برخی دستورات بدون حضور زنجیره تامین در صنعت موتورسیکلت به جایی نخواهد رسید.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 127960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha