رفع موانع کسب و کار بهترین تدبیر دولت و مجلس در صنعت خودروسازی است/  نبود سودآوری مانعی برای سرمایه گذاری و تقویت توان قطعه سازی کشور

بهترین تدبیر وزیر صمت و وکلای ملت برای حل مشکلات صنعت و بازار خودرو رفع موانع کسب و کار در صنعت خودرو و قطعه سازی و ایجاد بستری برای سودآوری و جذب سرمایه های سرگردان به منظور تقویت توان سازندگان داخلی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها طرح موضوعاتی چون مشترک سازی قطعات خودروها به منظور کاهش قیمت خودرو و تشکیل کنسرسیوم قطعه سازان برای انحصار شکنی در صنعت خودرو و پیشنهاد عرضه خودرو در بورس در غالب طرح مجلس برای ساماندهی این صنعت، ایده هایی است که متولیان صنعت در دولت و مجلس بر آنها تاکید دارند. راهکارهایی که با مصوبه قیمتی جدید شورای رقابت در هفته گذشته به اوج خود رسید و منجر به واکنش های متفاوتی از سوی کارشناسان و برخی مسئولان شد با این حال همچنان مجلس و وزارت صمت در دوراهی مدیریت بر بازار خودرو قرار دارد.

حدود یک ماه قبل بود که معاون وزیر صمت بر طرح مشترک سازی قطعات خودروهای هر پلت فرم تاکید و عنوان کرد " حداکثر مشترک سازی قطعات خودروهای هر پلتفرم به رونق زنجیره تامین و توان افزایی سازندگان قطعات و همچنین کاهش قیمت تمام شده بدلیل صرفه های واحد مقیاس و حفظ حقوق مشتریان می انجامد." طرح چنین موضوعی از نظر کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازی اگر چه راهکار مناسبی برای دستیابی به تولید اقتصادی است اما بر اساس بررسی صورت گرفته و دیدگاه متخصصان این حوزه مشکل اساسی امروز قطعه سازان موضوع سرمایه گذاری است که متاسفانه عدم تمایل در این زمینه مانع از رشد و دستیابی به تولید اقتصادی در قطعه سازی شده است.

تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازی برای ایجاد خودروسازی نیز اگر چه به عنوان ایده ای برای انحصار شکنی در صنعت خودرو مطرح می شود اما دبیر انجمن قطعه سازان ایران معتقد است این مساله سوء تعبیر از اظهارات وزیر صمت است و هدف از چنین ایده ای از سوی وزیر صرفا استفاده از ظرفیت بالای خودروسازی بوده است و اینکه قطعه‌سازان در قالب یک کنسرسیوم می توانند امکانات خودروسازان را که بلااستفاده مانده است، به کار ببرند و خودرو تولید کنند.

طرح چنین راهکارهایی اگر چه با هدف حل مشکلات صنعت و بازار خودرو است اما مخاطب اصلی در طرح چنین ایده هایی قطعه سازان هستند پیشنهاداتی که به گفته گارشناسان، تحقق آنها در گرو تقویت صنعت قطعه سازی و زنجیره تامین خودروسازان است.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به راهکارهای وزیر صمت و وکلای ملت برای حل مشکل صنعت خودرو تاکید کرد: چنانچه وزیرصمت و وکلای مجلس موانع کسب و کار صنعت خودرو و قطعه سازی را اصلاح و برطرف کنند به طور قطع سرمایه های سرگردان به سمت شرکتهای سودآور سرازیر می شود و مشکل بازار و صنعت خودرو حل خواهد شد.

 

امیرحسن کاکایی



امیر حسن کاکایی ضمن تاکید بر تقویت توان قطعه سازی برای دستیابی به تیراژ اقتصادی گفت: باید پول های سرگردان جایگزین حمایت های مالی دولت شود و سرمایه گذاری در بخش خصوصی تقویت شود در حالی که متاسفانه نبود سودآوری در این صنعت مانع از ورود سرمایه به صنعت قطعه سازی شده است .
 

ایده ای بر خلاف اصول اقتصادی / قطعه سازان بزرگ دنیا آیا خودروساز می شوند؟

وی همچنین تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازی برای استفاده از ظرفیت های خودروسازی و تولید خودرو را ایده ای برخلاف اصول اقتصادی دنیا دانست و گفت: متاسفانه این تفکر که هرشرکتی که بزرگ می شود می تواند اقدام به ایجاد شرکت خودروسازی کند غلط است به عنوان مثال دو شرکت بزرگ بوش و یا کنتیننتال آلمان که امروز بهترین ای سی یو و قطعات الکترونیکی را در دنیا تولید می کنند چرا هیچ زمان اقدام به ایجاد شرکت خودروسازی نکرده اند؟ آیا بوش آلمان و یا کنتیننتال به عنوان یک تیرینگ، قدرت طراحی و تولید خودرو برقی را ندارند؟ مسلما این توان وجود دارد اما این شرکتها تلاش می کند در حوزه تولیدات خود بهترین و با کیفیت ترین محصولات را عرضه کنند.

 

قطعه سازی



به گفته وی در بهترین شرایط پیشنهاد منطقی این است که قطعه سازان کوچک تر در هم ادغام شوند و در حوزه خاصی از قطعات حرفه ای شوند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به اوضاع بازار قطعه یدکی اشاره کرد و گفت: اگر صنعت قطعه سازی ایران تا این میزان قدرتمند و توانمند است چرا باید وضع بازار قطعه یدکی در کشور تا این حد آشفته باشد.


نبود نظام درست نظارت بر بازار قطعه یدکی معضلی برای قطعه سازان / باید سیستم ردیابی اصالت و کیفیت قطعات تقویت شود

کاکایی با توجه به موضوع قاچاق قطعه یدکی و گلایه قطعه سازان در این خصوص برای افزایش نظارت ها عنوان کرد: آیا با جلوگیری از قاچاق و کاهش در این بخش رقابت در خدمات و تامین قطعه یدکی در کشور بهبود پیدا کرده و رضایت مصرف کنندگان افزایش یافته است ؟ قطعا مشکل قاچاق و تامین نیاز بازار قطعه یدکی وجود دارد که معتقدم این مساله متاثر از سیاست گذاری ها و نبود نظام درست نظارت بر بازار قطعه یدکی است.
 

لزوم اصلاح سیاست گذاری در صنعت خودرو

وی گفت: مسلما با وجود چنین معضلی در بازار قطعه یدکی قطعه ساز نیز نمی تواند کار اقتصادی کند چون تیراژ تولیدش بالا نمی رود و به دلیل عدم تیراژ اقتصادی قادر به انجام فعالیت سودآور در این صنعت نخواهد بود.
وی همچنین عدم وجود رقابت در قیمت را بخشی از علت تمایل به قاچاق قطعه یدکی عنوان کرد و گفت: این مساله نشان می دهد که نظام توزیع و فروش بازار قطعه یدکی دارای ایراداتی است و باید سیستم ردیابی اصالت و کیفیت قطعات تقویت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پایان بر لزوم اصلاح سیاست ها در صنعت خودرو و قطعه سازی تاکید کرد و گفت: برای تقویت توان داخلی قطعه سازی در کشور و حضور جدی در بازارهای صادراتی باید در این صنعت سرمایه گذاری شود تا با دستیابی به تولید اقتصادی امکان رشد در این صنعت فراهم شود.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 129364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha