کد خبر 130941
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
 افزایش ۳.۳ درصدی سی.ان.جی در سبد سوخت خودروها

مصرف سی.ان.جی در کشور در حالی در سال ۹۹ رشد پنج درصدی را تجربه کرد که مصرف بنزین در سال قبل از آن ۲۰ درصد کاهش داشت و این به معنای افزایش سهم سی.ان.جی در سبد سوخت کشور از ۱۹.۲ درصد در سال ۹۸ به ۲۲.۵ درصد در سال گذشته و نشان‌دهنده رشد ۳.۳ درصدی سهم سی.ان.جی در سبد سوخت خودروها است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، متنوع‌سازی ترکیب سبد سوخت در هر کشوری جزو اولویت‌ها به شمار می‌رود زیرا می‌توان در مواقع حساس از سوخت‌های مختلف برای پایداری جریان سوخت استفاده کرد.

از همین رو ایران نیز با توجه به دارا بودن منابع عظیم گاز طبیعی و همچنین گستردگی شبکه گاز در سراسر کشور، در تلاش است تا سهم آن را در سبد سوخت خودروها افزایش دهد.

با توجه به این هدف و همچنین کاهش مصرف سوخت مایع در کشور، توسعه سی.ان.جی در دستور کار قرار گرفته و همان‌گونه که وزیر نفت نیز تاکید کرده است گاز به سوخت ملی ایران در تمام عرصه‌ها تبدیل خواهد شد.

در همین راستا از سال 98 با مصوبه شورای اقتصاد، دوگانه‌سوز کردن رایگان یک میلیون و 460 هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت و مسافربران اینترنتی نیز با استفاده از تسهیلات دولتی می توانند برای گاز سوزکردن خودرو خود اقدام کنند.

بااین اقدامات وزارت نفت در تلاش است تا مصرف سی.ان.جی را به روزانه 40 میلیون متر مکعب در روز برساند این در شرایطی است که مصرف این سوخت در 11 ماه سال 99 روزانه 22.5 میلیون متر مکعب بوده است.

آمارها نشان می‌دهد که وزارت نفت البته در این راه موفق بوده زیرا سهم سی.ان.جی در مجموع سبد سوخت کشور از 19.2 درصد در سال 98 به 22.5 درصد در سال 99 بالغ شده است.

 

جدول



ایرانیان در سال 98 به طور متوسط روزانه 20.7 میلیون متر مکعب سی.ان.جی مصرف کردند.

اما نکته مهم آن است که با وجود افزایش مصرف سی.ان.جی در کشور، ‌مصرف بنزین کاهش 20 درصدی را تجربه کرده از 89.2 میلیون لیتر در 98 به 75 میلیون لیتر در 11 ماه سال 99 رسیده که نشان‌دهنده کاهشی 20 درصدی مصرف بنزین در کشور است.

این کاهش علاوه بر آنکه به دلیل شیوع کرونا و سهمیه‌بندی بنزین اتفاق افتاده همچنین تحت تاثیر افزایش مصرف سی.ان.جی در کشور نیز بوده است.

نکته مهم اما این است که در ماه هایی که شیوع کرونا در کشور بیشتر بوده، مصرف سوخت نیز با کاهش همراه شده که نشان دهنده همراهی مردم با ممنوعیت تردد و سفر است.

 

جدول



بر اساس این گزارش، با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال 98، ‌ تمایل به مصرف سی. ان. جی در کشور افزایش پیدا کرد. وزیر نفت نیز در این رابطه با اشاره به اینکه سی.ان.جی سوخت ملی ایران است، ‌تاکید کرده که باید سهم این سوخت در سبد سوخت کشور افزایش پیدا کند.

از همین رو دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و 460 هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت و نخستین مورد آن نیز هم‌زمان با دهه فجر سال 98 تحویل مالکان شد.

بر این اساس، ‌دوگانه‌سوز کردن به دو صورت کارگاهی و کارخانه های خودروسازی انجام می‌شود و می‌تواند مصرف سی.ان.جی را تا 40 میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

دو گانه‌سوز شدن این تعداد خودروی عمومی به تنهایی تا 10 میلیون متر مکعب در روز به مصرف سی.ان.جی کشور اضافه خواهد کرد که علاوه بر صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت مایع، ‌در بهبود محیط زیست نیز اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 130941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha