از مشکلات پیش روی قطعه سازی تا حضور پر رنگ شرکتهای چینی / آخرین تصمیمات دولت برای رفع موانع در صنعت خودرو و قطعه سازی

با توجه به چشم انداز پیش رو در مذاکرات به نظر می رسد درصدی بهبودی در اوضاع صنعت خودرو و قطعه سازی حاصل شود گر چه لازم است تصمیماتی از سوی مسئولان در پایان دولت دوازدهم در خصوص رفع موانع صنعت خودرو و قیمت گذاری خودرو صورت گیرد اقدامی که قطعا منافع خودروسازان و قطعه سازان و مصرف کنندگان را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه اقدامات و تلاش هایی در جهت رفع موانع تولید قطعه سازان در سال گذشته صورت گرفت اما همچنان بخش مهمی از این مشکلات و موانع در سال جدید همراه قطعه سازان است.

بر این اساس کارشناسان تاکید بر اولویت هایی چون حل مشکلات ارزی با پی گیری از سازمان های ارزی و پولی، رفع موانع مالی و حل مشکل قیمت فروش خودرو و قطعات و شناور شدن قیمت قطعات در قراردادهای خودروسازان و حل دشواری تامین مواد اولیه را از مشکلات و موانعی می دانند که باید برای افزایش تیراژ تولید در سال جدید از پیش پای این صنعت برداشته شود.

با این حال موضوعی که همچنان با ابهام زیادی روبرو است سرنوشت صنعت خودرو و قطعه سازی در سال 1400 است، پرسشی که با دو رخداد مهم در سال جدید گره خورده است، یکی تغییر دولت و دیگری احیای برجام و لغو تحریم هاست؛ اتفاقاتی که می‌تواند زمینه‌ساز تغییر و تحولاتی در عرصه سیاست‌های کلی صنعت و بازار خودرو باشد.

بر همین اساس برخی پیش‌بینی‌ها با توجه به روند کنونی مذاکرات حکایت از احیای برجام و لغو تحریم سال جاری دارد، البته برخی کارشناسان معتقدند این اتفاق شاید در نیمه دوم سال و با تغییر دولت رخ بدهد.

به گفته تحلیلگران لغو تحریم از دو جهت کلی می‌تواند بر تولید خودرو در کشور اثرگذار باشد. نخست اینکه روند تامین قطعات به واسطه ارتباط دوباره با خارجی‌ها، بهبود خواهد یافت و دوم آنکه با کاهش انتظارات تورمی و نزولی شدن نرخ ارز، هزینه تولید پایین می‌آید و تیراژ روند بهتری را طی خواهد کرد.

با توجه به شرایط موجود و برخی پیش بینی ها در خصوص اوضاع صنعت خودرو وقطعه سازی در سال جدید، اصغر خسرو شاهی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو می گوید: در سال جدید بعید است اتفاق خاصی برای صنعت قطعه سازی کشور رخ دهد و معتقدم اوضاع قطعه سازان نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد کرد.

 

خسروشاهی



به گفته وی خودروسازان در سال گذشته مشکلات و موانع زیادی را که عمدتا ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو و نقدینگی است را پشت سر گذاشتند اما این مشکلات به سال جدید منتقل شده است و با وجود گذشت یک ماه از سال جدید تاکنون اتفاق خاصی نیز در رفع این موانع صورت نگرفته است.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو در سال جاری، هر گونه تغییر در 6 ماه اول سال جاری را دور از ذهن دانسته و معتقد است سال جدید با توجه به اینکه سال انتقال دولت است به نظر نمی رسد اتفاق خاصی در جریان کنونی صنعت خودرو و قطعه سازی و رفع موانع این صنعت رخ دهد و تحولی در این صنایع ایجاد شود اما با این حال معتقدم اوضاع صنعت خودرو و قطعه سازی در سال 1400 بدتر از سال گذشته نخواهد شد و با توجه به چشم انداز پیش رو در مذاکرات به نظر می رسد کمی بهبودی در اوضاع این صنعت حاصل می شود اما جهش بزرگی را نمی توان انتظار داشت.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران بر همین اساس پیش بینی می کند که در سال جاری برخی تصمیمات و اصلاحات در این صنعت صورت گرفته و تا حدودی شاهد افزایش تولید باشیم اما کماکان مشکلات اصلی گریبان گیر این صنعت خواهد بود.

خسروشاهی با توجه به موکول شدن برخی تصمیمات در خصوص آزادسازی قیمت گذاری خودرو کم تیراژ و عرضه خودرو در بورس به سال جدید تاکید کرد: هر گونه تصمیماتی که منافع آن به خودروسازان و قطعه سازان برسد و از ضرر و زیان در صنعت خودرو جلوگیری کند به طور قطع آثار مثبتی را در جریان این صنعت در سال جاری خواهد داشت.

به گفته وی هم اکنون جریان زیان دهی دو شرکت بزرگ خودروسازی در کشور که عمدتا ناشی از قیمت گذاری دستوری است علاوه بر اینکه خودروسازان را تضعیف کرده بلکه به نوعی به صنعت قطعه سازی منتقل شده و مانع رشد و توسعه صنعت قطعه سازی کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می رفت در سال گذشته با حضور وزیر جدید صمت فروش خودروهای کم تیراژ در حاشیه بازار و عرضه خودرو در بورس عملی شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه این اتفاق در سال گذشته نیفتاد و بعید است در سه ماه اول سال جاری نیز تصمیمی در این خصوص گرفته شود با این وجود امیدواریم یکی حرکتی از سوی مسئولان در پایان دولت دوازدهم در خصوص رفع موانع صنعت خودرو و قیمت گذاری خودرو صورت گیرد.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان در پایان با توجه به جریان مذاکرات و احتمال توافقات برجامی و بازگشت شرکتهای خارجی به صنعت خودرو تصریح کرد: بعید می دانم در صورت هر گونه توافق جدید شرکتهای اروپایی همچون چند سال قبل و پس از پذیرش برجام که استقبال زیادی کردند در این دوره اقبال زیادی نشان دهند و به نظر می رسد در این دور شرکتهای چینی از این فرصت استفاده بیشتری کرده و سهم خودشان را در بازار خودرو ایران افزایش دهند.
 

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 131332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha