گره ترخیص کامیون های دست دوم، کورتر شد / ترخیص کامیون های کارکرده منوط به تغییر مصوبه دولت است

یک مقام مسئول در اتحادیه حمل بار کشور گفت: تا زمانی که ترخیص کالا منوط به تعیین منشاء ارز خارجی است امکان ترخیص کامیون های کار کرده از گمرک بعید به نظر می رسد و باید منتظر تغییر این مصوبه در دولت بعدی بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از زمان آغاز فرآیند واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی و اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده‌ای که از خرداد سال گذشته استارت آن زده شد تا به امروز بیش از 10 ماه می‌گذرد، اما تاکنون هیچ کامیون دست دوم و زیر سه سال ساخت اروپایی یا ژاپنی و کره‌ای به دست متقاضیان نرسیده است.

این تاخیر در شرایطی است که چند ماه از ورود نزدیک به دو هزار دستگاه کامیون‌ دست دوم به گمرکات کشور می‌گذرد و به رغم برخی خبرها در خصوص صدور مجوز ترخیص و رفع مشکل تخصیص ارز این کامیون ها با دستور رئیس جمهوری در سال گذشته؛ تا این لحظه هیچ یک از این کامیون ها مجوز ورود به بازار داخل را به دست نیاورده‌ است.

با این اوصاف به نظر می رسد واردات خودروهای کارکرده اروپایی که موافقان و مخالفان زیادی را در سال گذشته داشته به رغم انتشار خبر ورود این کامیون‌ها تاکنون در حد حرف باقی ماند، راهکاری که به گفته کارشناسان و فعالان حوزه حمل و نقل می توانست روند صعودی قیمت انواع کامیون در بازار داخلی را متوقف و قیمت برخی مدل‌ها را نیز کاهشی کند.

بلاتکلیفی در ترخیص این کامیون ها در حالی طولانی شده است که از مدت‌ها پیش و طبق ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه کشور، واردات کامیون‌های دست دوم به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل باری، مجاز شده و بر این اساس سه گروه شامل تولیدکنندگان داخلی، واردکنندگان رسمی و شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند نسبت به واردات کامیون‌های حداکثر سه سال کارکرد اقدام کنند.


با رفع اختلاف دستگاهها مشکل ترخیص کامیون های کارکرده حل می شود؟

در شرایطی گره واردات کامیون های کارکرده با اختلاف دو نهاد بانک مرکزی و سازمان استاندارد در ماههای اخیر جدی تر شده است که گفته می شود پس از 11 ماه توقف کامیون های کارکرده در گمرک، قرار است با حل اختلاف سازمان استاندارد و بانک مرکزی مشکل ترخیص حدود یک هزار و 500 کامیون دست دوم به زودی حل شود.

اما مشکلات موجود بر سر راه ترخیص این کامیون ها چیست؟ و چرا با وجود موافقت رئیس جمهوری برای تخصیص ارز این کامیون ها در بهمن سال گذشته همچنان گمرک مانع از ترخیص آنها شده است؟

محمد خان بلوکی مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی کامیون داران حمل کالای کشور، علت اصلی تاخیر در ترخیص کامیون های کارکرده را اختلاف بانک مرکزی و سازمان استاندارد اعلام کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: بانک مرکزی برای ترخیص این خودروها با مانع‌تراشی اعلام کرده است که ابتدا باید شرکتها گشایش اعتبار کرده و سپس اقدام به واردات کامیون می کردند و سازمان استاندارد نیز معتقد است که در فرایند واردات و پیش از ثبت سفارش باید این خودروها از سوی این سازمان رویت و پس از دریافت تاییدیه استاندارد ، ثبت‌سفارش می شدند ضوابطی که به درستی از سوی سازمان استاندارد مطرح می شود.


صف مالکان کامیون های دست دوم به دولت بعدی می رسد!

وی تاکید کرد: در واقع براساس ضوابط استاندارد شرکتهای واردکننده کامیون های کارکرده پیش از ثبت سفارش باید گواهی تاییدیه سلامت این کامیون ها را به سازمان استاندارد ارائه کرده و پس از دریافت تایید استاندارد، اقدام به واردات می کردند.

خان بلوکی با اشاره به توقف حدود یک هزار و 500 دستگاه کامیون در گمرک کشور افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران، واردات هر کالایی منوط به ارز با منشاء خارجی است بنابراین با توجه به اینکه بسیاری از این کامیون ها بدون ارز منشأ خارجی و با استفاده از ارز صرافی‌ها خریداری شده، بعید است به دلیل عدم تطابق این جریان با قوانین امکان ترخیص این خودروها تا پایان این دولت فراهم شود و باید منتظر تغییر این مصوبه در دولت بعدی بود.


سنگ اندازی دستگاهها برای ترخیص کامیون های کارکرده

وی افزود: این موانع و اختلافات در شرایطی مطرح می شود که ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور نیازمند طرحی برای نوسازی است و تسریع در ترخیص کامیون های سه سال کارکرد می تواند کمک موثری به ناوگان حمل و نقل کشور باشد.

وی در عین حال از برگزاری جلساتی طی هفته آتی به منظور حل اختلاف سازمان استاندارد و بانک مرکزی خبر داد و بیان کرد : قرار بود اختلاف بین بانک مرکزی و سازمان استاندارد تا پایان هفته گذشته حل شود که این اتفاق نیفتاد و به هفته های آتی موکول شد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کامیون داران حمل بار کشور با اشاره به اختلاف‌نظر سازمان‌های مختلف در جریان نوسازی ناوگان فرسوده کشور عنوان کرد: امروز به جای سنگ اندازی باید تمام سازمان‌ها و تولیدکنندگان در کنار هم کمک کنند تا این مسیر هموار شود.

به گفته خان بلوکی وضعیت فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور در شرایطی هر روز جدی تر می شود که در این فرایند خودروسازان داخلی که به دلیل تحریم ها امکان تحویل یک دستگاه خودرو هم ندارند به دنبال راهی هستند تا جلوی واردات مدل‌های کارکرده را بگیرند.

 

کامیون های دست دوم

مالکان؛ متضرر از توقف کامیون ها در گمرک

وی همچنین با اشاره به بلاتکلیفی متقاضیان این خودروها، تصریح کرد: در حالی متقاضیان بیش از 10 ماه است در انتظار تحویل این خودروها هستند که خریداران و و مالکان خودروهای فرسوده، پول خرید این کامیون ها را پرداخت کرده‌اند اما همچنان مشکلات موجود مانع از ترخیص و تحویل این خودروها شده است.

این مقام مسئول در اتحادیه حمل بار کشور در ادامه با بیان اینکه خودروهای وارداتی به رغم کارکرد بالا همچنان با کیفیت‌تر از مدل‌های داخلی است، افزود: اگر چه در اروپا خودروهای سنگین سالانه نزدیک به 200 هزار کیلومتر راه می‌روند و این رقم برای خودروهای داخل در ایران حدود یک چهارم این مسافت است اما این مدل کامیون‌ها را نمی‌توان با مدل‌های چینی و حتی برخی مدل‌های اروپایی تولید داخل هم مقایسه کرد.

به گفته خان بلوکی، کامیون های تولیدشده در کشورهای اروپایی بعد از پنج سال کار نیز هزینه‌ ای برای مالک ندارند در حالی که نمونه های مشابه تولیدی در داخل هزینه‌ های بسیاری را به مالکان تحمیل می‌ کنند.

وی با اشاره به تاثیر واردات این خودروها در کاهش مصرف سوخت در کشور و با توجه به تردد بیش از 200 هزار خودرو فرسوده در ناوگان حمل بار گفت: این ناوگان فرسوده هم اکنون بین 55 تا 65 لیتر مصرف سوخت دارد در حالی که خودروهای دست دوم اروپایی مصرفی بین 30 تا 35 لیتر در هر 100 کیلومتر دارند.

وی در پایان با اشاره به نقش جایگزینی این کامیون ها در کاهش قیمت در ناوگان تجاری کشور، خاطر نشان کرد: در صورت عرضه این کامیون ها به بازار کشور، به‌ طور قطع قیمت کامیون ها در بازار داخلی کاهش یافته و بسیاری از مشکلات خریداران و متقاضیان نوسازی حل می‌شود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha