شرایط ورود فوری میلیون‌ها خودرو به کشور مهیا است!

در حالی لایحه واردات خودروهای سواری کارکرده با تایید شورای نگهبان و مهلت تهیه آیین‌نامه اجرایی می‌رود تا در مسیر اجرا قرار گیرد که به‌رغم اظهارات مسئولان مبنی بر تسهیل‌گری در واردات خودرو و امکان ورود فوری میلیون‌ها خودرو به کشور، همچنان واردات خودرو با پیچ و خم جدی در اجرا همراه است و نشانه‌ای از ورود این خودروها به بازار نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با وجود بحث واردات خودروهای نو و کارکرده در ماه‌های اخیر و تایید مجلس و شورای نگهبان، به نظر می‌رسد با سنگ‌اندازی‌ها و تاخیر در آیین‌نامه‌های اجرایی کماکان واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در چنین شرایطی رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام می‌کند که برای شکستن بازار انحصاری خودرو تلاش خود را انجام داده و بر اساس تسهیل‌گری انجام شده، میلیون‌ها خودرو می‌تواند به کشور وارد شود.

اما موضوعی که اسلام‌پناه به آن اشاره دارد این است که از 4 ماه گذشته دولت با همین سیاست تسهیل‌گری شرایط واردات، امکان ورود خودروهای خارجی را با راحت‌ترین شکل ممکن فراهم کرده است بنابراین از نگاه او، هم اکنون سدی در برابر واردات خودرو به کشور وجود ندارد.

این مقام مسئول در حالی بر تسهیل‌گری دولت در امر واردات خودرو تاکید دارد که با گذشت ماه‌ها از نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو و به‌رغم اعلام اخبار ورود چندین محموله به ایران، تاکنون تنها یک خودروی وارداتی موفق به دریافت مجوز استاندارد و شماره‌گذاری شده است. البته در ماه‌های اخیر بازار خودرو متاثر از اخبار واردات خودرو با افت قیمت در بازار داخلی و بعضا خارجی‌ها مواجه شده است و حالا با طولانی شدن ورود خارجی‌ها با رکود در معاملات نیز همراه شده است.

تاکید بر رفع موانع واردات خودرو در حالی مطرح می‌شود که همچنان صف‌بندی موافقان و مخالفان در برابر واردات به خصوص خودروهای کارکرده برقرار است. در این میان برخی موافقان معتقدند با افزایش عرضه و شکست قیمت‌ها، رکود بازار خودرو شکسته خواهد شد اما در مقابل مخالفان این طرح بر این باورند که در شرایط عادی واردات می‌تواند تنها اهداف مدنظر قانون‌گذار را تا حدودی در بخش تقاضا و قیمت‌ها عملی کند.

این اظهارات ضد و نقیض در حالی از سوی موافقان و مخالفان واردات مطرح می‌شود که به دنبال تصویب لایحه خودروهای کارکرده وارداتی و تایید آن در شورای نگهبان، شاهد جریان نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم.

با این وجود برخی کارشناسان معتقدند عملی شدن واردات خودروهای کارکرده و نو و افزایش عرضه، قیمت خودرو را پایین نمی‌آورد بلکه رکود در بازار ایجاد می‌کند. در واقع از نگاه آنها در صورت عملی شدن واردات خودروهای کارکرده اگر چه این موضوع پالس خوبی از اوضاع اقتصادی در کشور است و  ممکن است تا حدودی قیمت‌ها را در بازار متاثر کند اما این روند بیش از همه منجر به رکود در بازار خواهد شد.

به هر ترتیب و به‌رغم نگاه موافقان و مخالفان درباره تبعات واردات خودروهای کارکرده بر تولید داخل و بازار اما اواخر خردادماه مجلس لایحه دوفوریتی واردات خودرو کارکرده را بررسی و تصویب کرد و هم‌اکنون با تایید شورای نگهبان، چشم‌ها به آخرین راهکارهای دولت و مجلس برای ساماندهی بازار خودرو دوخته شده است؛ مسیری که حالا با اعلام معاون رئیس جمهور و موضوع تسهیل‌گری در واردات و امکان واردات فوری میلیون‌ها خودروی خارجی به کشور، بیش از گذشته متقاضیان چشم انتظار و بازار را با بلاتکلیفی روبرو کرده است.

در واکنش به تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است: واردات خودروهای کارکرده به‌سبب قیمت اقتصادی‌تر پاسخگوی نیاز بیشتری از بازار خودرو خواهد بود.

موتمنی واردات خودرو نو و دست دوم را موجب کاستن از التهاب بازار خودرو می‌داند. به گفته وی در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی در بازار خودرو بیش از 100 درصد گران‌تر به فروش می‌رود و در صورت تحقق واردات، قیمت این خودروها کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه به نمونه قیمتی در بازار خودروهای کارکرده خارجی پرداخته و تاکید کرد: در حال حاضر سانتافه کارکرده مدل 2015 با وجود کاهشی که متاثر از اخبار واردات است به حدود 2 میلیارد و 500 تا 600 میلیون تومان رسیده است در حالی که در خارج از ایران حدود 500 میلیون تومان است و اگر 100 درصد عوارض گمرکی نیز دریافت شود قیمت آن در بازار یک میلیارد و 300 میلیون تومان تمام می‌شود.

این مقام صنفی اضافه کرد: زمانی که واردات خودرو انجام شود تاثیر خود را بر خودروهای داخلی هم خواهد گذاشت و بیشترین تاثیر را نیز بر روی قیمت خودروهای مونتاژی می‌گذارد.

پیش‌بینی کارشناسان و فعالان بازار در حالی دلالت بر تاثیر مثبت واردات خودرو نو و کارکرده بر بازار دارد که از زمان ممنوعیت واردات خودرو به کشور تاکنون، بازار خودرو به دلیل کمبود عرضه و رشد تقاضای کاذب با رشد عجیب قیمتی همراه بوده است.

با وجود وعده مسئولان و اظهارنظر روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد، هنوز هم به رغم گره‌گشایی دولت و رفع ممنوعیت واردات خودرو نو و کارکرده، شاهد ورود خودروهای خارجی به بازار نیستیم.

در این ارتباط کارشناسان علت فضای کنونی را عدم شفاف‌سازی مسئولان در خصوص موانع واردات خودرو مطرح کرده و معتقدند تا زمانی که دلایل و ابهامات برطرف نشود نمی‌توان شاهد واردات میلیون‌ها خودرو به بازار داخل باشیم.

کد خبر 143000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha