توسعه زنجیره ارزش صنعت خودرو با فناوری زنجیره بلوکی

فناوری زنجیره بلوکی یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم زمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح شده و از این پلتفرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده، برای تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی استفاده می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، قرارگیری صنعت خودرو در فهرست اولین صنایع تحریمی در 15 مرداماه 1397 و تشدید تحریم ها علیه آن در 13 آبان ماه 1398، موجب خروج شرکای خارجی و اخلال در زنجیره تامین صنعت خودرو شد که این موضوع به توقف تولید خودروهای CKD و کمبود قطعات منفصله و مجموعه‌های با فناوری بالا بواسطه عدم پیگیری داخلی‌سازی در ادوار گذشته در این صنعت ناشی از نبود توجیه اقتصادی و فنی تولید به علت ثبات دستوری نرخ ارز،‌ انجامید.

این وقایع توام با جهش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه وارداتی و داخلی موجب کاهش تولید و افزایش تعداد خودروهای ناقص در کف پارکینگ خودروسازان و نهایتا، کاهش عرضه خودرو شد.

علاوه بر آن، اختلاف نظر در فرآیند قیمت گذاری و عدم تناسب میان قیمت خودرو با افزایش قیمت مواد اولیه در هماهنگی با جهش نرخ ارز (نظیر ورق فولادی، پلاستیک های مهندسی و مواد شیمیایی و پلیمری و ....) موجب افزایش شکاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو شد؛ این موضوع همراه با انتظارات تورمی ناشی از جهش نرخ ارز و محدودیت ورود سرمایه‌های سرگردان به بازارهای ارز و سکه، انگیزه ورود دلالان به بازار خودرو را فراهم کرد.

کاهش عرضه و افزایش تقاضا به ایجاد شکاف قیمت فروش کارخانه و بازار آزاد و تشدید این موضوع از ناحیه افزایش تقاضای سفته‌ بازی دامن زد.

از آنجا که بواسطه کمبود برخی از قطعات و مجموعه‌ها و نیاز به سرمایه در گردش، افزایش تولید و عرضه در کوتاه مدت میسر نبود، دولت در راستای مدیریت تقاضا و حذف واسطه‌گران از این بازار به روش‌هایی نظیر قرعه‌کشی و ایجاد محدودیت‌هایی در خرید خودرو اقدام کرد؛ اما این روش در کاهش شکاف قیمتی و تقاضا در این بازار چندان موفق نبود.
 

فناوری زنجیره بلوکی


نکات کلیدی و پیشنهاد

فناوری زنجیره بلوکی یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم زمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح شده و از این پلتفرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده، برای تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی استفاده می‌شود.

ویژگی‌های این فناوری موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی از طریق حذف واسطه ها در زنجیره تامین و تسریع انجام معاملات و تراکنش ها؛ افزایش امنیت با ممانعت از نشر اطلاعات جعلی و تهدید هکرها با رمزنگاری معاملات؛ حذف فرآیندهای سنتی، بوروکراسی و کاغذبازی و همچنین کاهش احتمال وقوع خطای انسانی و امکان دسترسی سریع‌تر نهاده‌های تولید به منابع مالی در زنجیره تامین صنعتی شده و از این‌رو در زنجیره تامین جهانی بسیازی از صنایع نظیر خودرو، غذایی و آشامیدنی و ... مورد استفاده قرار گرفته است.

از آنجا که شفافیت در فناوری زنجیره بلوکی امکان فساد در طول زنجیره تامین -به ویژه در مواردی که مدارک و سوابق (اعم از قراردادها تا گواهی‌ها) نیاز به ثبت و عدم تغییر دارند- را کاهش می‌دهد، در راستای بهینه‌سازی مدیریت زنجیره تامین خودرو موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

• استفاده از فناوری زنجیره بلوکی در زنجیره تامین خودرو در راستای حفظ ارزش برند و افزایش کیفیت خدمات پس از فروش از سوی خودروسازان
یکی از مشکلات اساسی خودروسازان نفوذ قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی و استفاده از آن در تعمیرگاه ها و نتیجتا کاهش ایمنی خودرو و نارضایتی مشتریان است که به کاهش ارزش برند آنان منتهی خواهد شد. با توجه به وجود ظرفیت‌های سیستم کدینگ GS1 در کشور و کاربرد بین‌المللی آن، پیشنهاد می‌شود یک کد منحصربفرد بر اساس این سیستم کدینگ به تمام قطعات منفصله، مجموعه‌های خودرو و خودرو اعم از تولید داخل و وارداتی تخصیص داده شده و در بستر پلتفرم زنجیره بلوکی این اطلاعات میان قطعه‌سازان، خودروسازان، نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود و در صورت تعمیر خودرو نیز داده های مربوط به قطعات تعویض شده، فروشندگان آن قطعات و ... در این پلتفرم به اشتراک گذاشته شود تا ضمن فراهم شدن امکان شناسایی قطعات تقلبی، زمینه برای افزایش کیفیت خدمات پس از فروش و ایمنی بیشتر خودرو مهیا شود.

• استفاده از فناوری زنجیره بلوکی در فرآیند فروش خودرو به منظور کاهش حاشیه بازار و تصحیح فرآیند تنظیم بازار
با توجه به فقدان حضور سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) در خودروسازی‌های کشور، پیشنهاد می‌شود در راستای مدیریت بهینه منابع و فروش خودرو از پلتفرم زنجیره بلوکی برای ذخیره‌سازی و نگهداری داده های مربوط به فروشندگان (سازندگان خودرو، نمایندگی ها، نمایشگاه داران و سایر اشخاص حقوقی و حقیقی)، خریداران، انواع بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه ثبت شده برای افراد، پلاک های بنام شده برای هر فرد و زمان خرید و فروش خودرو بر اساس اطلاعات دفاتر اسناد رسمی استفاده شود تا زمینه تنظیم بازار صحیح و عادلانه‌تر در این بازار فراهم آمده و به کاهش حاشیه بازار کمک خواهد کرد.

• پیاده‌سازی ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای بر پلتفرم زنجیره بلوکی در راستای تسریع انجام معاملات و کاهش جریان نقدینگی در این زنجیره
یکی از چالش‌های اساسی خودروسازان و صنعت خودرو در سال‌های اخیر، به ویژه با خروج آمریکا از برجام و تحریم مستقیم این صنعت، کمبود نقدینگی در این صنعت است. دولت به منظور رفع این مشکل و کاهش جابجایی نقدینگی در طول زنجیره تامین خودرو، ایجاد و توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای نظیر اوراق گام و سکوک را در دستور کار خود قرار داده است. پیاده‌سازی این ابزارهای تامین مالی بر بستر پلتفرم زنجیره بلوکی و اتصال آن به اطلاعات قید شده در بندهای قبل، می‌تواند به افزایش شفافیت، کاهش هزینه‌های دلالی در زنجیره و تسریع معاملات کمک کند.

در پایان خاطر نشان می‌سازد با توجه به وجود خلاءهای قانونی و پیچیدگی و ابهام در فناوری زنجیره بلوکی و همچنین تعدد نهادهای ذی‌مدخل در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری برای بکارگیری این فناوری، ‌تهیه چارچوب قانونی و نظارتی برای استفاده از ظرفیت‌های این فناوری در زنجیره تامین رشته فعالیت‌های صنعتی الزامی است.


یادداشت از دکتر الهام اسمعیلی‌پور ماسوله عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

کد خبر 131687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha