تایرسازان خواستار بازگشت ارز دولتی و آزادسازی صادرات شدند

بازگشت ارز دولتی و آزادسازی صادرات تایر دو خواسته اصلی تایرسازان از دولت جدید است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خرداد سال 99 بود که با ابلاغ رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تولید کنندگان تایر، پرداخت ارز دولتی برای واردات مواداولیه مورد نیاز تولید انواع تایر متوقف شد.

با این تصمیم وزارت صمت که حدود یک سال از آن می گذرد هزینه تایرسازان برای واردات مواد اولیه مورد نیاز که تقریبا شامل 40 درصد مجموع مواد اولیه مورد نیاز تولید تایر است، چند برابر افزایش یافت؛ جریانی که کارشناسان و فعالان این صنعت پیش بینی کرده و تاکید داشتند که با تغییر لاستیک و مواد اولیه لاستیک از گروه یک دریافت ارز، به گروه دو و تخصیص ارز نیمایی به زودی موجب افزایش قیمت لاستیک خواهد شد.

حال که در روزهای پایانی دولت دوازدهم و حضور دولت جدید خواهیم بود، فعالان و تولیدکنندگان صنعت تایر بازنگری در این تصمیم و اختصاص مجدد ارز دولتی به صنعت تایر را مهمترین خواست صنعت تایر از دولت سیزدهم عنوان می کنند، البته این تنها مشکل امروز این صنعت نیست و آزادسازی صادرات تایر نیز جزء نیازها و درخواسته های مهم صنعت تایرسازان از دولت جدید است.

در همین زمینه محمدرضا گنجی رئیس هیات ‌مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش لاستیک، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: متاسفانه اشتباهی که دولت در سال گذشته انجام داد موجب حذف ارز دولتی و جایگزینی ارز نیمایی برای صنعت تایر شد اتفاقی که به دلیل اثرات نرخ ارز موجب گرانی بسیار زیاد تایر در بازار شد به حدی که امروز 80 درصد مصرف کنندگان توان خرید تایر را ندارند. از این رو انتظار تولیدکنندگان تایر از دولت جدید بازگشت ارز دولتی به صنعت تایر است تا امکان خرید تایر برای متقاضیان این کالا فراهم شود.

وی گفت: هر چند دولت فعلی هم در فرصت باقی مانده از عمر خود امکان پاسخ گویی به درخواست صنعت تایر برای بازگشت ارز دولتی و کاهش قیمت تایر را دارد اما معمولا هیچ دولتی در روزهای پایانی خود تصمیمات مهمی را اتخاذ نمی کند بنابراین عملا خواسته ارزی تایرسازان به دولت بعدی ارجاع و در انتظار تصمیم دولت سیزدهم خواهد بود.

 

محمدرضا گنجی

وجود 6 میلیون حلقه لاستیک سواری مازاد نیاز در بازار داخل

گنجی همچنین صادرات تایر را از دیگر مسائل و دغدغه های صنعت تایر برشمرد و با اشاره به ممنوعیت صادرات تایر تصریح کرد: با تلاش ها و مذاکراتی که با مدیران مربوطه در وزارت صمت صورت گرفته، قرار است بخشی از صادرات تایرهای کشاورزی آزاد شود که البته مورد قبول ما نیست.

رئیس انجمن صنفی زنجیره ارزش لاستیک با بیان اینکه هم اکنون شش میلیون حلقه لاستیک سواری بیش از نیاز بازار داخل در کشور تولید می شود، تصریح کرد: انتظار می رود با توجه به مازاد تولیدی که در بخش تایرهای سواری وجود دارد امکان صادرات آنها فراهم شود که با توجه به روزهای پایانی دولت فعلی منتظریم تا با آغاز فعالیت دولت جدید این درخواست را به دولت سیزدهم ارائه کنیم.

گنجی همچنین در خصوص برخی خبرها مبنی بر کمبود و گرانی تایرهای سنگین، ضمن رد هر گونه کمبود در بازار تایر گفت: گرانی که مطرح می شود به دلیل حذف ارز دولتی 4200 تومانی و اختصاص ارز نیمایی به مواد اولیه این صنعت رخ داده است و چنانچه این روزها مواردی در خصوص کمبود تایر سنگین مطرح می شود مربوط به تامین تایر سنگین با ارز دولتی و ارزان است که عملا با تصمیم دولت هم اکنون امکان پذیر نیست.

 

سود تایرسازان اصلاح شود

وی در ادامه به موضوع اصلاح سود تایر سازان به عنوان یکی دیگر از خواسته های تولیدکنندگان اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر سودی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان برای شرکتهای تولیدی تایر در نظر گرفته است حداکثر 15 درصد است رقمی که کفاف هزینه‌ کارخانه‌ها و همچنین سرمایه گذاری مجدد را نمی‌دهد و نیاز واحدهای تولیدی برای نوسازی و انتقال تکنولوژی‌های نو را پاسخگو نیست بنابراین چنانچه دولت به ‌فکر گسترش این صنعت و نوسازی کارخانجات تولیدی تایر است انتظار می رود حداقل سود تایرسازان را 25 درصد در نظر بگیرد.

این مقام صنفی در انجمن رنجیره ارزش لاستیک در پایان با اشاره به عرضه تایر در بورس کالا، این اقدام را حرکت خوبی برای فروش و عرضه تایر دانست و خاطر نشان کرد: با عرضه تایر در بورس کالا ضمن اینکه رقابتی در این جریان وجود ندارد، تایرهای عرضه شده نیز به همان قیمت مصوب دولتی به فروش می رسد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 132537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha