عدم تخصیص ارز، تولید تایرسازان را به یک دهم کاهش داد / ندانم کاری ها سیلی محکمی به صنعت تایر زد / واردات تایر محدود می شود

رئیس انجمن کارفرمایی تولید زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور، قیمت گذاری دستوری و کاهش تعرفه واردات تایر را ضربه مهلکی به صنعت و بازار تایر دانست و گفت: قیمت گذاری دستوری موجب شد همه آنچه که صنعت تایر ظرف ۴۰ سال گذشته با تمام توان و قدرت بدست آورده بود، ظرف یک سال گذشته از بین برود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، محمد رضا تقی گنجی، با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر چه وزارت صمت مدعی است که این اقدامات را با هدف تامین و ثبات قیمت در بازار انجام داده است اما چنان چه ارز مورد نیاز تایرسازان تامین یا واردات مواد اولیه را تسهیل می کرد، بازار لاسیتک دچار چالش نمی شد.

وی که در نخستین همایش انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور که با محوریت چالش ها و راهکارهای پیش رو در زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور سخن می گفت،   همچنین مشکلات مربوط به تخصیص ارز را دیگر چالش صنعت تایر عنوان کرد و گفت: عدم تخصیص ارز از بهمن ماه سال گذشته تا اوایل امسال، تولید تایر را به یک دهم کاهش داد، جریانی که علاوه بر افزایش قیمت تایر در بازار، موواجب شد دولت تصمیمات عجولانه ای را اتخاذ و با صدور مجوز واردات و کاهش تعرفه گمرکی از ۲۶ به ۵ درصد ضربه مهلکی برای تولیدکنندگان این صنعت وارد کند.

رئیس انجمن کارفرمایی تولید وتامین کنندگان مواد اولیه و زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور همچنین با بیان اینکه امروز تولیدکنندگان تایر در نقطه زیان به سر می برند، از سرپیچی سازمان حمایت از وظایف ذاتی خود انتقاد و تصریح کرد: درخواست ما از وزیر صمت این است که آزادسازی قیمت لاستیک را به صورت مکتوب به سازمان حمایت اعلام کند.

گنجی در ادامه با توجه به فاصله قیمت تایر از کارخانه تا بازار افزود: از توزیع کنندگان انتظار می رود که تایر را با قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان برسانند.

وی همچنین با انتقاد از بی اعتمادی دولت به تولیدکنندگان داخلی بیان کرد: کاش دولت با سعه صدر با کارخانجات تایرسازی برخورد می کرد و همچون دوران جنگ تحمیلی که بدون واردات، نیاز مردم و جبهه ها به تایر را تامین کردند، به تولیدکنندگان داخلی اعتماد بیشتری می کرد.

این مقام صنفی در صنعت تایر ضمن ابراز تاسف از توقف پروژه های توسعه ای در صنعت تایر، به برنامه تولید خودروهای برقی و جدید در کشور و ضرورت حرکت تایرسازان در جهت تولید تایرهای برقی و مطابق با نیاز خودروهای جدید تاکید کرد.

واردات تایر را محدود و تعرفه ها را اصلاح می کنیم

در ادامه این همایش علی لطفی زاده مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت و دبیر شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از ایجاد محدودیت در واردات تایر در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به محض ایجاد تعادل در بازار، واردات تایر را محدود و تعرفه ها را اصلاح خواهیم کرد.

وی افزود: وزارت صمت همواره به دنبال آن است که تمام واحدهای تولیدی در حال توسعه و در دست احداث در مدار تولید قرار گرفته و در حوزه تایر به خودکفایی دست یابیم و با تولید تایرهای باکیفیت و مطابق با تکنولوژی روز علاوه بر خودکفایی در حوزه صادرات که موجب ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور است، نقش آفرینی کنیم.

لطفی زاده در ادامه به نقش اصناف در ایجاد تعادل بازار اشاره کرد و گفت: امروز نمی توان نقش اصناف در تعادل بخشی بازار را نادیده گرفت گر چه التهابات در بازار تایر تنها با تلاش واحدهای صنفی قابل جبران نیست و تا زمانی که تولید تایر افزایش پیدا نکند چاره ای جز واردات تایر نداریم.

مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت همچنین گام بعدی تولیدکنندگان تایر را پس از دستیابی به خودکفایی، ایجاد مزیت در بازار های صادراتی دانست و تصریح کرد: با حرکت جدی در حوزه صادرات به قطع می توانیم به مزیت های صادراتی در صنعت تایر دست یابیم.

ابراز نگرانی رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک از آینده بازار تایر

همچنین در این همایش محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران، با ابراز نگرانی از آینده بازار تایر گفت: در سنوات گذشته شبکه تولید و توزیع تایر در کشور هماهنگی بیشتری داشتند و با حداقل سود اقدام به عرضه تایر صورت می گرفت اما امروز شرایطی بوجود آمده که موجب برخی نگرانی ها برای آینده این صنعت و بازار شده است.

وی افزود: امیدواریم با تعامل بیشتر تولیدکنندگان و وزارت صمت، این بازار سریعتر به آرامش برسد و بتوانیم در راستای برنامه های دولت و فرمایشات مقام معظم رهبری در مسیر رشد تولید و کاهش تورم گام برداریم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران همچنین به ایجاد ثبات در بازار تایر در آینده نزدیک اشاره و در این راستا بر لزوم حمایت از تولید داخلی در راستای فرمایشات رهبری تاکید کرد و گفت: هم اکنون نظارت بر تولید داخلی از مبداء کارخانجات تایرسازی صورت می‌گیرد و بسیاری از محصولات داخلی قابل رقابت با برندهای خارجی تولید و عرضه می شوند.

عدم مشارکت تایرسازان در تصمیمات حاکمیتی؛ چالش بزرگ صنعت تایر

در ادامه این همایش سعید تقوایی رئیس مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی، با توجه به پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال گفت: با وجود ارقام قابل پیش بینی در تولید خودرو، باید در سال جاری حدود ۶ میلیون حلقه تایر در کشور تولید شود.

وی همچنین میزان فروش صنعت تایر تا پایان سال ۱۴۰۲ را بالغ بر ۳۰ همت(۳۰ هزار میلیارد  تومان) پیش بینی کرد و افزود: در صورتی که تا پایان امسال مبلغ فروش در صنعت تایر را ۳۰ همت و میانگین سود را ۱۵ درصد لحاظ کنیم، قیمت تمام شده صنعت تایر بالغ بر ۲۵ همت و هزینه تامین مواد اولیه ۲۰ همت خواهد بود.

رئیس مرکز فن آوری گروه رازی در ادامه به چالش ها، دستاوردها و راهکارهای پیش روی صنعت تایر پرداخت و بیان کرد: کاهش سهم تایرهای بایاس در سبد تولید و حرکت به سمت رادیالیزه شدن، توسعه سبد محصولات هم راستا با توسعه صنعت خودرو کشور، تلاش در راستای افزایش انطباق با قوانین و استانداردهای روز بین المللی، حرکت به سمت هوشمندسازی به منظور افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی، توسعه و به روزرسانی روش ها و امکانات آزمون محصول و حضور در زنجیره ارزش صنعت تایر از جمله دستاوردهای صنعت تایر در چند سال اخیر بوده است.

تقوایی همچنین عدم مشارکت تایرسازان در تصمیمات حاکمیتی را بزرگ ترین چالش این صنعت عنوان کرد و گفت: عدم مشارکت فعالان و متخصصان این صنعت در تصمیماتی چون کاهش تعرفه واردات تایر، قیمت گذاری دستوری، حذف ارزهای ترجیحی برای تامین نهاده های تولید، افزایش قیمت نهاده های انرژی، یکسان بودن قیمت تایرها با هر نوع سطح فناوری و لغو مجوزهای صادراتی بخشی از مواردی است که باید در این زمینه اشاره کرد که دولت بدون استفاده از نظرات متخصصان این صنعت تصمیم گیری می کند.

وی همچنین عدم توسعه صنایع پایین دستی تولیدکننده مواد اولیه منطبق با تحولات فناوری تایر را دیگر چالش این صنعت برشمرد و اظهار کرد: عدم توجه کافی به تفکرات صادرات محوری، ناترازی کشور در تولید و تامین نهاده های انرژی و حفظ و جذب نیروی انسانی متخصص و کارآمد بخش دیگری از چالش های این صنعت است.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی تاکید کرد: باید تفکر مان را تغییر دهیم و به توسعه صادرات تایر بپردازیم اما نکته اساسی این است که متاسفانه تاکنون هیچ شرکت داخلی مرکزی را برای ارزیابی و بررسی نیار بازار تایر در دنیا ایجاد نکرده است.

ندانم کاری ها سیلی محکمی به صنعت تایر زد /  قطع فروش کیلویی تایر در کشور

همچنین اسکندر ستوده نایب رئیس انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور در این همایش، صنعت تایر را از صنایع حیاتی برای کشور نام برد و گفت: متاسفانه امروز به دلیل ندانم کاری ها سیلی محکمی به صنعت تایر زده شد.

وی در ادامه با توجه به آمار واردات ۶۰۰ میلیون دلار تایر به کشور تاکید کرد: این میزان واردات تایر در شرایطی صورت می گیرد که تولیدکنندگان با مشکلات زیادی در تامین ارز مواجه هستند.

ستوده همچنین خواستار حرکت به سمت تولید نوین و ناب در صنعت تایر شد و گفت: با تولید محصولات نوین مسلما می توانیم قیمت تمام شده در این صنعت را کاهش دهیم.

وی در پایان از فروش کیلویی تایر انتقاد و خاطر نشان کرد: باید از روش کیلویی تایر دست برداریم و اجازه دهیم تا مصرف کننده متناسب با کیفیت و هزینه خود، تایر مورد نیاز را انتخاب و خریداری کند نگرشی که می تواند با ایجاد رقابت منجر به رشد کیفیت و افزایش سرمایه گذاری در این صنعت شود.

کد خبر 144264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha